ממצאים סרולוגיים ראשונים: 'חיסון העדר' רחוק מאד

הסקר הסרולוגי הראשון שנערך בישראל לא מספק אופטימיות: רק אחוזים בודדים נדבקו. התקווה ל'חיסון עדר' נגוזה • והאם בקרב הציבור החרדי הנתונים שונים?

בריאות 26.7.2020 | 14:43

צילום: חן ליאופולד, פלאש 90

שיעור ההידבקות נמוך מאד: בישראל המתינו רבים מאד לממצאים הראשוניים של הסקר הסרולוגי שיצא לדרך (באיחור רב, ובהיקף נמוך), אך אם חשבתם שהסקר יגלה שרבים נדבקו, כשהמשמעות היא שרובינו נדבקנו גם מבלי ידיעתנו כך שיש לנו נוגדנים שיסייעו לנו נגד המחלה, אתם עלולים להתאכזב. מהסקר עולה שאחוזים בודדים מהציבור נדבקו ופיתחו נוגדנים, כך שהתקווה ל'חיסון עדר' נגוזה.

הסקר הסרולוגי בישראל יצא לדרכו באיחור רב והוא החל רק בתחילת החודש – רגע לפני שערכות הבדיקה פג תוקפן, וגם זאת רק בהיקף מצומצם כשבקופות מבצעים את הבדיקות בעיקר לאלו שנמנים על קבוצות הסיכון. הסיבה לדחייה: בישראל, בעיקר בשל עמדתו של מנכ"ל משרד הבריאות בעבר משה בר סימן טוב שהסתמך על עמדתם של רופאים בכירים, לא ייחסו חשיבות רבה לבדיקות הסרולוגיות כך שהמבצע יצא לדרך בלית ברירה ורק בשל הלחץ הציבורי-תקשורתי.

הסקר נערך בעיקר בבני ברק ובירושלים, במטרה לגלות האם בערים אלו שבהם נרשם שיעור הידבקות גבוה פיתחו גם אלו שלא נדבקו עמידות בפני המחלה. אך לפי הממצאים הראשוניים שפורסמו בשבוע שעבר בכאן 11, הסקר, שנעשה על יותר מ-70 אלף בני אדם בארבע קופות החולים, מעלה פערים בין הקופות אך בכל מקרה מדובר על שיעורים נמוכים של הידבקות.

על פי הסקר, בקופת חולים מאוחדת בירושלים נמצאו 8% נדבקים בקורונה, ובמרכז 5%. בקופת חולים לאומית נמצא כי 3% מהמשתתפים נדבקו ובקופת חולים מכבי רק 1% מבין הנבדקים.

הפער יכול היה להיות מוסבר בכך ש'מאוחדת' נחשבת לקופה המחזיקה במספר הגדול ביותר של מבוטחים חרדיים בירושלים ובבית שמש, כך שיתכן וזו הסיבה לאחוזים הגבוהים – בפער ענק – על פני הנתונים ביתר הקופות (8% לעומת אחוז בודד ב'מכבי'). עם זאת, התאוריה הזו מופרכת מעיקרה, שכן 'מכבי' מחזיקה במספר הגדול ביותר של מבוטחים מהציבור החרדי בבני ברק, כך שהיא הייתה אמורה להגיע לשיעור דומה או קרוב לכך במרכז, מה שלא קרה.

נזכיר, כי לפני כשבועיים פורסמו ממצאי סקר סרולוגי שנערך במרכז הרפואי העמק, שם נסקרו 100 אנשי צוות רפואי שנחשפו לחולי קורונה. מהסקר עלה שאף אחד מהנבדקים לא פיתח נוגדנים לקורונה. "הסקר הזה לימד אותנו שכשאתה מוגן בצורה טובה, אתה לא נדבק", הסבירה אז ד"ר ביביאנה חזן מהמרכז הרפואי, "מצד שני, צריך לזכור שהסקר גם מלמד שמרביתנו לא מחוסנים נגד הקורונה, בניגוד לתאוריות שניתנו בעבר.

"אנחנו נצטרך להמשיך לחיות לצד הנגיף הזה עוד שנה לפחות", הוסיפה ד"ר חזן. "סקר הנוגדנים מראה שככל הנראה על כל אדם אחד שנדבק יש עוד עשרה אנשים שנדבקו ואנחנו לא יודעים עליהם, ובתוך כך מרביתנו כלל לא מוגנים מפניהם. אלה ממצאים מדאיגים, שרק מדגישים את הצורך להקפיד על כל כללי ההגנה מפני הנגיף. אני לא חושבת שצריך להיכנס להיסטריה ולשתק את המדינה, אבל בהחלט נהיה חייבים להמשיך לעטות מסיכות, להימנע מאירועים המוניים של מעל 50 איש ולשמור על האוכלוסיות בסיכון ועל הקשישים".

אגב, השיעור של 8% נראה דווקא הגיוני, וזאת משום שזו רמת הממצאים החיוביים (פחות או יותר) שעולה בימים האחרונים מהבדיקות הרגילות, ככל שהבדיקות נעשות בקהל יעד ממוקד יותר (יותר חולים מאומתים פוטנציאלים, פחות מעגלים נרחבים יותר כמו תלמידים שנחשפו לחולה מאומת בבית הספר). כך או כך, מה שכבר עולה מהממצאים הראשוניים הוא שהתקווה ל'חיסון עדר' נגוזה. למרבה הצער, אנחנו עדיין רחוקים מחיסון העדר שמצריך קיום נוגדנים אצל לפחות 60% מהאוכלוסייה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום