תלונה למבקר המדינה: המשטרה 'גוררת רגליים' בחקירה

ארבעה חודשים אחרי הלינץ' שביצעו תושבי הכפר בית ג'אן במתפללים חרדים, לטענת המתלוננים טרם נרשמה התפתחות בחקירה • כעת, הם משגרים מכתב תלונה למבקר המדינה באמצעות עורך דין חיים בלייכר, כשלטענתם המשטרה 'גוררת רגליים' בחקירה, למרות החומרים והצילומים שתיעדו את החשודים • המשטרה בתגובה: המתלונן לא הצליח לזהות את החשוד בתקיפה

חרבות ברזל 14.9.2020 | 10:24

הלינץ' בבית ג'אן צילום: ד.פ.

פרסום ראשון: קבוצת צעירים חרדים, מנפגעי הלינץ' האכזרי בל"ג בעומר בבית ג'אן, שיגרו תלונה לנציב תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, בטענה כי המשטרה 'גוררת רגליים' בחקירת התקיפה, זאת, למרות שהנפגעים התלוננו במשטרה, צירפו תמונות שהצליחו לצלם וביכולתם לזהות את התוקפים, לא עודכנו בדבר מעצר חשודים ולא קיבלו אישורי 'נפגעי עבירה'.

 הלינץ', כזכור, אירע בל"ג בעומר האחרון, לפני כארבעה חודשים.  אז הגיעו עשרות מתפללים לתצפית על קברו של רבי שמעון בר יוחאי הסמוכה לכפר בית ג'אן, שם הותקפו על ידי הפורעים. עו"ד חיים בלייכר המייצג חמישה נפגעים שונים שהותקפו בלינץ' תיאר במכתב למבקר המדינה את ההתפרעות.

התוקפים, תושבי בית ג'אן, כך על פי המכתב, הורו למתפללים לעזוב את השטח באופן מיידי. אחד המתפללים כבר הגיע לרכבו, אולם הותקף על ידי חמישה מהפורעים. "החלו לבצע בו לינץ' של ממש. י' הופל לארץ כאשר התוקפים בועטים ומכים אותו בכל חלקי גופו תוך קללות וגידופים", נכתב,. בנוסף, השליכו הפורעים סלעים ואבנים לעבר רכבו של י' ולעבר רכבים נוספים בחניה.

התקיפה האכזרית

במקביל, שני פורעים תקפו את מתפלל נוסף, אדם מבוגר בן 55. מדובר ברב ששהה במקום יחד עם תלמידיו, והפורעים פגעו בו ובתלמידים. "נתן אגרוף בפניו בעוצמה רבה עד שהרב נפל לארץ. בעת שהיה שרוע על הארץ החל לבעוט בו בכל חלקי גופו. בשלב זה הגיע הפורע עם האלה והחל להכות בה את הרב.." בהמשך אף איים התוקף בסכין על הרב, תוך שהוא לוחץ בסכין על חזהו.

במכתב מצוין, כי הנפגעים הגישו תלונות בגין התקיפה ונתנו את פרטיהם לשוטרים בשטח. למרות הבטחות השוטרים כי הכל מצולם והנפגעים יוכלו לקבל אישורים עבור מס הרכוש, לא קיבלו הנפגעים אישורי נפגעי איבה. עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו פנה למשטרה מספר פעמים עם תיאור הלינץ', פרטי הנפגעים, תמונות שהצליחו לצלם ועוד, אולם עד לרגע זה טרם התקבלה תשובת המשטרה לעדכונים.

בנוסף, לפני כחודשיים, פורסם כי באותו מקום נעשה לינץ' בפקחי רשות הטבע והגנים, אשר הגיעו לאכוף בניה בלתי חוקית בכפר. ההמון הזועם ניסה לפגוע בפקחים ואף הצית את רכבם. לפי עו"ד בלייכר, "גרירת רגליים ממיצוי דין עם התוקפים תמשיך ותוביל להחרפה של האלימות כנגד ישראלים".

בסוף התלונה מבקש עו"ד בלייכר מנציב תלונות הציבור, לחקור את התנהלות המשטרה בחקירת הלינץ', והעלה מס' שאלות קשות: "מדוע הח"מ לא מקבל מענה לפניות החוזרות והנשנות? האם יש 'מאזן אימה' אל מול תושבי בית ג'אן, שבשלו נמנעת המשטרה מלחקור ולעצור חשודים?".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המייצג חמישה מנפגעי הלינץ' מסר: "לצערנו, למרות הפרעות, הוונדליזם והתקיפות האכזריות כנגד יהודים בבית ג'אן, לא נעשו צעדי חקירה בסיסיים ללכידת הפורעים. תוצאות החידלון לא אחרו לבוא, ועוד לינץ' התרחש הפעם כלפי פקחי רשות הטבע והגנים. אנו מקוים שהנציבות תבדוק לעומק את התנהלות המשטרה בצפון כדי להחזיר את הריבונות ואכיפת החוק כלפי כלל האוכלוסיות".

מהמשטרה נמסר בתגובה, כי התקבלה תלונה אחת בלבד אודות המקרה ושלושה חשודים נחקרו, אך המתלונן לא הצליח להצביע על החשוד בתקיפה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום