אושרה תוספת של 100 מיליון שקל לקרן המיועדת לעמותות

הסכום יצטרף לקרן בגובה 200 מיליון שקל, חלקה במימון הג'וינט, שמטרתה לסייע לעמותות שנפגעו כלכלית וחוו ירידה בהיקף ההכנסות ובפעילות בשל המגבלות שהטילה הממשלה

כלכלי 28.7.2020 | 15:21

עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאחר מאבק שנמשך חודשים, ועדת הכספים אישרה היום (ג') תוספת של 100 מיליון שקל לקרן לפיצוי העמותות החברתיות שנפגעו ממשבר הקורונה. הסכום יצטרף לקרן בגובה 200 מיליון שקל, חלקה במימון הג'וינט, שמטרתה לסייע לעמותות שנפגעו כלכלית וחוו ירידה בהיקף ההכנסות ובפעילות בשל המגבלות שהטילה הממשלה. הסכום שאושר הוא נמוך מזה אשר העמותות ציפו לו, בזמן שעד היום רק גופים מעטים במגזר השלישי זכו לסיוע של הממשלה.

המגזר השלישי מעסיק כ-14% מהמועסקים במשק, ופעילותו מהווה כ-5.4% מהתמ"ג. לפי הלמ"ס, ב-2016 נאמדו הכנסותיו בכ-146 מיליארד שקל. העמותות אמונות על סיוע לאזרחים בנקודות הזמן המורכבות ביותר בחייהם, כשהן ממלאות את החלל שהותירה המדינה, או פועלות כספקיות שירותים שלה. ואמנם, דווקא בעת שבה האזרחים זקוקים יותר מתמיד לסיוע - העמותות נפגעות.

מסקר שביצע "מנהיגות אזרחית" בקרב 200 ארגונים בהמלך חודש יולי, עולה כי כ-40% מהארגונים מדווחים על פגיעה משמעותית ביכולת לתת שירותים חברתיים, כשליש מהם אף הפסיקו פעילות לחלוטין. כ-38% מהארגונים מעריכים כי קיים סיכוי שיאלצו להפסיק את פעילות הארגון באופן מוחלט בעקבות משבר הקורונה. כל זאת במקביל לפגיעה בכוח האדם - מהסקר עולה, כי 33% מהארגונים פיטרו עובדים בעקבות המשבר, ומעל 60% מהם הוציאו עובדים לחל"ת. כעת, 100 מיליון השקלים הנוספים הם בשורה עבור המגזר השלישי, למרות שהסכום הכולל רחוק מהסיוע אותו ביקשו העמותות - קרן ייעודית למענקי סיוע לעמותות בגובה של מיליארד ש"ח. גם הפתרון הנוכחי, לא מסייע לעמותות גדולות דוגמת לתת, לקט ישראל, פתחון לב, עלם ועוד - בעוד הן אמונות על סיוע לאנשים רבים. בנוסף, גם הארגונים הזכאים לסיוע יאלצו לחכות; הקרן תחל לחלק מענקים רק במהלך חודש ספטמבר.

מנכ"לית "מנהיגות אזרחית" - ארגון הגג של המגזר השלישי בישראל, ליאור פינקל-פרל אומרת כי "הבוקר נרשם הישג משמעותי בועדת הכספים לאחר מאבק עיקש שהובלנו, שעות ארוכות של דיונים בשבוע האחרון ואינספור מתווים והצעות שהגשנו ושנידחו על ידי האוצר באופן שיטתי. עד כה השגנו 300 מלש"ח עבור העמותות והארגונים החברתיים ללא מטרות רווח בישראל וסוף סוף יש הבנה שלא ניתן לסווג עמותות כעסקים. שיהיה ברור: אנחנו לא נעצור עד שכל עמותה תקבל את הפיצוי המגיע לה על הפגיעה האנושה שספגה בתקופת הקורונה, כדי שעובדי העמותות יוכלו לחזור לעבודה שלהם, ושאף ישראלי לא יישאר רעב. יחד עם יו"ר הועדה ח"כ משה גפני, ח"כ אזולאי וחברי ועדה נוספים - נחתור למתווה שלם וראוי".

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום