חוקרי האוניברסיטה העברית: "עדים לעליה בתחלואה – חשש להתפרצות נוספת ולעליה בתמותה"

בעקבות העליה במספר החולים הבינוניים והקשים בחמשת הימים האחרונים, פרסמו חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים מחקר הקובע כי מגמת הירידה השתנתה לרעה. לדעתם, הצפי הוא להגעה ל-800 נפטרים עד סוף אוגוסט

בריאות 18.8.2020 | 23:23

בית חולים צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

שינוי כיוון: חוקרים של האוניברסיטה העברית בירושלים פירסמו היום מחקר המתייחס להתפתחויות האחרונות, ממנו עולה כי מגמת הירידה בנדבקים המאומתים שהחלה בסוף יולי וסימנה את בלימת הגל השני - השתנתה לרעה בשבוע שעבר, וזאת לאור העליה במספר החולים הבינוניים והקשים. לדבריהם, אנו עומדים בפני עליה גם במספר הנפטרים, שאמור להגיע – חלילה – למספר של עד 800 עד סוף אוגוסט.

"נפסקה הירידה במקדם ההדבקה והתייצבות על ערך של 1", מציינים החוקרים שמציינים כי "מגפה במצב של R=1 ומספר גבוה של נדבקים אינה יציבה, ועשויה לנבוע משילוב של דעיכת גל ותחילת עלייה מחודשת".

עם זאת, לדבריהם, לא מדובר בגל חדש אלא בהחרפה של הגל הנוכחי. "התנהגות מעין זו מאפיינת שלבים ראשונים של התפרצות מחודשת", הם אומרים אם כי בה בעת מבהירים כי "הגורם לשינוי אינו ברור, ייתכן שנובע מהתרופפות עמידה בהנחיות. אופן השינוי במספר המאושפזים במצב בינוני וקשה דומה לחודש יוני, בהתחלת התפרצות 'הגל השני'. התצפית קדימה מעוררת חשש להתפרצות נוספת".

לדעתם, חלה עלייה מחודשת במספר החולים במצב בינוני מזה חמישה ימים, "עלייה שמעלה חשש לעלייה עתידית בכמות החולים במצב קשה ולפריצה של רמות התחלואה הנוכחיות". ולאור השינויים מבהירים החוקרים שיש לקבל החלטות, כאשר לדבריהם "יש להיערך להחמרת ההגבלות הנוכחיות, מכיוון שהתפרצות נוספת ברמת ההדבקה הנוכחית תהיה קשה משמעותית מהגל הקודם. נראה שפיזור התחלואה מחייב הקפדה על התקהלויות במקומות סגורים בארץ, בדומה להגבלות שבלמו את הגל השני".

החוקרים, פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' רן נירפז (בית חולים הדסה), פרופ' דורון גזית, פרופ' רונית קלדרון-מרגלית, ד"ר מיכאל אסף ופרופ' נדב כץ - ממכון רקח לפיסיקה ומבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית בירושלים, מתריעים בנוסף כי תחזית התמותה "עולה בימים האחרונים" וכי "מעל ל-800 מתים בסך הכל צפויים לקראת סוף אוגוסט".

בנוסף, נחשף היום 'גלובס' כי יתכן ואירע טעות במספר הנפטרים, וכי מספר הנפטרים מהקורונה גדול יותר בלפחות 100 נפטרים נוספים. לפי הדיווח, משרד הבריאות בודק טעויות שבוצעו בדיווח על מספרי הנפטרים מקורונה בישראל. זאת לאחר שהתברר כי הדיווחים בנושא אינם מלאים, וישנם כמה עשרות נפטרים נוספים שלא נכללו בנתוני המשרד.

נכון לעכשיו, לפי הדיווחים הרשמיים, מניין נפטרי הקורונה עומד על 705 בני אדם, אך יתכן לאחר תיקון טעויות הדיווח, יעלה המספר ב-40-100 בני אדם נוספים.

גורם ממשרד הבריאות מציין כי הנושא נבדק בשעות אלה, ולא ברור מה גרם לדיווחים השגויים - אי דיווח של בתי חולים, בעיות טיוב נתונים, אי הקלדה או סיבות אחרות, אך התקלה נמשכה לאורך חדשים, וכעת מדובר בתוספת משמעותית של נפטרי קורונה, שלא נספרו במניין הרשמי במהלך יולי-אוגוסט.

למניין הנפטרים משמעות כבדת משקל, שכן מקבלי ההחלטות נסמכים על נתוני התחלואה והתמותה בעת קבלת החלטות הנוגעות לניהול החיים האזרחיים והכלכליים לצד מגפת הקורונה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום