מנדלבליט: ראש הממשלה לא מוסמך לחתום על ההסכם

כשראש הממשלה בנימין נתניהו כבר בארה"ב לקראת החתימה ההיסטורית על מדשאות הבית הלבן, מתברר כי רק שר החוץ מוסמך לחתום על ההסכם. לאחר דרמה של ממש הסכים שר החוץ אשכנזי לייפות את כוחו של ראש הממשלה והתנה זאת בהבאת ההסכם לאישור הממשלה

פוליטי 15.9.2020 | 16:16

נתניהו בטיסה. ארכיון צילום: קובי גדעון, לע"מ

דרמה מדינית מאחורי הקלעים רגע לפני תחילת הטקס החגיגי. על פי הפרסום של עיתונאית חדשות 12 דפנה ליאל, ראש הממשלה שכבר שוהה בארה"ב, אינו מוסמך לחתום על ההסכם עם איחוד האמירויות אלא אך ורק שר החוץ גבי אשכנזי שנשאר בארץ.

הבעיה התגלתה לנתניהו, רק אחרי ההמראה לוושינגטון, ובכדי שראש הממשלה יוכל לחתום על ההסכמים עמדו שתי אפשרויות: או שהממשלה תתכנס כדי להסמיך אותו, דבר שלא היה אפשרי בלוח הזמנים. האופציה השנייה הייתה ששר החוץ גבי אשכנזי (כחול לבן) יסמיך את ראש הממשלה ויחתום על טופס המייפה את כוחו של ראש הממשלה. לנתניהו התברר שאין מנוס מלבד לבקש את ייפוי הכוח מאשכנזי, שנותר פגוע בארץ לאחר שראש הממשלה החליט שלא לצרף אותו לנסיעה.

בסופו של דבר הסכים שר החוץ אשכנזי וחתם על ייפוי הכוח לנתניהו לאחר שהתנה את חתימתו בכך שההסכם עצמו עם איחוד האמירויות יכלול סעיף מיוחד בו ייכתב שההסכם לא ייכנס לתוקף עד שיאושר בממשלת ישראל.

מנגד טוענים בלשכת ראש הממשלה שדווקא כן היו ערים לסיטואציה, ובדקו את הסוגיה מבעוד מועד ונמסר להם שנתניהו מוסמך לחתום על הסכמים בין-לאומיים, ואילו שר החוץ מוסמך לחתום על החלטות שיש להם היבטים פנימיים. לדברי גורם בלשכה רק ברגע האחרון, כשהם כבר בארה"ב, נמסר להם שלפי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אין לראש הממשלה נתניהו את סמכות וזה רק באחריות שר החוץ.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום