מנדלבליט במתקפה חריפה: "דבריו של אוחנה - פיגוע בדמוקרטיה"

מנדלבליט דוחה את הפרסומים על כך שהוא דן באפשרות להוציא את נתניהו לנבצרות: "ראש הממשלה יכול לכהן בתפקידו תחת כתב אישום" | על הטענות נגד שי ניצן וחשיפת הכשלים בפרשת הדריסה באום אל חיראן: "זה שקר וכזב".

חדשות בארץ 14.9.2020 | 15:11

אמיר אוחנה/אביחי מנדלבליט צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יוצא היום (שני) למתקפה חריפה נגד ראש הממשלה נתניהו והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, וכנגד הגורמים במערכת הפוליטית שלטענתו מנהלים קמפיין נגדו ונגד הפרקליטות. "כמו שאתם יודעים", הוא אומר "מזה זמן, ובמיוחד בעת האחרונה, גורמים בעלי עניין מנהלים קמפיין שלם, קמפיין שנמשך יומם ולילה, שמטרתו להטיל דופי בעבודת הייעוץ המשפטי לממשלה, בעבודת פרקליטות המדינה ובעבודתי שלי. הקמפיין הזה מתקיים ברשת, גם בחלק מהתקשורת, ובזירה הציבורית והפוליטית. אלו שמחוללים את אותו קמפיין אולי מקווים שהשמצות למיניהן נגדי או נגד בעלי תפקידים אחרים, וכל מיני עלבונות ושקרים, ישפיעו על החלטה כזו או אחרת שלנו".

"אם זה מה שהם חושבים, טעות גדולה בידם", מוסיף היועמ"ש, "אמרתי בעבר שהחלונות כאן בצלאח א-דין אטומים לרעשים מבחוץ. אמרתי את זה כשהרעשים באו מכיוון אחד, ועכשיו אני אומר את זה כשהם באים מכיוון אחר. רעשים לחוד, והכרעות משפטיות לחוד. ואני רוצה לומר לכם, עובדי משרד המשפטים היקרים – הרימו את הראש, היו גאים במלאכתכם לשמור על הדמוקרטיה במדינת ישראל, במסירות ומעל לכל – ביושר ובהגינות. ברור לי שהעבודה שאתם עושים היא עבודה מקצועית, המבוססת אך ורק על הראיות והדין".

את הדברים אמר מנדלבליט במהלך טקס הרמת כוסית לקראת השנה החדשה במשרד המשפטים והתייחס בין היתר לתיקי נתניהו ולמהלך המשפט המתנהל נגדו. מנדלבליט דוחה את הפרסום בעיתון 'הארץ' על כך שקיים דיונים באפשרות להוציא את נתניהו לנבצרות בעקבות המשך המתקפות על מערכת המשפט: "בהקשר של תיקי ראש הממשלה, אני עומד מאחורי העמדה המשפטית שלי שאף אומצה בבג"צ, שראש הממשלה יכול לכהן בתפקידו תחת כתב אישום. זה המצב המשפטי, בכפוף להסדרת ניגודי העניינים של ראש הממשלה הנובעים מהמשפט הפלילי המתנהל. בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה של כולנו כך אנו עובדים, כך עובדת הממשלה. אנו מלווים את עבודת הממשלה ואת ראש הממשלה בכל תחומי הפעילות".

"בתוך כך", מוסיף מנדלבליט, "ראש הממשלה הוא גם אזרח של המדינה, כמו כולם. אנו נמשיך לעמוד על כך שמשפטו של האזרח בנימין נתניהו יתנהל כמו כל משפט אחר בפלילים. המשפט הזה יתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים, בפני שלושת שופטי ההרכב. שם רק הראיות ידברו, שם תישמע כל טענה של מי מהצדדים, ובית המשפט יאמר את דברו ויכריע בטענות. למרות מושכלת היסוד הזו, הנובעת מהעיקרון של שוויון הכול בפני החוק, יש ניסיון נמשך, עקבי, יום יומי, להעתיק את משפטו של ראש הממשלה לפורומים אחרים. היו בקשות לקיים את השימוע בתקשורת, ולאחר מכן לשדר את כל המשפט בתקשורת, כאילו מדובר בסקר דעת קהל, או בתכנית ריאליטי, ולא במשפט פלילי. כמובן שזו דרישה שלא יכולה לעמוד".

"במדינה דמוקרטית הכרעה בפלילים יכולה להיות רק ע"י בית משפט מוסמך, לפי הראיות והדין המהותי, לא בכיכר העיר, אפילו לא זו המודרנית ברשתות החברתיות. אנחנו לא ננהל את המשפט בטלוויזיה. אנחנו ננהל אותו בין כותלי בית המשפט, בהליך הוגן ותקין", הוא מוסיף.

לדבריו, "עכשיו עולה דרישה חדשה לקיים את המשפט בפני ועדת חקירה פרלמנטרית, שחבריה ייבחרו ע"י הדרג הפוליטי ועדת חקירה כזו תנסה להפוך את התביעה הכללית לנאשמת, או כפי שגורמים מסוימים חוזרים על אותה מנטרה: "לחקור את החוקרים". מדובר בהיפוך יוצרות, ובניסיון לרסק את העיקרון הבסיסי בדמוקרטיה לפיו כולם שווים בפני החוק. נאשמים רבים בפלילים היו שמחים להיפרע ממי שהאשים אותם, להקים לעצמם ועדת חקירה שהם ימנו את חבריה ושתחקור את התובעים שלהם. אבל באיזו מדינה היינו חיים אם זה היה המצב? האם זו הייתה דמוקרטיה?"

היועץ המשפטי התייחס לתחקירים השונים שפורסמו במהלך השבועיים האחרונים, אודות טיוח כביכול של ניגוד עניינים שנעשה בחקירות ראש הממשלה, וניסיון הטיוח על ידי המשטרה והפרקליטות: "בימים האחרונים, רבו הפרסומים אודות כשלים כביכול של פרקליטות המדינה בהקשרים שונים ומשונים", אומר מנדלבליט, "חלק מהפרסומים מתייחסים לטענות שקרובות כביכול יותר לתיקי ראש הממשלה; חלקם לא נוגעים לתיקים בשום דרך שהיא, ובכל זאת – נעשה ניסיון להציג אותם כאילו הם קשורים לכך. השיא הוא כמובן העלילה שפרקליטות המדינה קבעה כביכול שאבו אל קיעאן זכרונו לברכה, שנהרג מירי שוטרים באירוע הריסת בתים באום אל חיראן, הוא מפגע, ושהדבר נעשה בגלל הטיפול בתיקי ראש הממשלה. זה שקר וכזב. את השקרים הבוטים האלה צריך לחשוף ולהוקיע. ככל שישנן טענות ענייניות, צריך לברר אותן בפורומים המוסמכים המתאימים.

"הטענה שנשמעה השבוע מפי השר לביטחון הפנים, ואני מצטט: "הגשת כתב אישום נגד נבחר ציבור, בוודאי ראש הממשלה, היא פיגוע בדמוקרטיה". עצם העלאת הטענה הזו, שלפיה יש מי שנמצאים מעל החוק וצריכים להיות מוגנים מפני מרותו של המשפט הפלילי, היא היא הפיגוע בדמוקרטיה. בוודאי כשהיא באה מפיו של השר האמון על עבודת המשטרה, שתפקידה לאכוף את החוק באופן שוויוני. ועוד טען השר לביטחון הפנים כי מערכות אכיפת החוק ואני שוב מצטט: "זה מערכות מושחתות. עמדו בראשן אנשים מושחתים". אדוני השר, מדינה מושחתת היא מדינה שבה מעשי שחיתות שלטונית אינם מטופלים. מדינה מושחתת היא מדינה שבה פסיקתו של בית המשפט אינה מכובדת. מדינה מושחתת היא מדינה שבה הגשת כתב אישום נגד נבחר ציבור מוגדרת כ"פיגוע בדמוקרטיה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום