דו"ח אגף המודיעין: "תפילות המוניות בבתי הכנסת יגבירו את ההדבקה"

הנציגים החרדיים מנהלים מלחמת חורמה בשעות אלו נוכח הכוונה לסגור את בתי הכנסת לתפילות המוניות בימי החגים, אך דו"ח אגף המודיעין מצביע דווקא על התפילות בחגים כמקור הדבקה. "הסיכון הכרוך בהצטופפות ותפילה לזמן ממושך בחלל סגור כבתי כנסת צפוי להוביל להרחבת ההדבקה ובהמשך להגדלת התחלואה הקשה והתמותה" • קצין אמ"ן: "חושש מה'ימים הנוראים' שיהפכו לימים נוראים"

בריאות 13.9.2020 | 14:55

תפילה ברחובה של עיר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דין אחד לבתי כנסת ולמוסדות התרבות? יתכן שלא. בעוד הנציגות החרדית מנהלת מאבק איתנים – שהגיע לשיאו בהתפטרותו הדרמטית של שר השיכון הרב ליצמן – נוכח הכוונה למנוע תפילות המוניות בימי החגים, מתברר שיתכן ואכן יש סיבה למנוע את פתיחתם של בתי הכנסת, וזאת משום שהוכח כי התפילה 'ברוב עם', מהווה סכנה בימים אלו.

הדו"ח השבועי שפרסם היום אגף המודיעין מצביע על סכנת ההדבקה בחללים סגורים שקיימת בבתי הכנסת, והוא מסיק לכן להגביל את התפילות בבתי הכנסת בחגי תשרי. "הסיכון הכרוך בהצטופפות ותפילה לזמן ממושך בחלל סגור כבתי כנסת צפוי להוביל להרחבת ההדבקה ובהמשך להגדלת התחלואה הקשה והתמותה", נכתב בדו"ח. ומאחר ועד כה הוכיח את עצמו מרכז המידע של אגף המודיעין כמקור מקצועי ואמין, יתקשו נציגי הציבור לפטור את הנתונים המופיעים בו כ'פופוליזם'.

הדו"ח קובע כי חלק גדול ממקרי ההדבקה ארעו בבתי הכנסת, וזאת בשל העובדה שהתפילה נמשכת זמן רב, במקום סגור ולרוב בצפיפות, מה גם שקשה להפקיד בזמן זה על חבישת מסיכה רצופה ומרחק. ולכן, הדו"ח קובע כי יש להימנע מאישור תפילות המוניות בימי החגים.

במקביל, הדו"ח ממליץ לנקוט בהקדם בכמה צעדים שיצמצמו את כמות הנדבקים בחללים הסגורים, בראשם קביעת "תו סגול" לפעילות במקומות סגורים בהתאם לאופי הפעילות המתקיימת בהם, תוך לקיחה בחשבון של מאפיינים פיזיים כמו גודל החדר ומספר השוהים בו. המלצה נוספת היא הגברה משמעותית של האכיפה על עטיית מסיכות בחללים סגורים בדגש על חדרי כושר, בתי תפילה, אולמות אירועים, אירועי ספורט, מועדונים והופעות באולמות.

פרט נוסף עליו מצביעים עורכי הדו"ח, הוא שבבית כנסת, בניגוד למסעדה ומכון כושר למשל, הפעילות נושאת אופי של תפילה בקול ואפילו שירה, כשהוכח ששירה גורמת להדבקה המונית – כפי שהוכח בארה"ב ובמקומות נוספים. בשל כך, ממליצים באמ"ן להטיל הגבלות על דיבור בקול רם ושירה בחללים סגורים, דבר הנעשה כבר במדינות אחרות.

הדוח מבוסס על מחקרים רבים שהעלו כי הסיכון להדבקה גובר בחללים סגורים. כך, למשל, מחקר שנערך ביפן העלה כי הסיכוי להדבקה בחלל סגור גבוה בממוצע פי 20 מאשר באוויר הפתוח. בנוסף, מחקר שבוצע בצרפת, לדוגמה, מתאר כיצד נדבקו 70 אחוז ממשתתפי מקהלה שביצעו חזרה בחדר קטן ובלתי מאוורר.

המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן פרסם מחקר דומה שתיאר כיצד חזרה של מקהלה בוושינגטון שנמשכה שעתיים וחצי גרמה להדבקה המונית שאף גבתה קורבנות. 52 מתוך 61 חברי המקהלה נדבקו בנגיף ושניים מהם נפטרו.

מחברי הדו"ח לא הסתפקו בפרסום הדו"ח המפורט, ובראיון מיוחד ל-N12 שפורסם בסוף השבוע, התייחס אל"ם נ', קצין המודיעין שמנפק את דוחות מרכז המידע והידע של אמ"ן על הקורונה, לזינוק בתחלואה כשהוא מצביע על הסכנות הנשקפות באופק. "אני מאוד מוטרד מהחורף", אמר. "כבר עכשיו אנחנו נמצאים קרוב לאי ספיקה של מערכת הבריאות. הלימודים חזרו, החגים מתקרבים, אנשים טסים וחוזרים מחו"ל, ויש מי שמפעיל לחץ לאפשר התקהלויות נוספות".

"קשה לומר לאמנים 'אל תופיעו', למתפללים לא להגיע לבית הכנסת ולזוגות מאורסים לא להתחתן", הוסיף. "אבל אם בחודש אוקטובר מדינת ישראל תאפשר הקלות רבות במקביל למצב הבעייתי של התחלואה, אני חושש ש'הימים הנוראים' השנה יהיו באמת נוראים ונתעורר לתחלואה מסוכנת. אנחנו עלולים לחוות את החורף הישראלי כקשה מאוד וזה עשוי להוביל לצעדים חריפים".

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום