יוזמה: המוכר והקונה יתבקשו לדווח על מחיר הרכב והנסועה העדכנית

המהפכה בשוק המכוניות המשומשות יוצאת לדרך. משרד התחבורה ודואר ישראל הגיעו לסיכום על קידום מחירון רכב משומש, חינמי שישקף את שוויו האמיתי של הרכב • שרת התחבורה מירי רגב: "לציבור הישראלי מגיע מחירון מהימן המציג מחיר ריאלי של הרכב ושאינו מייצג את האינטרסים של גופי המשק השונים אלא של האזרח"

רכב ותחבורה 8.9.2020 | 11:05

רכבים בכבישי ישראל צילום: נתי שוחט, פלאש 90

צעד נוסף לקידום מחירון רכב משומש ייעודי וחינמי. משרד התחבורה וחברת דואר ישראל הגיעו לסיכום על קידום הרפורמה בענף המכוניות המשומשות, שתאפשר לראשונה בישראל לקנות רכב משומש במחיר ריאלי ובשוויו האמיתי.

על פי הרפורמה שמקדמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, יתבקשו המוכר והקונה במעמד מכירת הרכב והעברת הבעלות, בדואר או באינטרנט, לדווח על מחיר הרכב והנסועה (קילומטראז') העדכנית של הרכב.

"כל מי שקנה או מכר פעם רכב משומש, מכיר את ההתבלטות: מה בעצם המחיר האמיתי של הרכב? האם מחיר המחירון הוא המחיר הנכון? לציבור הישראלי מגיע מחירון מהימן המציג מחיר ריאלי של הרכב ושאינו מייצג את האינטרסים של חברות הביטוח אלא של האזרח" אמרה השרה רגב.

בישראל מתבצעות מדי שנה למעלה מ-800 אלף עסקאות העברת בעלות על רכב משומש, ורכישת רכב היא ההוצאה השנייה בגובהה במשקי הבית בישראל, אחרי רכישת דירה. קבלת מידע מדויק, מעודכן ונגיש על מחירו הריאלי של הרכב, היא לפיכך יעד צרכני משמעותי, שיתרום לשוק רכב אמין, הוגן ומשתלם יותר לצרכן.

כיום, מחירי הרכב המשומש בישראל נקבעים באופן כמעט בלעדי על ידי מחירון אחד, שלא תמיד מייצג את המחירים המשולמים בפועל. כדי לשנות מצב זה מהיסוד, יזמה השרה רגב מהפך בשוק מחירוני הרכב: מאגר רכב חינמי, המבוסס על נתוני אמת מעודכנים ולא על חוות דעת של שמאי כזה או אחר. המידע ישמש גם את חברות הביטוח, ועשוי לתרום להוזלת הפרמיות המתומחרות כיום על סמך מחירון פרטי שאינו מייצג נאמנה את מחיר השוק.

לצורך כך, משיק משרד התחבורה מהלך חדשני של איסוף נתוני העסקה, והקמת מאגר מידע ממוחשב המבוסס על נתונים המצטברים בזמן אמת. בשלב הראשון, יתבקשו המוכר והקונה לדווח על מחיר העיסקה והנסועה (קילומטראז') של הרכב במעמד העברת הבעלות בדואר או באינטרנט. הנתונים יוזנו לאתר אינטרנט ייעודי וישולבו עם נתוני הרכב הקיימים באגף הטכנולוגיות של משרד התחבורה. האתר החדש, יציג את כל העסקאות שבוצעו לפי דגם, שנת ייצור, נסועה ומספר בעלים ובהתאם לכך יציג מחיר משוקלל לרכב המבוקש.

משרד התחבורה החל בהקמת המערכת שתחל לפעול בתוך מספר שבועות, ותושק לציבור לאחר מספר חודשים כאשר היקף הנתונים המצטבר יציג תמונה אמינה של מחירי השוק. לאור התוצאות והיקף ההיענות של הציבור, תישקל אפשרות לחקיקה שתחייב דיווח של מחיר המכירה של כל רכב בעת העברת הבעלות.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום