סגל מפרק את התגובה וחושף את השקרים

החשיפה הדרמטית של עמית סגל בחדשות 12 אודות טיוחים קשים לכאורה בצמרת הפרקליטות, ממשיכה לעורר סערה הן במערכת הפוליטית והן במשפטית • סגל מפרק את תגובות הפרקליטות אחת לאחת וחושף את השקרים

פוליטי 8.9.2020 | 15:50

עמית סגל צילום: Moshe Shai/FLASH90

הדי סערת החשיפה הדרמטית שפרסם אמש עמית סגל בערוץ 12 לא שככו. הבוקר (שלישי) כותב סגל בחשבון הטוויטר שלו כי "מתגובת הפרקליטות הלילה עולה שאין סיפור, והכל נפלא וכשר. כמעט עמדתי להתנצל ולהתפטר ואז נזכרתי שהמשטרה הכחישה שנעשה תרגיל חקירה לחפץ; מנדלבליט טען שהפעלת אור אלוביץ על אבא שלו היא ״קטעי תמליל מגמתיים״ ושלא לחצו על חפץ ואלוביץ להחליף עורכי דין".

באתר החדשות n12 תחת הכותרת, "בחינה של הטענות שמועלות בתגובה מגלה כמה וכמה פערים ביניהן לבין האמת", תוקף סגל את תגובת הפרקליטות לפרסום, מפרק אותה לגורמים וחושף את השקרים:

בשעה רבע לאחת בלילה, כשאפילו טחנות הצדק כבר נמות את שנתן, פרסמה הפרקליטות הכחשה ארוכה, נזעמת, אפילו נעלבת, לחשיפה אתמול במהדורה על חשדות לטיוח בתיקי נתניהו. למרבה הצער, התגלה כאן שוב הדפוס הקבוע כאשר נחשפים פגמים במערכת אכיפת החוק: קודם כל מצופפים שורות, אחר כך מכחישים, וכשהעובדות צפות מתבצרים בזעם קדוש והכחשות. הנה כמה הדגמות לפער בין תגובת הפרקליטות והאמת. 

הפרקליטות: "חוות הדעת שלפיה יש כביכול מקום לפתוח בבדיקה היא חוות דעת ראשונית בלבד. בחוות הדעת עצמה הובהר כי כלל לא ברור מהו חלקו של החוקר בחקירת פרשת 2000. לאחריה נכתבו עוד חוות דעת שונות".

האמת: לא פחות מארבע חוות דעת שונות, חלקן מפורטות מאוד, נכתבו במח"ש ומסקנת כולן הייתה זהה: יש חשד לפלילים שמחייב פתיחה בדיקה. הסיבה שלא היה ברור חלקו של החוקר בתיק 2000 היא כיוון ששי ניצן ומשנהו אסרו על מח"ש לבדוק את התיק. הדבר משול לחשוד שיגרוס מסמך ואז יטען שלא ברור מה היה כתוב בו. בניגוד לכתוב מעולם לא נכתבה חוות דעת עם מסקנה שונה.

הפרקליטות: "בשום שלב לא הומלץ על פתיחה בחקירה על ידי מי ממנהלי מח"ש דאז".

האמת: במייל ששיגר ראש מח"ש דאז אורי כרמל לפרקליטות הוא כותב בזו הלשון: "כאמור, המלצות הפרקליטים בדבר הצורך בביצוע בדיקה מקובלות עליי. תודה, אורי".

הפרקליטות: "הניסיון לקשור בין עניין אום אל חיראן כקשור בתיקי האלפים הוא מופרך, תלוש, ומוציא הדברים מהקשרם באופן מניפולטיבי ומצער".

המציאות: כה כתב שי ניצן: "להסלים כעת את המריבה רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק, ודי לחכימא. יש אינטרסים שצריך לשקול". למדתי באותה ישיבה תיכונית שבה למד גם שי ניצן. תרגום מארמית תורנית לעברית מדוברת: כאשר כותבים "די לחכימא" זה בעצם "עדיף שאני לא אגיד אבל כולם מבינים על מה אני מדבר". וכולם מבינים למי הוא התכוון באותו מייל, ימים אחרי שנתניהו פתח בהשתלחותו. במבחן התוצאה ניצן מנע את פרסום האמת על אזרח ישראלי חף מפשע כדי לא לעזור לנתניהו. אם זוהי לא סדום, אינני יודע מה כן.

ולדעתי, זה בדיוק הסיפור, מסכם סגל, "אפשר לסבור שנתניהו עבר עבירות פליליות ועדיין להיות מוטרד מאוד מהמתרחש בצמרת מערכת אכיפת החוק. אפשר גם לחקור את נתניהו וגם לחקור את החוקרים. ואפשר גם להיזכר בהכחשות השקריות הדומות של מערכת אכיפת החוק: מנדלבליט טען בזמן אמת שלא נעשה תרגיל חקירה לאור אלוביץ' ומדובר ב"קטעי תמלילים מגמתיים", עד ששופטי נתניהו גילו את הטקסט המלא והזדעזעו; המשטרה הכחישה שהופעלו לחצים פסולים על ניר חפץ – עד שנחשפה הקלטת תרגיל החקירה; וגם עכשיו – במקום חשבון נפש, סגירת חשבונות עם עיתונאים. לא זו הדרך להשיג את אמון הציבור ערב פתיחת המשפט הדרמטי ביותר בתולדות מדינת ישראל".

גם חלקו האחרון של החשיפה של סגל על הפרשייה בה נהרג אזרח חף מפשע, יעקוב אל קיאן, מאש המשטרה. באום אל חיראן, כשהמפכ"ל דאז אלשיך קבע שהוא מחבל. מח"ש קבעה: זה לא נכון. אלשיך מפזר בתקשורת הדלפות דיבתיות כלפי המת, שלפיהן מח"ש מסתירה מידע שהיה מחבל. ראש מח"ש דורש משי ניצן תיקון למען כבוד חוקריו וכבוד המת. אבל ניצן מודה במייל סודי: המפכ"ל התנהג בצורה שערורייתית, אבל לא נעזור "כי זה יעשה טוב למי שרוצה ברעת המערכת, ודי לחכימא". זמן קצר אחר כך ייסגר את תיק החקירה נגד השוטרים. חשף סגל.

בהמשך לחשיפה שלחו מהרשימה המשותפת מכתב לראש הממשלה בו הם דורשים את התנצלותו "בעקבות הירי ביעקוב אבו אלקיעאן ז"ל שהיה קורבן לאלימות משטרתית, שגם מנעה ממנו טיפול רפואי מציל חיים, היה נתניהו שותף פעיל למסע ההכפשה שהציג אותו כ"מחבל" והכריז על האירוע כפיגוע דריסה בכל מקום. עכשיו, עם הפירסומים על טיוח הפרשה מהמפכ"ל, נדרשת התנצלות פומבית מראש הממשלה ופיצוי למשפחה שנשארה לשאת בעול האובדן לבדה". על החתום יו"ר הרשימה אחמד טיבי.

בתנועת רגבים הימנית הדוחפת ופועלת לקידום הסדרת התיישבות הפזורה הבדואית ביישובי קבע, דבר המחייב גם אכיפת חוק נוקשה והריסת בניה לא חוקית, ודווקא משום כך חשוב לנו להתנצל בפני משפחתו של יעקוב אבואלקיען, על התגובה שהוצאנו באותו בוקר קשה. על בסיס הטעיית המשטרה תיארנו את מר אבואלקיען כמחבל וכרוצח.

תנועת רגבים מתנצלת בפני משפחתו של יעקוב אבואלקיען, שנהרג בשוגג במהלך פינוי בניה בלתי חוקית בנגב, ותואר על ידי המשטרה והמפכ"ל דאז, כמחבל. הפרסומים האחרונים מבהירים היטב את גודל הטעות. ברוח ימי הסליחות, אנו מבקשים סליחה ממשפחתו ומחבריו על הפגיעה בשמו. שלא תדעו עוד צער. כתבו בתנועה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום