בדיון נחשף: משרד החינוך היחיד שלא פרסם בתקשורת החרדית

הוועדה לפניות הציבור דנה הבוקר בנושא הפרסום והמודעות במגזר החרדי לנגיף הקורונה. ממנו עלה כי רק 5.6 אחוז מתקציב הפרסום הוקדש לתקשורת החרדית, כאשר משרד החינוך לא פרסם כלל במגזר 

חדשות בארץ 29.6.2020 | 19:30

ח"כ יעקב טסלר צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הוועדה לפניות הציבור בראשות יו"ר הוועדה חבר הכנסת יעקב טסלר, התכנסה היום (שני) לדיון שעסק בפרסום של משרדי הממשלה בעניין נגיף הקורונה בתקשורת החרדית שלוקה בחוסר הסברה. בדיון הציג יושב ראש הוועדה טסלר כי רק 5.6% מתקציב ההסברה בקורונה, הופנה למגזר החרדי.

בדיון נחשף כי המשרד היחיד שלא פרסם כלל בתקשורת החרדית בזמן הקורונה, הוא משרד החינוך לעומת שאר המשרדים הממשלתיים שהשקיעו פרסומות והסברה בכלל התקשורת החרדית.

ח"כ יוליה מלינובסקי מ'ישראל ביתנו' אמרה בדיון: "היה גל האשמות על המגזר החרדי, חלק בצדק וחלק לא. אף אחד לא יודע מה מותר ומה אסור. אני רוצה לראות אסטרטגיה איך אתם מדברים עם כל הציבורים איך מתקשרים מול כל הגופים ומשרדי הממשלה. מי הגורם המקצועי שמנהל את האירוע ההסברתי הזה?", שאלה מלינובסקי.

גב' עינב שימרון, סמנכ"ל הסברה ויחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, דיווחה לוועדה כי המשרד הקים מערך הסברה רחב וייעודי לקבוצות אוכלוסייה שונות. "הקמנו קבוצת ואצ-אפ לכלל דוברי הרשויות המקומיות וקבוצה עם דוברי משרדי הממשלה. הוצאנו מידע על בסיס יומי בכל השפות ולכל המגזרים. עבדנו עם כל הרשתות החברתיות, בכל יום יצאו 15 רכבים עם רמקולים, אתרי אינטרנט חרדיים". לדבריה, מקום המדינה לא נעשה מה שהמשרד עשה בחמישה חודשים, וכל זאת מתוך שליחות והגנה על הציבור.

ראש מטה ההסברה החרדי לנושא הקורונה, חיים גריידינגר פירט את דרכי ההסברה: "עבדתי עם לשכת הפרסום הממשלתית סביב השעון. הפקנו קמפיין ייעודי למגזר בפלטפורמות שונות. את ההצלחה במאבק בנגיף, ניתן לזקוף גם בזכות הקמפיין". לדבריו, "עורכי העיתונות החרדית, הבינו שהם בשליחות ועשו מאמץ. עשינו שת"פ עם קווי המידע (קווי הנייעס) העלנו הודעות והנחיות חדשות כל שעה וחצי והציבור האזין בהמוניו. נציג שלנו בשם מני גרא שוורץ התראיין יום יום בכל הקווים. התקשרנו עם חברות שמחזיקות את מספרי הטלפונים הכשרים (IVR) והוצאת כ-3 מיליון שיחות וכן הסברה בעלוני השבת".

ח"כ אליהו חסיד מ'יהדות התורה' מתח ביקורת על פעילות ההסברה במגזר החרדי. חסיד סבור כי בעיית הצפיפות, מהווה גורם משמעותי לעליית התחלואה בריכוזים חרדים. באזור בו מתגוררים 100 נפשות בבניין אחד, עמוד אחד בעיתון לא נקרא קמפיין. ההוראות לא ירדו לציבור בצורה ברורה. ההוראות לא היו ברורות, הן במוסדות החינוך בו כל מוסד נהג אחרת עקב מידע סותר ממשרדי החינוך והבריאות. הציבור החרדי לא חשוף לרשתות החברתיות.

מנהל תחום הסברה אזרחית במשרד ראש הממשלה פיני יצחקי, השיב לטענות ואמר כי ההסברה לא קובעת מדיניות אלא משרתת אותה. בציבור נתפס שהיה בלגן בהסברה, אבל בעצם, הבלגן היה בהנחיות. לדבריו, "יש פלגים שלא רצו לקבל את ההנחיות הממוסדות מה שאילץ אותנו לעבוד ללא סמל המדינה או משרד הבריאות".

יושב ראש הוועדה, חה"כ יעקב טסלר, ביקש מנציגי המשרדים להקדיש מחשבה ומאמצים רבים יותר בנושא ההסברה, הן מההיבט הבריאותי והן מההיבט הכלכלי, במיוחד בריכוזים עם אוכלוסייה גבוהה מהמגזר החרדי, שיפורסמו ההנחיות וההקלות על בסיס יום-יומי. עוד הודיע בוועדה כי יעקוב מקרוב אחר הנושא ואם יהיה צורך יקיים ישיבת המשך.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום