מנהלי המכון הביולוגי בנס ציונה: "לא נהיה הראשונים בעולם"

הפרופ' שמואל שפירא מנהל המכון הביולוגי, אמר היום בוועדת המדע של הכנסת ש"מראש אמרנו שלא נהיה ראשונים. המטרה שלנו היא להביא חיסון טוב לאזרחי ישראל" • השלב המכריע של ניסויים בבני אדם יחל רק אחרי החגים • הוא גם הפנה אצבע מאשימה למשרד הבריאות ש"יוצר בירוקרטיה"

בריאות 18.8.2020 | 18:24

pixabay

פוטין יגיע ראשון לקו הגמר: לאחר שנודע כי רוסיה כבר בדרך להשגת החיסון המיוחל נגד הקורונה, וכך גם חברות נוספות בארה"ב ועוד, אומר היום הפרופ' שמואל שפירא, מנהל המכון הביולוגי, כי "אין לנו מטרה להיות הראשונים שיגיעו לחיסון, אלא שהחיסון יעזור ויהיה יעיל".

בשבוע שעבר קיבל המכון הביולוגי את האישור המיוחל להתחיל בסדרת ניסויים בדרך למציאת חיסון לקורונה, וכעת מתקרבים לשלב השלישי והמכריע, ניסויים ובדיקת החיסון על בני אדם, שצפוי להתחיל רק אחרי החגים, זאת למרות שכבר לפני שבועיים הודיעו במכון כי הם מוכנים להתחיל מיד את הבדיקות. מדובר בשלב המהותי ביותר, שבו יוכח האם הפעולות שנעשו להשגת החיסון אכן יעילות או שהעבודה כולה ירדה לטמיון.

במכון מותחים ביקורת על משרד הבריאות שלדבריהם יוצר בירוקרטיה, אך בדברים שאמר היום בוועדת המדע של הכנסת אמר פרופ' שפירא כי "מהרגע הראשון ידעתי שאנחנו לא נהיה הראשונים ואלה שאולי משיגים אותנו לכאורה אנחנו משיגים אותם בדברים אחרים. אני חושב שהמטרה שלנו היא לא להיות ראשונים אלא להביא חיסון טוב לאזרחי ישראל".

בנוגע ללוחות הזמנים אמר שפירא כי "אנחנו מקווים שהפאזה השנייה תגמר לקראת סוף השנה, סוף דצמבר. הפאזה השלישית (ניסויים בבני אדם) הרבה יותר מורכבת ולוקחת זמן".

לדבריו, "ב-2 בפברואר רה"מ הנחה לפתח חיסון ונוגדנים טיפוליים לטובת אזרחי ישראל. מאז אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי להגיע ליעד. זאת הייתה החלטה מקצועית ונכונה. היכולת היחידה לתכנן ולייצר חיסונים הוא במכון הביולוגי. אנחנו מוקד ידע ומצוינות בעולם, לא אכזבנו והבאנו את המוצר".
"אף גוף בעולם לא עשה כמות ונפח ניסויים בבעלי חיים כמו שאנחנו עשינו", אמר. "ולכן אנחנו מרגישים בטוחים יותר. לא עשינו קיצורי דרך, עשינו דרך ארוכה וטובה ולכן יש לנו חיזוק שהחיסון הוא יעיל ובטוח. יש לנו את היכולת והידע לייצר חיסון עבור כל אזרחי מדינת ישראל".

בדבריו אמר שמשרד הבריאות מאט את התהליך. "אסור שבירוקרטיה תאט אותו. איבדנו זמן בדרך אבל פניי קדימה. יש הידברות טובה אנחנו רצים קדימה. יש פרסומים על כל מיני חיסונים בעולם. אבל חשוב לזכור שבסוף כל אחד מפתח חיסון אחר. הניסיון שלנו טוב ומבוסס".

שפירא התייחס גם לפרסומים לפיהם ישראל כבר דאגה לרכוש מנות חיסונים רבות של החברות 'מודרנה' ועוד, לכשיגיעו לשוק, אך לדבריו כדאי להמתין לחיסון הישראלי. "לא יהיה נכון שאחד יקבל חיסון של שיוצר בארץ ואחד של חו"ל".

נזכיר כי בשבוע שעבר ביקר שר הביטחון בני גנץ במכון ושם אמר כי "יש להתחיל בניסויים בבני אדם אחרי חגי תשרי". הוא הוסיף כי "כל הניסויים הראשונים שעברו בהצלחה הם בבחינת בשורה מאוד גדולה ותקווה מאוד גדולה. השלב הבא, כפי שסיכמנו, הוא שהניסויים יתחילו בבני אדם אחרי חגי תשרי. זה ייעשה בתיאום עם משרד הבריאות ועל פי כל התהליכים הנדרשים מבחינת בטיחות רפואית".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום