עובדי המעבדות לפענוח בדיקות קורונה מאיימים לצאת בשביתה

זעקת עובדי המעבדות: אחרי שבגל הראשון המשא ומתן בינם לבין משרד הבריאות והאוצר עלה על שרטון, כעת מכריזים בהסתדרות עובדי המעבדות כי באם דרישותיהם לא ימולאו הם יסתפקו במשמרות של כ-8 שעות • ההשלכות: אלפי בדיקות לא יפוענחו • כבר השבוע ייצאו לשביתה בת שעתיים מידי יום

כלכלי 27.7.2020 | 07:46

מעבדה לבדיקות קורונה ברחובות צילום: פלאש 90

הם עובדים בתנאים בלתי אפשריים כבר מגל הקורונה הראשון, וכעת מזהירים: ללא התקדמות מיידית במו"מ - ננקוט מהשבוע הבא עיצומים ונפסיק לעבוד אחרי 8 שעות. יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות: "היינו לויאליים ולא השבתנו כדי לא לגרום נזק לחיי אדם, אבל עד כאן".

מאבק עובדי המעבדות הרפואיות עולה מדרגה: במשך כחצי שנה מתלוננים העובדים כי הם קורסים לנוכח מחסור חמור בכוח אדם ועומס עבודה עצום, וכעת - בעיצומו של גל הקורונה השני - הם מזהירים שללא התקדמות במשא ומתן עם משרד האוצר ומשרד הבריאות, בכוונתם לנקוט עיצומים החל מהשבוע הבא. כך מפרסמת כתבת הבריאות של"ישראל היום"-מיטל יסעור בית-אור

כיום עובדות מעבדות הקורונה, 16, ואף 24 שעות ביממה, אולם העובדים מאיימים כי במסגרת העיצומים יעזבו את המעבדות אחרי 8 שעות בלבד. המשמעות היא שאלפי בדיקות קורונה ובדיקות מעבדה לא יפוענחו, זאת בתקופה שבה ישראל מתמודדת עם עלייה בתחלואה וכאשר שר הבריאות יולי אדלשטיין הכריז כי הציב יעד להכפיל את מספר הבדיקות היומיות מ-30 אלף ל-60 אלף. עוד לפני השבוע הבא ייצאו העובדים לאסיפות מחאה בנות שעתיים על חשבון זמן העבודה.

עובדי המעבדות מתריעים כבר שנים על מחסור בכוח אדם ועל שכר נמוך, אף שמדובר באקדמאים בעלי תואר ראשון, שני ואף שלישי. המשא ומתן שהתקיים איתם עד לחודש פברואר נעצר, ולמרות דרישותיהם, לא סיפקו להם משרד האוצר ומשרד הבריאות, מאז פרוץ גל הקורונה הראשון, כל פתרון מערכתי, מלבד תוספת לעובדים שמבצעים בדיקות. מנתוני משרד הבריאות עולה כי מספר עובדי המעבדה בעלי הרשאה לעבוד במערכת הבריאות עומד על 8,424, אך פחות מחצי מהם (49%) מועסקים בפועל.

אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, שנמנעה עד כה מצעדי מחאה מזהירה: "יש כאוס וכעס בקרב העובדים. יש רצון לנטישה ולהפגין כמו העו"סים והאחיות. אני מתקשה לשלוט בשטח. עד עכשיו היינו לויאליים למערכת ולא השבתנו, כדי לא לגרום נזק לחיי אדם. אבל אחרי חצי שנה של קורונה החלטנו להוריד את הכפפות. עד כאן. היום יש לנו פגישה עם הממונה על השכר באוצר, ואם לא נגיע להבנות להמשך המו"מ מהנקודה שבה הוא נפסק בפברואר, נצא לרחובות".

אדמון שיגרה אמש אל ראש הממשלה מכתב ובו האיום לנקוט עיצומים: "אנו מצפים לכך שבחודשים הקרובים נחזה בנטישה מואצת של עובדים רבים במעבדות. אין הצדקה לעובדים צעירים עם תארים מתקדמים לעבוד בתנאים גרועים ובשכר לא ראוי. הנטישה תפגע באינטרסים החיוניים של מערכת הבריאות בכללותה. אנחנו לא רוצים לפגוע באף אחד אבל אין לנו ברירה. לאף אחד לא אכפת. לא מקבלים אחריות, רק שמים פלסטר על הבעיות. שראש הממשלה יקבל אחריות. שר הבריאות לא יודע מה קורה במעבדות".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום