פרשת עקב תש"פ, מירון, יקב הרי גליל

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: מירון, יקב הרי גליל

יין ואלכוהול 7.8.2020 | 02:31

צילום: באדיבות המצלם

פרשת עקב תש"פ, מירון 2016, יקב הרי גליל

"והיה 'עקב' תשמעו" הפירוש הפשוט של המילה 'עקב' היא 'בעקבות' - כתוצאה מכך שנשמור, ממתינה לנו רשימת ברכות.

אבל חז"ל מיקדו פוקוס על המילה 'עקב' כאחד האברים בגופנו, ואומרים שהכוונה למצוות קלות שאדם דש בעקביו (מובא ברש"י דברים ז/יב). 'לדוש בעקב' זה אומר לא לחשוב ולא להתכוון.

יש לעיין: האם הוא כן מקיים או לא מקיים? אם לא מקיים, אלה אינן מצוות אלא עבירות, וזה שייך למחלקה נפרדת: "עבירות שאדם דש בעקביו" (ע"ז יח/א). כאן מדובר על "מצוות שאדם דש בעקביו. אם כן מקיים, מה רוצים ממנו? התשובה היא שאם לא מתכוונים, יוצאות הרבה תוצאות בלתי רצויות. האחד נוטל ידים בסילודין, זו מצוה, אבל משליך את נייר המגבת לכיור, שלושה באים אחריו, וכבר יש הצפה בפינת הנטילה. האחר נעמד לתפילת שמונה עשרה איכותית וארוכה, ה'עושה שלום' שלו זה באמצע 'ובא לציון', זו מצוה, אבל הוא נעמד במקום כזה שסותם את המעבר, וגם מפריע לשלושת רבעי בית כנסת לשבת בניחותא. עוד אחד ממלא עגלה במצרכים לכבוד שבת, זו  מצוה, אבל לוקח איתו את העגלה, וכשעוד אנשים באים לקנות, כבר אין עגלות. יש גם מי שלוקח את ילדיו לתלמוד התורה, גן, בית ספר, ומזהיר אותם שבחזור לא יעברו לבד את הכביש, זו מצוה, אבל הוא בעצמו עבר שלוש צמתות, שעמדו בהם ילדים והמתינו שמבוגר יעביר אותם את הכביש, אך הוא כיצד יראה? הוא הרי מנחה עכשיו את ילדיו.

אפשר למלא דף עם דוגמאות של מצוות בחוסר שימת לב, שוודאי איש מהם אינו מזיד, אבל תכלס, זה סוג מצות שאין מהן נחת.

כלפי מה הדברים אמורים? יש עוד סוג של 'דש בעקביו'. כיום יש ביקבים מכונות לסחיטה עדינה שלא לרסק את הגרעינים, אבל בימי קדם דשו את הענבים בעקב, האם עשו זאת כבדרך אגב, בלי שימת לב? לא ולא, רקדו בהתלהבות, היו קריאות עידוד: "הידד לדורכים בגת"  (ירמיהו מח/לג). יין אי אפשר לעשות באדישות וחוסר שימת לב של 'דש בעקביו'. מפני שכבר מהבציר, צריך הכל להיות בהשגחה, גם מבחינה כשרותית, כי המיץ שזב על הענבים, נחשב כמיץ רצוי (שבת יז/א), וממילא גם מקבל טומאה, וגם אסור לגוי לטפל בו, וגם מבחינה מקצועית, הפיקוח מתחיל מרגע הבציר מי שיחשוב לחפש מציאות, ולאסוף ביום שישי את כל שיירי הענבים מהשוק, ולעשות מהם יין, יצטרך להוסיף חומרים כימיים לשלוט על התסיסה וכן תבלינים, כדי להביא את הזבל הזה לרמה של יין זול. זאת אומרת שאת היין "דורכים בעקב", אבל לא "דשים בעקב". אנשים עם אחריות לא דשים שום דבר בעקב. זה נכון גם לקונה. אל תקנה יין "לא חשוב איזה", אלא תטעם, תבדוק, תברר, תראה מה מתאים לך, ותגלה שעם קצת מחשבה אפשר לשדרג את שלחן השבת.

במה נשדרג את השלחן השבוע?  טעמתי לכבודכם יין 'מיקב הרי גליל', ליקב יש כמה וכמה סדרות, והיין ששמו מירון נמצא אי שם באמצע.

מירון 2016 התבגר 16 חודשים בחביות עץ אלון, ואם נספור כמעט ארבע שנים מהבציר אז הוא המשיך להתפתח כשנתיים וחצי בבקבוק מה שעשה לו טוב מאוד. היין בצבע אדום סגול וזה מתערובת של שני סוגי ענבים שידועים כבעלי צבע כהה68% ענבי סירה יחד עם 17% פטי וורדו שגם נותנים לו טעמי פירות יער שחורים ובשלים 15% מרלו שנותן עוד נופך ליין המצויין הזה. תבלינים, קפה ושוקולד ועוד בשומת שמתפזרת באוויר, וממשיך להתפתח בכוס עוד זמן רב.

כשרות: רבנות איזורית-הרב אוירבך, ו-O.K. אלכוהול:15% והמחיר 95₪.

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום