צפו בתיעוד המרתק • כרמלי פוגש יהודים במדגסקר שטעונים כי הם אחינו האבודים

יצחק כרמלי מספר: הגעתי לאזור קטן בתוככי מדגסקר, קיבלו אותנו בברכה גרים שחלקם אף טוענים שהם אחינו האבודים שגלו לפני אלפי שנים מארץ ישראל • "הם אירחו אותנו ואמרו שהאוכל כשר, ולאחר מכן התחילו בשירי תפילות של שבת לקול צלילי פעמוני הכנסיות שנשמעו מרחוק" • צפו בתיעוד המרתק

חדשות בעולם 7.8.2020 | 12:35

כרמלי עם היהודים במדגסקר צילום: יצחק כרמלי

כמידי שבוע יצחק כרמלי משתף את קוראי 'בחדרי חרדים' בסיור מיוחד שערך: והפעם פרשת עקב שם אנו למדים על החיוב לאהוב את הגר, מביא כרמלי תיעוד מיוחד ממדינת מדגסקר שם פגש קבוצת אנשים שטוענים כי הם בכלל יהודים שגלו מארץ ישראל לפני שנים.

כרמלי מספר: אהבתי אותם, איך אפשר שלא?! שמשון, נח, שלמה, טוביא, יהוידע , ישי ,ועוד. הם עברו סוג של גיור, לא רפורמי, לא אורתודוקסי, משהו הייתי אומר בגבול שבין הקונסרבטיבי לאורתודוקסי - מודרני. חלקם לא רצו להתגייר, הם טענו כי הם, הם, אחינו האבודים שגלו לפני אלפי שנים מארץ ישראל, ונתקעו אי שם על האי המלגשי השוכן בין מוזמביק להודו.

ממשיך כרמלי ומתאר: הייתה זו שעת דמדומים, בין הערביים. מסביב עלו צלצולי פעמוני הכנסיות שהתערבבו בקולות מצלתיים ושאר כלי נגינה והקשה שבקעו מסטופות ופגודות, מפגש מוסיקלי רב דתי.

 

כרמלי עם היהודים במדגסקר. צילום: יצחק כרמלי

למרות שלא היה זה יום שבת, התעקש אשרי מנהיג הקבוצה שהחלה לחיות כיהודים, לשיר את הפיוט "יגדל אלוקים חי" הנהוג לאומרו בלילות שבת, בעיקר אצל עדת הספרדים. הייתה זו התרסה ברורה מול עובדי האלילים העובדים לעץ ואבן ושאר מוטיבים שונים ומשונים "יגדל אלוקים חי" פתח אשרי בקול רועד. עשרות מחברי הקהילה נמשכו אחריו "אחד ואין יחיד" המשיכו בקול רועד.

מסיים כרמלי את דבריו: בבית האחרון של הפיוט, הנמיכו החברים את קולם. אשרי המנהיג, הגביר את קולו וסיים בקול מסתלסל "תורת משה אמת ונבואתו עדי עד שם תהילתו" אפשר שלא לאהוב אותם?!.

שבת שלום לקוראי 'בחדרי' מיצחק כרמלי עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום