"המצפן והמפה התגלו כחסרי תועלת": העיר שאינה רשומה במפות • צפו

מעל נחל ארנון ניצבת עיר אשר אינה נרשמת במפות, אך בפרשת דברים היא נקראת ערעור • יצחק כרמלי מגיע למקום, לאחר חיפושים נרחבים • את מי פגש כרמלי במקום? ומה סיפר לו על החורבה שנראת במקום?

מעניין 23.7.2020 | 17:34

כרמלי מעל נחל ארנון צילום: יצחק כרמלי

פרשת דברים: "מערוער אשר על נחל ארנון".

רגע לפני שבאתי להכריז "ערוער יוק" זה קרה. כמעט והתייאשתי. המצפן והמפה התגלו כחסרי תועלת, שכן אותה עיר חשובה ממנה יצאו גיבורי בית דוד, לא הופיעה בכלל במפה, לפחות באותה מפה שהיתה ברשותי.

מערוער אשר על ארנון, אחזתי בתנ"ך שהבאתי איתי, מנסה הייתי לפענח ולאתר את העיר שמיקומה הגיאורפי מתואר במקרא: "אשר על נחל ארנון", כלומר, כך הבנתי, את חורבותיה של העיר ערוער אני אמור למצוא מעל לנחל ארנון המכונה בערבית ואדי מוג'יב.

 

כרמלי בערעור. צילום: יצחק כרמלי

"מעל הנחל" חזרתי מילמלתי ושאלתי, אבל הנחל ארוך, 70 ק"מ אורכו, אז איפה ערוער, אותה עיר שנבנתה מעל הנחל? ואז זה קרה, כמו תמיד, מציאה באה בהיסח הדעת, כך הרי קבעו חז"ל.

משום מקום, בלב המדבר הירדני, בינות לשרידי חורבה, כמותה יש רבות במדבר, הגיח לו  לפתע כבש כשצמרו מאובק להחריד, אחריו רץ רועה צאן בדואי מתנשף. "איסמח לי" פניתי אליו בשאלה, מה איסמו אל חרבי? הרועה הבדואי, איבראים שמו, נטש לרגע את צאן מרעיתו.  "תעל" - בא אחריי, פקד איבראים, שטיפס בקלילות אל ראש התל הסמוך. הוא הצביע על החורבות ואמר "הדה הוא חירבת ערוער"  המסורת כך סיפר לנו איבראים, כי החורבה היא חורבת ישוב יהודי שחיו כאן לפני אלפי שנים "עוד מזמן מוסא הנביא" כדבריו.

כרמלי עם איבראים הבדועי. צילום: יצחק כרמלי.

טיפסנו אל ראש התל, מצידו הדרומי נשקף נוף משכר חושים, למטה בגיא ראינו את נחל ארנון בשיא זרימתו, עתה הבנו "ערוער אשר על נחל ארנון"

שבת שלום

יצחק כרמלי עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום