נחשף: ישראל מסייעת לפלסטינים יותר מהרש"פ

ועדת הקורונה דנה היום בנוגע לקבלתם של חולים מתחומי הרש"פ לישראל לצורך קבלת טיפול רפואי, בתקופת משבר הקורונה. "יש לנו חובה מוסרית כבני אדם להציל חיים"

חרבות ברזל 30.6.2020 | 18:48

דוברות מד"א

וועדת הקורונה דנה היום (שלישי) בנוגע להפסקת הבאתם של חולים פלסטינים לטיפולים בבתי חולים ישראליים, בעקבות משבר הקורונה, והיעדר תו-סגול במחסומים. זאת, לבקשתה של ח"כ סונדוס סאלח.

לדברי יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד), "בתוך המציאות המורכבת שאנו חיים בה, יש לנו חובה מוסרית כבני אדם להציל חיים. לכן, למרות שהרשות הפלסטינית בחרה בדרך של הפסקת התיאום עם מתאם הפעולות, ישראל לא מפנה את הגב לתושבי הרשות - וממשיכה להעניק להם טיפול רפואי במקרים של הצלת חיים.

גם בנושא המאבק בקורונה אנו מסייעים לרשות במניעת ההתפשטות המגיפה. ישראל תמשיך לעשות כל מאמץ כדי לסייע במקרים הומניטריים אך אי אפשר להסיר את האחריות מהרשות הפלסטינית אשר הפסיקה את התיאום והזיקה בכך בצורה לתושבים שלה עצמם".

סאלח הדגישה בדיון כי "מדינת ישראל צריכה לקחת את התיאום על עצמה - כמי שאחראית על המצב הכלכלי הבריאותי והאזרחי. לאחר דיון זה אני דואגת יותר לבריאות הציבור הפלסטיני בעקבות הבירוקרטיה והטופסולוגיה, והפסקת התיאום בגלל החלטות ישראל".

לדברי ראש מדור תיאום אזרחי ביחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים, רב-סרן ענבל ממן, "בתקופת הקורונה אושרו אלפי בקשות לטיפולים רפואיים של פלסטינים בישראל. למרות הפסקת התיאום מצד הרשות הפלסטינית, מועברות גם בימים אלו בקשות דרך מנהלות התיאום והקישור הפרוסות ברחבי יהודה ושומרון - מג'נין שבצפון יו"ש ועד חברון בדרום, וגם באמצעות מוקד הפניות של היחידה, המספק מענה הן לתושבים הפלסטינים ביו"ש והן לארגונים". ממן ציינה כי המידע מונגש לציבור באמצעות אתר אלמונסק וניתן מענה לכל הפניות המתקבלות בכלל הפלטפורמות, "אנו באים לקראת התושבים הפלסטינים ופועלים אף יותר בכדי לסייע להם כשמדובר במקרים הומניטריים ומצילי חיים".

רן גולדשטיין נציג "רופאים לזכויות אדם", טען מנגד כי "מנגנון התיאום שהיה קודם לא עבד, ונזקקי דיאליזה או חולי סרטן לא קיבלו טיפול. מערכת הבריאות הפלסטינית היא אחת ובתי החולים בעזה מסתמכים על בתי החולים בגדה ובירושלים המזרחית. בתקופת הקורונה רק חולי סרטן או תינוקות יכלו לצאת מעזה תוך פחות מ 60 יום". לדבריו, בניגוד לדברי ממן, "פלסטיני אינו יכול להגיש ישירות בקשה לטיפול רפואי - אלא בתי החולים או הארגונים עושים זאת. אם הייתה נגישות גדולה יותר היה ניתן לפתור את הסוגיה של כניסת האנשים, במנהלת התיאום והקישור בעזה מעוניינים בכך, והארגונים לא יוכלו לעמוד בעומס הפניות שיגיע אליהם".

בתגובה לדבריו, ח"כ שאשא ביטון אומרת כי מצחיק שמדינת ישראל כשנוח לכם צריכה לשאת באחריות, בסופו של דבר יש לבדוק היכן אנו שמים את הביצים בסל וגם אתם צריכים לפנות לגורמים הרלוונטיים בנידון.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום