מומחים אמריקאים מודים: "טעינו, לעונות השנה אין השפעה על הקורונה"

לאחר שטענו כי המחלה תדעך בקיץ, ותתפרץ בחורף, מודים כעת רופאים אמריקאים שאין להם בעצם שום מושג. "המגיפה מתנהגת כמו שריפת יער משתוללת המחפשת עוד עץ אנושי כדי לכלותו"

בריאות 6.8.2020 | 16:52

גבר עם מסכה. אילוסטרציה צילום: unsplash

לאחר שבחודשים האחרונים נחשפנו לתחזיות שלימדו כי "הקורונה תדעך בקיץ", ולאחר מכן נטען כי "המחלה תשתולל בחורף", מודים כעת קבוצה של רופאים אמריקאים כי הם טעו בתחזיות, וכי בעצם המחלה אינה קשורה כלל לעונות השנה. לדבריהם, אין בכלל 'גל ראשון' ו'גל שני' אלא מדובר באותו גל מתמשך, עם עליות ומורדות.

בדיווח שפורסם ב Business Insider מצוטט הפרופ' מייקל אוסטרהולם, ראש המרכז למחקר ומדיניות של מחלות מידבקות באוניברסיטת מינסוטה, שאמר כי "לצערי שגינו, אין שום ראיה לירידה בתחלואה. המגיפה מתנהגת כמו שריפת יער משתוללת המחפשת עוד עץ אנושי כדי לכלותו".

אוסטרהולם העריך באפריל שהגל השני של מגיפת הקורונה בקיץ "ידעך" וכי בסתיו הוא יתחדש, אומר כעת שכל תאוריית הגלים התגלתה כמופרכת. לדבריו, "המגיפה היא ככל הנראה גל אחד גדול ומתמשך, עם עליות ומורדות".

התחזיות שפורסמו באפריל התבססו, כך אומרים הרופאים, על מסלול התקדמות מגיפת השפעת הספרדית ב-1918 ומגיפת שפעת העופות (H1N1) בשנת 2009. משכך הם קבעו כי המחלה תתפרץ ותגיע לשיאה באפריל, היא תדעך בקיץ אך בחורף תתלקח מחדש. אלא שכעת הם מודים שהם שגו בתחזיות.

"באפריל ציפינו שזו תהיה מגיפה שיש בה גלים: עלייה משמעותית וזמנית במספר המקרים ואז ירידה, ואז גל שני גדול וחזק יותר – וכל זאת מסיבות שהן מעבר להתנהגות האנושית. חשבנו שכך יהיה בהתאם למה שקרה לאורך ההיסטוריה במגיפות השפעת", הסביר אוסטרהולם. "אבל עתה מתברר שהמגיפה הזאת מתנהגת יותר כמו דליקה שבוערת באופן ממושך. אנחנו עכשיו בעיצומו של תרחיש שניתן לתארו כהתלקחות מהירה שלאחריה מגיעים שיאים ושפלים בהדבקה, אבל במיקומים גאוגרפיים שונים ובמועדים שונים".

הוא הבהיר ש"לא הוכח בינתיים שהקורונה נוהגת כמו שאר הנגיפים הנשימתיים העונתיים כמו השפעת, המושפעים בין השאר משינויי בטמפרטורות ובמזג האוויר". לדבריו, המחלה מתעתעת ברופאים: "הטמפרטורות הנמוכות מסייעות להתפשטות הנגיף כיוון ששכבת ההגנה החיצונית שלו שומרת עליו, היא עמידה יותר ומבטיחה את הישרדותו למשך זמן ארוך יותר – מה שמאפשר לנגיף לעבור מאדם אחד לשני. כשמזג האוויר מתחמם, שכבה זאת נעשית פגיעה יותר, וכך גם הנגיף".

בארגון הבריאות העולמי אימצו זה מכבר את העמדה הזו, הגורסת שאין קשר בין המחלה לעונות השנה, ודוברת הארגון אמרה כי "אנשים עדיין עסוקים במחשבה על עונות השנה. מה שכולנו צריכים להבין זה שיש פה נגיף נשימתי חדש שמתנהג אחרת מהאחרים".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום