תביעה במאות אלפי ש"ח נגד החברה שפגעה באלמוגים

רשות הטבע והגנים הגישה תביעה אזרחית כנגד חברת קצא"א בגין פגיעה נרחבת באלמוגים במהלך עבודות תשתית, התביעה האזרחית שהוגשה על סך כ-295 אלף ₪ בהסתמך על חוות דעת מקצועית שהתקבלה

חדשות בארץ 15.7.2020 | 13:51

האלמוגים שנפגעו מעבודות התשתית צילום: רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים, הגישה לבית משפט השלום בבאר שבע תביעה אזרחית באמצעות פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) כנגד חברת קצא"א בגין נזקים משמעותיים שגרמה החברה לשונית אלמוגים במפרץ אילת. במסגרת עבודות תשתית שביצעה החברה נגרמו נזקים כבדים לאלמוגים רבים ולערכי טבע מוגנים נוספים התלויים באלמוגים למחייתם. בין הנאשמים הנוספים בכתב התביעה משה זאב צל, שהיה מנהל מתקן קצא"א באילת בזמן המקרה, חברת מרינה דרומית דייוורס, שעסקה בביצוע העבודות התת מימיות, ואייל בר ציון, מנהל ובעליה של החברה.

על פי כתב התביעה, במהלך עבודות תשתית, שביצעה חברת קצא"א במהלך 2014 באמצעות קבלן חיצוני (מרינה דייוורס), נחתכו מספר עמודים כבדים, בקוטר מטר כל אחד, של מזח עגינה בנמל אילת ללא קבלת היתר מקדים מרשות הטבע והגנים כפי שמחויב בחוק ותוך התרשלות בביצוע העבודה. חמשת העמודים שנחתכו נפלו לקרקעית הים וגרמו לפגיעה קשה הן לערכי הטבע שגדלו על העמודים והן לשונית שנמצאת למרגלותיהם, בה נרמסו ונשברו אלמוגים רבים. בנוסף חיתוך העמודים הביא גם לריקון כמויות גדולות של חול ואבנים שנמצאו בתוך העמודים שקברו תחתם אלמוגים ובעלי חיים אחרים רבים. אחד העמודים שנחתך אף התגלגל במורד השונית למרחק של כ-17 מטרים תוך שהוא שובר בדרכו אלמוגים רבים ומותיר הרס רב.

העבודות והנזק הרב שנלווה להן התגלו לפקחי רשות הטבע והגנים רק לאחר מעשה ואלו הגיעו למקום במהרה כדי לעצור את המשך העבודות. יום למחרת כבר צללו פקחי רשות הטבע והגנים באזור, אז נגלה לעיניהם הרס עצום של אלמוגים וערכי טבע נוספים.

בשל הנזקים הרבים, פקחים ואקולוגים, יחד עם חוקרים וסטודנטים מהמכון הבינאוניברסיטאי למדעי הים באילת וצוות הצוללים של המצפה התת ימי, החלו בעבודות תת מימיות במאמץ רב לנסות ולהציל חלק מערכי הטבע שנפגעו. שברי אלמוגים רבים שגדלו על העמודים ועל השונית הטבעית, יחד עם חסרי חוליות נוספים שנפגעו, הועברו לפארק המצפה התת ימי באילת, שם הם טופלו וקובעו בסביבת האתר.

עבודות התשתית שביצעה קצא"א גרמו לפגיעה בלמעלה מ-2,600 אלמוגים ובמספר רב של בעלי חיים התלויים באלמוגים למחייתם, כגון דגים וחסרי חוליות אחרים שנפגעו או מתו, לרבות 665 אלמוגים שגילם עשוי להגיע לעשרות שנים ושיקומם יארך שנים רבות.

לפי חוות דעת חיצונית, הנזק הכולל שנגרם לשונית האלמוגים בחוף קצא"א עומד על סך של 274,920 ₪.

סכום התביעה שהוגשה עומד על סך 295,290 ₪ וכולל גם את עלות עבודות השיקום שבוצעו במהלך הימים שלאחר האירוע.

לדברי עו"ד שי פרץ, התובע הראשי: "מדובר בתביעה בעלת מסר אכיפתי הרתעתי ולפיו הרשות תבוא בדין בכלל האמצעים העומדים לרשותה עם הפוגעים והמעוולים כנגד אוצרות הטבע שעל שמירתם היא אמונה. אחרי ניהול הליכים פלילים בפרק זמן של למעלה מחמש שנים כנגד החברות ומנהליהם ולבסוף הרשעתם ומיצוי הדין עימם בהליך הפלילי, הוגשה היום גם תביעה אזרחית יחד עם היחידה האזרחית של פרקליטות המדינה, בשם כלל אזרחי מדינת ישראל שערכי הטבע הנדירים, נגזלו מהם וזאת בשל התנהלות פושעת ומזלזלת מצדם של הגופים והאורגנים המעורבים".

שוניות האלמוגים במפרץ אילת הן שוניות האלמוגים היחידות במדינת ישראל והן מהוות בית גידול עשיר ומגוון למינים רבים של אורגניזמים ימיים. מדובר בשוניות מהצפוניות ביותר על פני כדור הארץ ובניגוד לרוב שוניות העולם שהולכות ודועכות בקצב מהיר כתוצאה מהתחממות מי הים ותופעת הלבנת האלמוגים, שוניות מפרץ אילת עשויות להוות מפלט עולמי לאלמוגים בזכות עמידותם החריגה של אלמוגי המפרץ לטמפרטורות גבוהות. על כן, שוניות אלמוגים חיוניות, כמו אלו הנמצאות במפרץ אילת, שמגלות חסינות להשפעות שינוי האקלים חשובות לא רק ברמה הלאומית, אלא גם ברמה בינלאומית. אלמוגים הם התורמים העיקריים למבנה השוניות וליצירת המגוון הגדול של נישות אקולוגית. על כן, כל פגיעה באלמוגים, כדוגמת זו שנעשתה על ידי הנתבעים, מלווה בפגיעה במגוון רב של בעלי חיים המוצאים מקלט, או חיים בין ענפיהם של האלמוגים."

צפו בגלרית האלמוגים

האלמוגים שנפגעו מעבודות התשתית צילום: רשות הטבע והגנים

 

האלמוגים שנפגעו מעבודות התשתית צילום: רשות הטבע והגנים

 

האלמוגים שנפגעו מעבודות התשתית צילום: רשות הטבע והגנים

 

האלמוגים שנפגעו מעבודות התשתית צילום: רשות הטבע והגנים

 

האלמוגים שנפגעו מעבודות התשתית צילום: רשות הטבע והגנים

 

האלמוגים שנפגעו מעבודות התשתית צילום: רשות הטבע והגנים

 

האלמוגים שנפגעו מעבודות התשתית צילום: רשות הטבע והגנים

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום