נזקי הקורונה: חברת אל על רשמה הפסד ענק

בעקבות משבר הקורונה שנמשך ומשפיע גם על ענף התעופה שיהיה האחרון שישוב לסדרו: חברת אל על מדווחת לציבור כי רשמה ברבעון הראשון השנה הפסד נקי של כחצי מיליארד שקלים | המנכ"ל: "משבר הקורונה הינו מסדר גודל שלא הכרנו, ואף חברת תעופה, חזקה ככל שתהיה, לא תוכל לשרוד אותו ללא סיוע מדינתי"

כלכלי 1.7.2020 | 07:27

מטוס של חברת 'אל על' ממריא מנתב"ג צילום: משה שי, פלאש 90

אל על מדווחת על סיכום התוצאות הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2020 ועל המשך צעדי התייעלות בעקבות משבר הקורונה.

תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2020 הושפעו משמעותית ממשבר הקורונה, בעקבותיו הפסיקה החברה את פעילות הנוסעים הסדירה והוציאה לחל"ת את מרבית עובדיה.

בנוסף גרם המשבר לירידה חדה במחירי הדלק, שעקב הירידה בצריכה פגעו בתוצאות החברה.

מאז פרוץ המשבר נקטה הנהלת החברה בשורה של צעדים לחסכון בעלויות ולשיפור תזרים המזומנים של החברה.

בימים אלה נמצאת החברה בהליכי גיבוש של מתווה סיוע המדינה כדי להתמודד עם המשבר במקביל, מקיימת החברה מו"מ עם עובדיה כדי להגיע להסכמה על צעדי ההתייעלות הנדרשים כתנאי להעמדת הסיוע.

עיקרי תוצאות הרבעון הראשון של 2020:

·        ההכנסות ירדו בכ-25% לכ-321 מיליון דולר, לעומת כ-429 מיליון דולר ברבעון הראשון אשתקד

·        החברה רשמה הפסד נקי של כ-140 מיליון דולר, לעומת הפסד של 55 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד

·        יתרות המזומנים ופקדונות לזמן קצר בקופת החברה, נכון ליום 31.3.2020, הסתכמו בכ-132 מיליון דולר
 
ברבעון הראשון של שנת 2020 באו לידי ביטוי השפעותיו של משבר הקורונה. המגיפה פגעה קשות בכל ענפי הכלכלה בעולם, כאשר סקטורי התיירות והתעופה הם מהנפגעים הקשים ביותר מהמגפה.

המשבר הביא לירידה דרמטית בביקוש לטיסות נוסעים ולביטולי טיסות בהיקפים חסרי תקדים, כך שהחברה ביטלה טיסות רבות כבר בחודש פברואר 2020 ולבסוף ביצעה עצירה מוחלטת החל מאמצע חודש מרץ 2020, של טיסות הנוסעים בשל הנחיות המדינה בעקבות נסיבות אלה והחשש להדבקה בנגיף.

בעקבות המשבר וההאטה בביקוש, נרשמה גם ירידה חדה של כ-23% במחיר הדלק.

כל אלה גרמו לפגיעה חדה בפעילותה של אל על ולירידה משמעותית בהכנסותיה. למרות שהחברה סיימה את שנת 2019 עם יתרות מזומנים משמעותיות בסך של כ-264 מיליון דולר, הביא המשבר למצוקת נזילות קשה, המחייבת פתרון של סיוע מיידי באמצעות תמיכה ממשלתית.

מאז פרוץ המשבר נקטה החברה בשורה של צעדי התייעלות וצעדים לשיפור התזרים:

·        הנהלת החברה הודיעה כי תאריך את התקופה שבה לא תפעיל טיסות עד ליום 31.7.20, נכון למועד זה.

·        החברה ביצעה צמצום משמעותי בכוח האדם-  כ-5,800 עובדי החברה הוצאו לחל"ת.

·        בוצעה הפחתת שכר ההנהלה והדירקטוריון בשיעור של 20% החל מיום 1.3.2020.

·         נדחו בהסכמה תשלומי חכירה עבור חלק מהמטוסים החכורים; בוטלו הסכמי חכירה של שני מטוסי  737-800 אשר היו צפויים להיכנס לשירות בשנת 2020 והוחזרו 3 מטוסים שהיו מוחכרים בחכירה רטובה.

·        נחתם מזכר הבנות עם חברה זרה למכירה וחכירה מחדש (Sale & Lease Back) של שלושה מטוסים מדגם בואינג 737-800 תמורת כ-76 מיליון דולר.

·        נמכרו אחזקות החברה בחברת ממן תמורת כ-15.4 מיליון דולר.

·        שוחררו 105 מיליון שקל מתוך עודפי קופות פיצויים מרכזיות, בהסכמה עם המדינה והסתדרות.

·        החברה מכרה ברבעון 4 מנועים והכירה ברווח הון בסך של כ-10 מיליון דולר. ובחודש יוני 2020 נמכרו 5 מנועים נוספים ונרשם רווח הון בסך 1.5 מיליון דולר.

·        הוקפאו או בוטלו פרויקטים הכרוכים בהשקעות (בין היתר, השקעות בחידוש צי מטוסי 777 ובתחום הדיגיטל והמחשוב).

·        הורחבה פעילות המטען של החברה באמצעות התאמת מטוסי נוסעים לצורך הובלת מטענים חיוניים.
 
החברה נמצאת בהליכי גיבוש של סיוע מדינה מול משרד האוצר. נכון להיום, הוצעו שני מתווים שמטרתם להעמיד לרשות החברה מימון לצורך התמודדותה עם משבר הקורונה. המתווה הראשון הנבחן כולל קבלת הלוואה בסך של כ-400 מיליון דולר, מגובה במרביתה בערבות המדינה והנפקת מניות בסך 150 מיליון ש"ח. המתווה השני הינו קבלת הלוואה בסך של כ-250 מיליון דולר מגובה במרביתה בערבות המדינה והנפקת מניות בסך של כ-150 מיליון דולר, כאשר המדינה תתחייב לרכוש את מלוא המניות שלא תירכשנה על ידי ציבור המשקיעים במסגרת ההנפקה.

היות וקיימת אי ודאות בקשר להשלמת קבלת הסיוע, שהינו חיוני על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות המשבר בשלב זה, קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה כעסק חי, ובהתאם לכך כוללים הדוחות הכספיים הערה כאמור.

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין אמר בתגובה לממצאים: "העולם עומד כיום בפני המשבר הכלכלי העמוק ביותר שידע ב-100 השנים האחרונות. במשבר זה  ענף התעופה הוא הראשון להיפגע, והאחרון להיחלץ מהמשבר. בשל המשך התפשטות המגיפה,, קיימת עדיין אי ודאות רבה בעולם כולו לגבי העיתוי שבו ישובו הענף בכלל, וחברת אל על בפרט, לפעילות סדירה ומשמעותית. משבר הקורונה הינו מסדר גודל שלא הכרנו, ואף חברת תעופה, חזקה ככל שתהיה, לא תוכל לשרוד אותו ללא סיוע מדינתי".

"הנהלת אל על משקיעה את כל מרצה כדי להגיע להסכמות הנדרשות, לרבות מול עובדיה, על מנת לסכם את מתווה סיוע המדינה מול משרד האוצר, שמטרתו לייצב אותה מבחינה פיננסית ולאפשר את המשך הפעלתה בשנים הבאות. העמדת הסיוע, יחד עם ההשתלטות העולמית על המגיפה, יאפשרו לענף התעופה ולאל על לשוב בהדרגה לפעילות סדירה ומשמעותית".

לדברי המנכ"ל, "גם בתקופה כה מאתגרת, אנו גאים על כך, שחברת שאל על ועובדיה סייעו משמעותית במאבק מול הקורונה. החברה הפעילה טיסות מורכבות ליעדים מרוחקים – ביניהם: אוסטרליה, קולומביה, קוסטה ריקה, פרו ואחרים,  כדי לחלץ אזרחים ישראלים ולהביאם בשלום לישראל. כמו כן, החברה גאה על כך שהפעילה טיסות בהן הובאו לישראל מטענים חיוניים למאבק במגפת הקורונה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום