12 שנות מאסר לצעיר שדרס את הנער בן ה-13 אילון אמסלם

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (ג') 12 שנות מאסר על אלי בר זכאי תושב ירושלים שהורשע בהמתה בקלות דעת של נער בן 13 • בתאונה הקשה נהרג הנער אילון שליו אמסלם וחברו נפצע והובהל לבית החולים • "קשה לומר שהתוצאה הטרגית הייתה בלתי צפויה"

חדשות בארץ 21.7.2020 | 10:47

הנאשם בבית המשפט הבוקר צילום: Miriam Alster/Flash90

בבית המשפט המחוזי בתל אביב הבוקר (שלישי) נערך הדיון בגזר דינו של אלי בר זכאי, שהורשע בהמתה בקלות דעת של הנער אילון שלו אמסלם בן ה-13.5 בתאונת דרכים בתל אביב לפני כשנתיים. במהלך הקראת גזר הדין, אמר השופט בני שגיא כי "רצף של החלטות פורעות חוק, נעדרות מוסר בסיסי ובלתי נתפסות גם למתבונן מן הצד שמיומן בבחינת התנהגויות שאינן נורמטיביות הביאה לתוצאה הקשה ביותר".

בתום הדיון, גזר בית המשפט על בר זכאי גזר 12 שנות מאסר ופסילת רישיון ל-20 שנה. "קשה לומר שהתוצאה הטרגית הייתה בלתי צפויה, אך בכך לא די. ניתן לראות בהתנהגותו של הנאשם לאחר התאונה חוליה נוספת. אף שמבחינה חוקית מעשיו אינם מהווים הפקרה, החיים אינם מתמצים בהגדרות משפטיות. אותה התנהגות של הנאשם שהייתה מרוכזת בעצמו ובו בלבד נמשכה גם בחקירת המשטרה", אמר השופט בהקראת גזר הדין.

כזכור, בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע לפני כחודש וחצי את אלי בר זכאי, תושב ירושלים, בהמתה בקלות דעת של הנער אילון שלו אמסלם ז"ל בן ה-13.5, שכזכור נדרס לפני כשנתיים בפינת הרחובות ש"י עגנון ואבן גבירול בתל אביב. בנוסף, בית המשפט הרשיע את אלי בר זכאי גם בעבירות של חבלה חמורה, נהיגה בשכרות, הדחה בחקירה, שיבוש הליכי משפט, ניסיון להשמדת ראיה ומהירות. 

איילון שליו-אמסלם ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה

על פי פסק הדין, בעיצומו של החופש הגדול של שנת 2018 המתינו שני ילדים בצומת הרחובות ש"י עגנון ואבן גבירול בתל-אביב, וזאת בדרכם לביתו של אחד מהם. שני הילדים עשו את שלימדו אותם לאורך השנים - המתינו בסבלנות לאור הירוק שיאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה במעבר החציה, וזאת, בעודם עומדים על המדרכה.

חרף הזהירות בה נקטו, ובעודם עומדים על המדרכה, הגיח מהסיבוב רכב בו נהג הנאשם, עלה על המדרכה, עקר שניים מעמודי הבטיחות שהותקנו על שפת המדרכה, ופגע בילדים. כתוצאה מהפגיעה הקשה, הוטח הילד אילון שלו-אמסלם ז"ל למרחק של 26 מטרים ומצא את מותו, ואילו חברו, הילד דניאל חכמי נפגע והובהל לבית החולים, כשהוא סובל משברים מרובים וחתכים בחלקי גופו, שם אושפז ונותח.

בית המשפט מצא כי הגרסאות השונות שמסר הנאשם עומדות בסתירה חזיתית לכלל הראיות שהוגשו, וקבע כי קו ההתנהלות הפסול שאפיין את הנאשם לפני התאונה, במהלכה, ומיד בסמוך לאחריה, המשיך באופן ישיר גם במסגרת ההליך המשפטי בעניינו, עת מסר הנאשם עדות כוזבת בבית המשפט.

במסגרת הכרעת הדין דחה בית המשפט את טענותיו של בר זכאי על כשל בתכנון הכביש ובמבנהו, רטיבות על הכביש, צמיג תקול, ותקלה מכנית ברכב, שלדבריו הובילו לתאונה הקשה.

השופט בני שגיא דחה את הטענות  וקבע כי לא הוכח שאלו תרמו, ולו באופן מינימלי, לקרות התאונה. בהמשך, נבחנה טענת התביעה לפיה הגורם הבלעדי שתרם לקרות התאונה הוא הגורם האנושי. לשם כך נבחנו מהירות נסיעתו של הנאשם ושאלת שכרותו. נקבע, כי עובר ובסמוך לתאונה צרך הנאשם אלכוהול בכמות משמעותית, בהמשך - נהג בדרך עירונית בלב העיר תל-אביב בצורה פרועה ובמהירות הגבוהה באופן משמעותי מזו המותרת במקום, ולאחר התאונה עשה ככל שבידו להכשלת בדיקת הינשוף (והצליח בכך), כאשר בהמשך אף סירב לבצע בדיקת דם תוך הצגת נימוק מופרך, ומתוך כוונה ברורה שלא להתמודד עם תוצאותיה הצפויות של הבדיקה. בית המשפט הגיע למסקנה, כי לולא השפעת האלכוהול ואופן הנהיגה הפראי מעל המהירות המותרת, לא הייתה מתרחשת התאונה שגרמה למותו של אילון ז"ל ולפציעתו של דניאל.

אביו של שליו אמסלם. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן, הוכח כי מיד לאחר התאונה החל הנאשם בביצוע שורת פעולות שכל מטרתן הייתה למלט את עצמו מלשאת אחריות על מעשיו, עת ניסה לשתות כמות מרובה של מים במטרה לשבש את בדיקת השכרות; "תדרך" את חברו למסור עדות לפיה לא שתו אלכוהול; ומחק את היישומון שהקליט את שיחותיו השונות עם אחיו וחבריו לפני, במהלך ולאחר התאונה, והכל במטרה למנוע מחוקרי המשטרה להיחשף לשיחות שהכילו תכנים המלמדים על צריכת אלכוהול עובר לתאונה.

בסיום הכרעת הדין קבע בית המשפט: "אילון בן ה-13 עשה כל שצריך כהולך רגל, עת המתין בסבלנות למופע אור ירוק ברמזור בעודו על המדרכה, ופתיל חייו נגדע באופן הטרגי ביותר שניתן להעלות על הדעת. נגדע, אך ורק כי הנאשם החליט שהוא "חייב" לשתות, "חייב" לבלות, "חייב" לעלות על ההגה, ו"חייב" לנהוג במהירות פרועה, משל הגעה למועדון "שלוותה" תוך דקות ספורות עם רכבו הייתה בגדר צורך חיוני ודחוף שאין לדחותו. כך, באבחה אחת, הותיר הנאשם משפחה כואבת שאינה יודעת מזור, וילד נוסף - דניאל, שנפגע בתאונה, וספק אם מראה חברו הטוב שנהרג לנגד עיניו יניח לנפשו כל חייו.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום