שיחות הטלפון של טראמפ: פוטין "חביב", מרקל "טיפשה", מיי "חלשה"

בכירים בממשל האמריקני אמרו ל-CNN כי הנשיא משוחח בבריונות ומכנה בשמות גנאי את מנהיגי בעלות ברית של ארה"ב, בעוד הוא מעניק יחס מועדף לפוטין וארדואן. בנוסף לכך, נוהג להכפיש את קודמיו בתפקיד, ברק אובמה וג'ורג' וו. בוש

חדשות בעולם 30.6.2020 | 11:40

צילום: ארכיון הבית הלבן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היה ידידותי בשיחותיו עם מנהיגים בעולם כמו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, אך "כמעט סדיסטי" כששוחח עם מנהיגות – כך עולה מתחקיר של העיתונאי הוותיק קרל ברנסטיין, שחשף את פרשת ווטרגייט. בדיווח ל-CNN, הוא ציטט גורמים בבית הלבן ובקהילת המודיעין המעורים בשיחות המסווגות.

מהדיווח עולה כי הנשיא נהג ונוהג להגיע לא מוכן לשיחות עם מקביליו בעולם, תומרן על ידי הנשיאים פוטין וארדואן בשיחות עמם, ונהג לערב את האינטרסים הפוליטיים שלו. לפי הדיווח, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, היה המנהיג הזר שזכה לרוב שיחות הטלפון עם הנשיא טראמפ בעת שנות שלטונו. לעיתים היה מתקשר לבית הלבן פעמיים בשבוע ויכול היה לשוחח עם טראמפ ככל שרק ביקש. בדיווח CNN נמסר כי טראמפ הביע בפני הנשיא פוטין את רצונו בנסיגת כוחות ארצות הברית מאפגניסטן, אך ככל הנראה השניים לא דנו בסוגיית התשלום הרוסי לטליבאן.

לצד ארדואן, אף מנהיג זר לא יזם יותר שיחות עם טראמפ מאשר נשיא צרפת מקרון, אמרו הגורמים, כאשר נשיא צרפת ניסה לעתים קרובות לשכנע את טראמפ לשנות מסלול בנושאי מדיניות סביבתית וביטחונית – כולל שינויי אקלים ונסיגת ארה"ב מביטול הסכם הגרעין עם איראן.

מקרון בדרך כלל לא קיבל "בשום מקום" תושבה בנושאים מהותיים, ואילו טראמפ התרגז מזרם הבקשות של נשיא צרפת, והשיב לו בהרצאה עצמית שהוגדרו על ידי גורם אחד כ"צליפות מילוליות "בהתאמה אישית, במיוחד על צרפת ומדינות אחרות. לא לעמוד ביעדי ההוצאות של נאט"ו, במדיניות ההגירה הליברלית שלהם או בחוסר האיזון הסחר שלהם עם ארה"ב.

התחקיר מבוסס על ראיונות שנערכו במשך ארבעה חודשים עם יותר מעשרה מקורות, ונטען בו כי טראמפ ניגש לשיחות הטלפון עם מנהיגי העולם באופן עקבי כשהוא אינו ערוך ומוכן לדון בעניינים רציניים. לפי הדיווח, שיחות הטלפון שלו גרמו לבכירי ממשלו בתקופות מסוימות, בהם מזכיר המדינה רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, יועציו לביטחון לאומי ה.ר מקמסטר וג'ון בולטון, וראש הסגל שלו ג'ון קלי – להגיע למסקנה שטראמפ עצמו הוא סכנה לביטחון הלאומי של ארה"ב.

הנשיא הציק באופן קבוע והשפיל את מנהיגי בעלות בריתם העיקרית של אמריקה, הוא כינה את ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי "חלשה וחסרת אומץ", את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקלה הוא כינה "טיפשה". טראמפ נהג להתפאר ללא הרף בפני חבריו ראשי מדינות, כולל היורש המלכותי הסעודי, מוחמד בן סלמאן והדיקטטור הצפון קוריאני קים ג'ונג און, על עושרו שלו, גאונותו, הישגיו "הגדולים" כנשיא, וה"אידיוטיות" של הנשיאים הקודמים שישבו בבית הלבן.

גורם שמכיר כמעט את כל השיחות עם מנהיגי רוסיה, טורקיה, קנדה, אוסטרליה ומערב אירופה, תיאר את השיחות במצטבר כ"תועבות "כה חמורות לאינטרסים של ביטחון לאומי של ארה"ב, שאם חברי הקונגרס ישמעו מהעדים לשיחות בפועל או קרא את הטקסטים ואת ההערות בעת ובעונה אחת, אפילו רבים מבכירי הרפובליקנים הבכירים לא יוכלו עוד לשמור על אמון בנשיא.

בבית הלבן סירבו להתייחס לפרסום תוכן השיחות של הנשיא, מאוחר יותר אמרה סגנית מזכירת העיתונות בבית הלבן שרה מתיוס כי, "הנשיא טראמפ מנהל משא ומתן ברמה העולמית שקידם בעקביות את האינטרסים של אמריקה על הבמה העולמית. החל במשא ומתן על עסקת סין השלישית ו- USMCA לבעלות ברית של נאט"ו שתורמות יותר והביסו את דאעש. הנשיא טראמפ הראה את יכולתו לקדם את האינטרסים האסטרטגיים של אמריקה. "

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום