כמה רימונים ודגים אנו צורכים, ובאיזו קטגוריה אנו שוברים שיא עולמי

משרד החקלאות מפרסם את נתוני הצריכה של המאכלים הפופולאריים לקראת ראש השנה • הישראלי הממוצע צורך כ-21 ק"ג דגים בממוצע בשנה, ובשבוע הקניות לחג עולה הצריכה הממוצעת של הדגים בכ 78% • לכבוד שבת ויום טוב

מתכונים 14.9.2020 | 12:10

תפוח בדבש צילום: pixabay

לקראת ימי ראש השנה מפרסמים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר את נתוני הצריכה במדינת ישראל. כאשר בשבוע הקניות לחג (קרי - 7 ימים לפני ערב החג) נצפית עלייה חדה בצריכה של מגוון מוצרים בדגש על עיקרי שולחנות החג בכל בית יהודי, דגים בשר ועוף. וכמובן גם נותנים מענה לשאלה החשובה 'כמה רימונים אנו צורכים', כל השנה בכלל ובראש השנה בפרט.

דגים

בחודש ממוצע צורך הישראלי כ-1.8 ק"ג דגים, כאשר כ-30% מכמות זו היא של דגים טריים, ואילו במהלך החודש הקודם לערב ראש השנה נוסקת הצריכה לכ-2.3 ק"ג לנפש.

לקראת החגים צופים במשרד החקלאות גידול של כ-78% בכמות צריכת כלל הדגים לעומת שבוע ממוצע בימות השנה. הדג המוביל במכירות ברשתות השיווק בתקופת החג הוא האמנון, עם כ-36% מסך מכירות הדגים, אחריו סלמון עם כ-29%, במקום השלישי והרביעי הקרפיון והדניס עם כ-4.5% ואחריהם הנסיכה והכסיף עם כ-4% מסך צריכת הדגים בשבוע הקניות לחג.

רוב הדגים הנצרכים בישראל מיובאים (כ-90%), 176,000 טונות מיבוא (רובו של דגים קפואים) וכ-18,000 טונות מייצור מקומי. הייצור המקומי של דגים נחלק לשלושה מקורות: בריכות הדגים: כ-13,400 טונות, החקלאות הימית: כ-3,500 טונות והדיג בים התיכון ובכנרת: כ-1,000 טונות.

בשר

הישראלי הממוצע צורך בשנה כ-18.1 ק"ג בשר בקר (טרי וקפוא) לנפש. כ-14% מהכמות היא בשר שנשחט בישראל וכ-86% מהכמות היא בשר מיובא. בנוסף, בשבוע הקניות לקראת ראש השנה, נצפית עלייה בביקוש ובצריכה של כ-100% בהשוואה לממוצע כמות הבשר הנמכרת ברשתות השיווק בשאר ימות השנה.

על פי נתוני ה-oecd הצריכה המקומית של בקר לבשר בישראל היא במקום הרביעי בעולם, כאשר בראש הרשימה עומדת ארגנטינה עם 38 ק"ג לנפש, במקום השני ארה"ב עם 26.3 ק"ג לנפש, ובמקום ה-3 ברזיל עם 25.2 ק"ג לנפש.

עוף

הצריכה המקומית של עוף בישראל היא הגבוהה בעולם ועומדת על כ-64 ק"ג לנפש בשנה, בעוד הצריכה במדינות ה-oecd נאמדת בכ-31.3 ק"ג לנפש בשנה, בארה"ב המדורגת במקום השני כ-50 ק"ג לנפש בשנה. הממוצע העולמי נאמד בכ-14.7 ק"ג לנפש בלבד. כיום, בענף העוף המקומי  פועלים כ-500 מגדלים. לקראת חג ראש השנה, בשבוע הקניות לחג הצריכה עולה בכ-55%.

רימונים

במשך שנים רבות התרכז ענף הרימונים בעיקר בשיווק רימונים שלמים בתקופת חגי תשרי, והיקפו היה מצומצם ועמד על כ-3,500 דונם. לפני למעלה מעשור, פותחה על ידי מינהל המחקר החקלאי במשרד החקלאות מכונת פריטת רימונים שאפשרה עדנה מחודשת לפרי. והגשה של גרגרי רימון מוכנים לאכילה בעקבותיה החלה תעשייה של מוצרים שונים כמו מיץ טבעי, מוצרי יוגורט, גלידה ועוד. עם עליית הביקוש לפרי הרימון בארץ ובעולם ושילוב של זנים חדשים,

ניתן לראות גידול משמעותי במכירת הרימונים ברשתות השיווק בשבוע לפני ערב החג מציינים במשרד החקלאות. הכמות הנמכרת של רימונים בשבוע זה מהווה כ-15% מהכמות הנמכרת במהלך השנה כולה. הישראלי הממוצע צורך כ-4.9 ק"ג רימונים לנפש בשנה, וכ-0.75 ק"ג סביב ראש השנה.

תפוחי עץ

בישראל ישנם כ- 40,000 דונם מטעי תפוחים נושאי פרי. היבול של שנת 2019 עמד על כ- 104,000 טונות. הישראלי הממוצע אוכל בשנה כ-14.7 ק"ג תפוחים. בשבוע הקניות לחג צורכים כ-64% יותר תפוחים משבוע ממוצע במהלך ימות השנה.

ככלל, תפוחים אוהבים קור, לכן ישראל נמצאת בשולי האזורים המתאימים לגידול תפוחים. הרוב המכריע, כ-90%, של התפוחים בישראל מגודל באזור הצפון, בהרי הגליל והגולן בגבהים של לפחות 600 מטר.

יש לציין כי מדרג מחירי תפוחים והרימונים ברשתות השיווק לקראת ראש השנה לפי נתוני רשתות דיסקאונט, מעלים כי מחירי הרימונים ירדו בהדרגה ככל שנתקרב לחג. מנגד במחירי התפוחים כמעט ולא מורגשת ירידה במחירים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום