חוקרי האוני' העברית: "הושגה שליטה בגל השני"

החוקרים מאוניברסיטה העברית בירושלים סבורים כי התייצבות במספרם של המאושפזים במצב קשה ובינוני מלמדת על כך שהושגה שליטה במגיפה. ההמלצה שלהם: להתמקד בקיטוע שרשראות ההדבקה, ולא לנקוט בהגבלות נוספות

בריאות 30.7.2020 | 13:49

גמזו בסיור בבתי הכנסת צילום: נתן וויל

ההגבלות מתרחקות: חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים פרסמו היום מסמך שמלמד כי הושגה שליטה במגיפה, כשהמסקנה היא שאפשר לוותר על ההגבלות שתוכננו. המסמך קובע כי לאור התייצבות במספר המאושפזים במצב קשה ובינוני, נראה שאין צורך בשלב זה בהגבלות נוספות, אך יש להתמקד במשימה שעליה הצביע גם 'ממונה הקורונה' כראשונה בסולם העדיפויות: קיטוע שרשראות הדבקה.

בדו"ח שמתפרסם מידי שבוע בידי החוקרים, שהוגדרו כ'מייעצים לממשלה', נכתב כי "הצעדים שננקטו לבלימת המגפה בתחילת ובאמצע חודש יולי (בעיקר ביטול החתונות) הובילו לירידה משמעותית בקצב ההדבקה והגידול במספר המאושפזים". לאור זאת הם קובעים כי תרחיש האימים של "אי ספיקה בבתי החולים", כבר אינו מאיים וכי הוא "מתרחק משמעותית".

עם זאת, מעריכים חוקרי האוניברסיטה העברית, כי צפויה תמותה של כ-200 אנשים בשלושת השבועות הקרובים עקב גל התחלואה הנרחב ביולי.

לאור השינויים ממליצים החוקרים למקבלי ההחלטות שלא לבצע צעדי החמרה נוספים, כשהמשמעות היא שיש לוותר על המגבלות שתוכננו לצאת אל הפועל בסופי שבוע. לדעתם, עצם איסור ההתקהלויות כבר עשה את שלו, ואין צורך בהחמרות נוספות, ובוודאי שאין צורך להכריז על סגר שיביא למיטוט המשק. "השיפור במצב התרחש כתוצאה מאיסור התקהלויות. בכך הצליחה ישראל להימנע מסגר מלא למרות התפרצות רחבת היקף. מודגשת חשיבות הגבלת התקהלויות בחלל סגור לגיבוש אורח חיים לצד המגפה".

ההמלצות עולות בקנה אחד עם עמדתו של ממנה הקורונה הפרופ' גמזו, שהבהיר השבוע כי יתמקד בקיטוע שרשראות ההדבקה (כשהמשימה תוטל על הצבא – צעד שבמשרד הבריאות לא אוהבים, והיום כבר פרסם מנכ"ל המשרד מכתב המבהיר את עמדתו בעניין), אך גילה כי באמצעי הסגר יעשה שימוש אך ורק בלית ברירה. ואכן, נראה שעמדה זו כבר התקבלה שכן אתמול דווח כי שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות יואל אדלשטיין שוחחו על האפשרות שיבוטל האיסור על פתיחת חנויות וקניונים בסופי שבוע, אך ההחלטה עדיין דורשת את אישור הממשלה.

יחד עם זאת, לצד האופטימיות, החוקרים מדגישים שאין להיכנס לשאננות והם מבהירים כי מספר הנדבקים עדיין גבוה ולכן קיים עדיין חשש מהתפרצות משנה. "ההתייצבות הנוכחית נובעת מאיזון עדין בין קצב תחלואה לקצב הבראה ותמותה. לכן יש יתרון מהותי במיקוד מאמצים בקיטוע שרשראות הדבקה שיאפשר ייצוב לאורך זמן במגבלות מופחתות וימנע התפרצויות עתידיות. יש חשיבות לשמר הדבקה נמוכה של אוכלוסייה פגיעה".

נזכיר כי גם אתמול דווח כי מסמך פנימי של משרד הבריאות המבוסס על נתוני החולים הקשים מלמד על בלימה במספר חולי הקורונה שמאושפזים במצב קשה בגל הנוכחי וזאת לעומת הגל הראשון.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום