בקיסריה, בלפור ותל אביב: אלפים הפגינו נגד נתניהו – 12 מתפרעים נעצרו

מרבית המפגינים בירושלים התפזרו, אך כמה מאות סירבו להתפנות, והדבר הוביל לעימותים. השוטרים ביצעו מעצרים במקום והחלו בשימוש במכת"זית לפינוי המוחים. לראשונה: הפגנה גם בקיסריה - מול ביתו הפרטי של נתניהו, ללא אירועים חריגים

חדשות בארץ 26.7.2020 | 09:05


יונתן זינדל, פלאש 90

כמה הפגנות התקיימו הלילה ברחבי הארץ, כאשר לראשונה אחת המחאות נערכה מול ביתו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, שם הפגינו מאות אנשים במקביל לאלפים שהגיעו למחאה שהתקיימה מול מעונו ברחוב בלפור בירושלים ולהפגנה נוספת בגן צ'ארלס קלור בתל אביב. מחאת הדגלים השחורים נערכה ב-250 מוקדים שונים ברחבי הארץ, כך לטענתם.

המשטרה פיזרה את המפגינים מול מעונו הרשמי של ראש הממשלה בירושלים, תוך שימוש במכוניות התזה. עימותים פרצו בין שוטרים למפגינים, כעשרה מהם נעצרו, 20 הורחקו מהמקום. כ־5,000 בני אדם מחו בקריאה להתפטרות בנימין נתניהו. מפגין שהניף דגל ישראל עם צבעים של דגל אש"ף עוכב על ידי המשטרה – ושוחרר לאחר שהסכים למסור את הדגל. להפגנה הגיעו גם יושב ראש הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, ואיש סיעתו חבר הכנסת עופר כסיף. 

מלבד מוקדי המחאות בירושלים, שם המוחאים סירבו להתפנות, שאר מוקדי המחאה הסתיימו ללא אירועים מיוחדים. "ההפגנה התנהלה לשביעות רצוננו", אמר סגן ניצב שלומי בכר, ראש ענף מבצעים במחוז ירושלים. "המפגינים שהגיעו היום נשמעו להנחיות המשטרה ופעלו על פי מה שצפינו. לקראת סוף ההפגנה נותר קומץ מפגינים שבחר שלא לפנות את הצומת".

מעט לפני 1 בלילה החלה המשטרה לכרוז כי המחאה אינה חוקית, וזמן קצר אחר כך התפתחו עימותים בין כוחות מג"ב לחלק מהמפגינים. כמה מפגינים נעצרו ועוכבו לחקירה, והכוחות גררו אחרים מהמקום. גם פרשי משטרה הובאו למקום, במטרה לפזר את ההפגנה – ואיתם גם מכת"זית, מכלית ההתזה שהמפגינים דרשו למנוע את השימוש בה. ב-1:30 היא החלה לפעול ולהתיז סילוני מים באזור כיכר פריז.

מהמשטרה נמסר בתום ההפגנה כי "משטרת ישראל נערכה מראשיתן של המחאות על מנת לאפשר לכלל המפגינים להביע את מחאתם בצורה לגיטימית באזור כיכר פריז ורחוב עזה, ואלו התקיימו במשך מספר שעות. במהלך המחאות, המשטרה פעלה לשמירה על בריאות ציבור המשתתפים, וחילקה מסיכות למשתתפים. במקרים אחרים בוצעה אכיפה נגד מי שלא עטה מסיכה כלל".

"על אף מחאה לגיטימית של מרבית המפגינים, שהתפזרו מרצונם, נותרו במקום קומץ מפגינים שסרבו להתפזר לאחר שהמשטרה הכריזה מספר פעמים על סיום המחאה וביקשה מהמפגינים לעזוב את המקום מרצונם, ועל כן המשטרה לבסוף נאלצה לפעול על מנת לפזרם ולהשיב את הסדר הציבורי ולפנות את הצומת. בתוך כך, עצרה / עיכבה המשטרה 12 חשודים בחשד לעבירות שונות של הפרת הסדר הציבורי ותקיפת מפגינים אחרים. במשטרה שבים ומדגישים, כי המשטרה תפעל על מנת לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והמחאה, אך יחד עם זאת, לא תאפשר כל הפרה של הסדר הציבורי".

"המשטרה תפעל לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והמחאה כחוק", נמסר לפני ההפגנות, "לצד זאת, המשימות המרכזיות של השוטרים הן: לשמור על הסדר הציבורי, לשמור על שלום הציבור ובטחונו בתוך ההפגנות ומחוצה להן, לפעול נגד אלימות מכל סוג שהיא, לוודא את קיומן של התקנות לשעת חירום וצו בריאות העם ככל שניתן ולהכווין את התנועה בהתאם לצורך".

עוד נמסר מהמשטרה: "במסגרת ההיערכות למחאות, המשטרה נערכה ואף קבעה תנאים לקיום המחאות באופן מוסדר, כך שישמר הסדר הציבורי ותתקיים הקפדה של ההוראות השונות למניעת התפשטות נגיף הקורונה. אנו קוראים לציבור המשתתפים במחאות, להישמע להוראות השוטרים, לשמור על המחאה נקייה מאלימות וכן להקפיד על קיום החוק והתקנות, ובפרט עטיית מסיכות פנים בכל מהלך המחאה".

"המשטרה לא תאפשר לאף אדם להפוך את המחאה למפגן אלימות כלפי שוטרים, אזרחים או רכוש", נמסר עוד, "התפרעויות אלימות, הפרות חוק וסדר וונדליזם יטופלו ויאכפו בהתאם, גם בתקופה מורכבת זו, נמשיך לאפשר את קיומן של מחאות בגבולות החוק, אולם לא נאפשר אלימות מכל סוג שהיא והפרת הסדר הציבורי בניגוד לחוק".

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום