המרכז לבקרת מחלות: כך תשתמשו במעליות ותמנעו הדבקה

המרכז לבקרת מחלות בארה"ב מפרסם הנחיות חדשות לעולים במעליות למניעת הדבקה: תעלו לבד, ובלי לדבר

בריאות 1.7.2020 | 17:30

אילוסטרציה | pixabay

אסור לדבר, גם לא לעצמך: במסגרת היערכות החזרה לשגרה בארה"ב, מפרסם המרכז לבקרת מחלות האמריקני, ה-CDC, הנחיות חדשות המתייחסות לעולים במעליות, במטרה להפחית את סיכון ההדבקה במעלית. בין היתר קובעים מומחי המרכז, כי יש לעלות לבד וללא נוסעים נוספים במעלית, וגם אז – לא לדבר בכדי שלא להשאיר רסיסי רוק שעלולים להדביק את הנוסעים הבאים.

מאחר ונגיף הקורונה מתפשט כידוע באמצעות רסיסי רוק המתפזרים בחלל - לרוב עד מרחק של 1.60 מטר, פיתח ריצ'רד קורסי, דיקן הנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטת פורטלנד סטייט, מודל ממוחשב המדמה כיצד אדם נגוע עלול לזהם מעלית, בזמן שהיא חולפת על פני 10 קומות.

המודל לוקח בחשבון את סיכויי הפגיעה בנוסעים האחרים, וגם וכמה זמן עלול לשרוד הנגיף לאחר שהנוסע כבר יצא. בנוסף לכך, הוא מתייחס למהירות הנסיעה של המעלית, מערכות האוורור, כמה זמן לוקח עד שהדלת נסגרת, וכן – מתי הסיכויים להדבקה גדולים יותר, האם בעת שיעול או במקרה של שיחה בסלולר.

את ממצאיו פרסם קורסי בטוויטר, שם סיכם את השורה התחתונה המדאיגה לפיה "התרחיש ההיפותטי מצביע על כך שאוויר תא הנוסעים במעלית עשוי להשאיר את הווירוסים גם אחרי שהנוסע במעלית יוצא ממנה". לאמור, גם אם תקפידו על הכללים, אתם עשויים להידבק בשל רשלנותו של הנוסע שכבר עזב את המעלית.

הממצא המדאיג ביותר, הוא שבעוד שיעול בודד יכול לפלוט אלפי עד מאות אלפי חלקיקים נגיפיים, הרי שדיבור בסלולרי חמור יותר מאחר שהוא עלול לפזר אלפי עד מאות אלפי חלקיקים נגיפיים בשנייה. לאחר פיזור הנגיפים, הם מתערבבים עם האוויר שמחוץ למעלית כשהדלתות נפתחות ונסגרות, והנוסע הנגוע יוצא החוצה. על פי המודל, כאשר נוסע שני נכנס למעלית, הוא ייחשף לכ-25% מהחלקיקים הנגיפיים שפוזרו על ידי הרוכב הנגוע שיצא מהמעלית.

בעקבות הממצאים הללו, ולאור מחקרים דומים שכבר נערכו ואשר מצביעים על הסכנה במעליות, עומד המרכז האמריקני לבקרת מחלות, להוציא הנחיות רשמיות המסבירות כיצד יש להשתמש במעלית בימים אלו של עידן הקורונה.

והרי הן:

• מסיכה – יש להקפיד על כניסה למעלית תוך עטיית מסכה.
• נסיעת יחיד – יש לעלות במעלית לבד וללא נוסעים נוספים.
• שקט בנסיעה – יש להימנע מדיבור בתוך המעלית.
• חיטוי – יש לחטא ידיים לאחר מגע עם לחצני המעלית.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום