מנכ"ל הביטוח הלאומי מרגיע: מי שייצא לחל"ת יקבל

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפילגר, שוחח עם ענת דוידוב על המקרה בו יוחזרו עובדים לחל"ת: "אדם שהיה בחל"ת, חזר לעבודה ועכשיו בלית ברירה ככל שתתקבלנה ההחלטות שיגמרו לו לצאת שוב לחל"ת, הוא לא יידרש להגיש שוב תביעה או בקשה; זולת להיכנס למערכת ולדווח על כך"

כלכלי 14.9.2020 | 07:13

מחוסר עבודה ברחוב. אילוסטרציה צילום: unsplash

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפליגר, שוחח עם ענת דוידוב ברדיו 103fm על הסגר שיוטל במהלך חגי תשרי, וכתוצאה מכך מאות אלפי עובדים ימצאו עצמם בחל"ת. הוא הדגיש כי הביטוח הלאומי נערכים לטפל בכל דורשי דמי האבטלה, וביקש מעט סבלנות מהציבור.

לאור התנגדות השרים נתניהו שוקל לרכך את הסגר, לאפשר פעילות חלקית של המגזר הפרטי והעסקי אבל יכול להיות שכן יהיה חל"ת. באיזה מתכונת וכמה זה יעלה למדינה שוב? מאיר שפיגלר מנכ"ל הביטוח לאומי נשאל; מה אנחנו יודעים היום? האם הולכים לעוד חל"ת בעקבות הסגר השני שעדיין לא ברור באיזה מתכונת יהיה, האם סגר מלא וכללי? על מי הוא יחול? כל הזמן שומעים צעד קדימה ושניים אחורה, מהדלפות מהישיבות.

"אני בוודאי יודע פחות טוב ממך".

אני לא מתכוונת לישיבת הממשלה. עקרונית, אם הולכים לחל"ת, האם זה במתכונת המוכרת לנו? האם מדברים על מתכונת אחרת?

"אם אנשים יצאו לחל"ת שוב פעם, יהיו כאלה שהיו בעבר בחל"ת וחזרו לעבודה, ושוב פעם יוצאו לחל"ת. אנחנו בהחלט מתייחסים לכל אחד ואחד מהמצבים בצורה שתפשט את התהליכים, תקל על האנשים ותאפשר לנו לטפל בכל הבקשות בצורה יעילה ומהירה יותר. אדם שהיה בחל"ת, חזר לעבודה ועכשיו בלית ברירה ככל שתתקבלנה ההחלטות שיגמרו לו לצאת שוב לחל"ת, הוא לא יידרש להגיש שוב תביעה או בקשה; זולת להיכנס למערכת ולדווח על כך ששוב חזר ממצב של עובד מן העניין לאדם שנמצא בחל"ת".

שום שינוי בתנאים?

"נכון. מאפשרים לו לקבל את הזכויות שלו עם מינימום בירוקרטיה ומקסימום פשטות".

שומעים אותנו אנשי עסקים, מעסיקים, ושואלים את עצמם - אולי אפשר היה לחשוב על אופציה אחרת?

"קודם כל, כל דבר דורש שינוי של חקיקה בכנסת ישראל. החל"ת היה הכרח כורח המציאות, אנשים הפסיקו לעבוד לא בגלל מה שהיה תלוי בהם, לא משום שהם החליטו להפסיק לעבוד אלא הריבון פסק שמקומות העבודה שלהם מפסיקים לתפקד. הם בצעם נושלו מהעבודה שלהם והפכו למבוטלים. לכן החל"ת היה הדבר הטבעי ביותר והראוי ביותר לתת להם באותה נקודת זמן. אז וגם היום אנחנו ללא הפסקה פונים לגורמים הרלוונטיים ומציעים להם אופציות ומתווים לקבלת החלטות, שיש בהם כדי לעוד חזרת אנשים שהיו בחל"ת למשק לפעילות מלאה".

זה לא עובד, לאנשים צעירים זה לא משתלם.

"זה לא עבד מכיוון שלא קיבלו את ההחלטות שאנחנו גיבשנו בנושא. היום פני הדברים משתנים מיום ליום ואני מאמין שלא ירחק היום ואכן ההחלטות הרלוונטיות תתקבלנה, ויותר אנשים יחזרו ממצב של שהייה בחל"ת למצב של עבודה מן המניין. זה נכון שהכול נתון כמובן להחלטות שתתקבלנה על ידי ממשלת ישראל, אם יסגרו את בעלי העסקים ומקומות העבודה - אין לאן לחזור. אבל גם אז אנחנו עושים את הכול כדי שאנשים כן יחזרו לשוק העבודה".

האם העובד יוצא לחל"ת באותם תנאים?

"הוא יקבל בדיוק את מה שקיבל".

הכוונה לעובד שלא היה בחל"ת מימיו.

"מי שלא היה בחל"ת מימיו יערכו לו את תחשיב גובה דמי האבטלה בהתאם לקבוע בחוק, ומאותו רגע הוא יקבל דמי אבטלה באופן שוטף".

המובטלים, ואני כוללת בהם גם את החל"ת

"מובטלים לכל דבר ועניין".

נחצה את המיליון?

"אם פני הדברים יהיו כך יכול להיות חס וחלילה שנגיע למצב שיהיו מעל למיליון זכאי דמי אבטלה".

על כמה אנשים מדובר בסבב הזה אם יהיה סגר מלא וחל"ת כמו שהממשלה התכוונה לפחות בבוקר? כי אחרי שעתיים היא חושבת אחרת.

"יש הערכות שונות ממצב של חזרה למה שהיה ערב פרוץ הנגיף, סדר גודל שקרוב למיליון זכאי דמי אבטלה, יש כאלה שמדברים על כך שהמספר יהיה גבוה יותר עד כדי מיליון ומאתיים אלף. מספר זכאי דמי אבטלה בהכרח נמוך ממספר המובטלים, אנחנו דואגים לומר את זה עוד פעם ועוד פעם, כי לא בהכרח כל מי שמובטל זכאי על פי חוק לקבל דמי אבטלה".

אנחנו נמצאים ערב חג ואני לא בטוחה שכל המעסיקים יספיקו להתארגן ולהוציא את האנשים איך אתם מהבחינה הבירוקרטית נערכים?

"ברגע שנקבל את הדיווחים מיד נטפל בכל הזכאים ונעשה את הכול כדי לתת להם את מה שמגיע להם, בפרק זמן קצר ככל שנית. אם נקבל את הנתונים, באותו רגע נעבד אותם, ככל שמדובר באנשים שהיו בחל"ת נעביר להם את הכסף בטווח של ימים; ואם מדובר בחל"תניקים חדשים אנחנו נרכז את הנתונים שלהם ללא דיחוי, נעביר את דמי האבטלה שהם זכאים להם".

כמה זה עלה בגל הראשון, היציאה לחל"ת?

"בחודש מרץ, מכיוון שנתנו לא מעט מקדמות לנוכח המצב אליו נקלענו זה היה סדר גודל של מיליארד 650 אלף שקל חודש אפריל זה היה סביב 3 מיליארד שקל".

אפשר לצאת לחל"ת מקוצר או רק לתקופה ממושכת?

"בעבר, עד לאחרונה, מי שיצא לחל"ת היה חייב לשהות בחל"ת לפחות 30 יום כדי לא לאבד את דמי האבטלה. עברה חקיקה בנושא הזה לא מזמן שכרגע הפחית את התקופה ל-14 יום. אם מישהו הוצא לחל"ת ושוהה בו לפחות 14 יום הוא זכאי למלוא דמי האבטלה".

אם רוצים לשנות את תנאי החל"ת ולעשות כמו שדובר בהתחלה עפ"י המודל הגרמני, זה דורש תיקון חקיקה?

"כן, היום אנשים מודעים לצורך השעה לכן חקיקה שיש תמימות דעים לגביה יכולה לעבור באותו יום. השאלה במה מדובר, אני מניח שאם תתקבלנה החלטות לגבי דברים שאין לגביהם חילוקי דעות, אפשר להעביר גם תיקוני חקיקה בטווח של ימים בודדים".

תוכל לעמוד בתשלומים?

"אנחנו, מהרגע שהחקיקה תבשיל, אנחנו נעמוד בתשלומים. אני ממש מבקש ככל שאכן יהיה סגר ואנשים יצאו ממצב של תעסוקה לחל"ת, שלא יתנפלו על המערכות. אנחנו ניתן מענה לכולם, אנחנו נפרסם הנחיות בצורה מסודרת ומפורטת וכל אחד יקבל את מלוא הזכויות שמגיעות לו".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום