ליצמן קבע: לקבלנים יוענקו 40 ימי עיכוב במסירה בעקבות משבר הקורונה

ליצמן מסר היום כי הוא "מאמץ את מתווה דוח קמיניץ, ומבקש להותיר את מספר ימי העיכוב במסירה על 40 ימים", מה שאומר, שבפועל השר דוחה את מתווה ההמלצות של הצוות הבין משרדי בראשות משרד המשפטים

כלכלי 25.6.2020 | 16:06

עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן דחה את מתווה ההמלצות של הצוות הבין משרדי בראשות משרד המשפטים, שפעל להסדרת פיגורים במסירת דירות על ידי קבלנים, באמצעות הכנסת שינויים לחוק מכר הדירות. בהודעה שהוציא המשרד נאמר כי לקבלנים ייתוספו 40 ימי עיכוב במסירת הדירות, שעליהם לא יחוייבו בפיצוי לרוכשי הדירות. מעל להם יחוייבו בפיצוי של 150% שכר דירה.

חוק המכר קובע כי ליזם יש אפשרות למסור את הדירה באיחור של עד 60 יום, מבלי שיינקטו נגדו סנקציות; ואולם אם הוא מפגר ביותר מ-60 יום ממועד מסירת הדירה, שנקוב בחוזה, הוא מחוייב לשלם לרוכשים פיצוי בגובה של 150% מגובה שכר דירה, שנהוג לשלם על דירה דומה לדירה הנרכשת - מהיום הראשון ועד לתום 8 חודשי איחור. מעל 8 חודשים, הפיצוי הקבוע בחוק הוא 125%. לאור זאת הגיעו במשרד המשפטים למסקנה, שהסיכוי שקבלנים יידרשו כבר בתקופה הקרובה לפצות רוכשים גבוה, ועל כן יש לטפל לחוד בענייני חוק המכר ופיגורים במסירת דירות.

הצוות הבין משרדי, שבראשו עמדה ראש אשכול נדל"ן במשרד היועץ המשפטי לממשלה, כרמית יוליס, העביר אתמול את המלצותיו, לפיהן במהלך החודשיים הראשונים לעיכוב במסירת הדירה, לא יחויב הקבלן בפיצוי לפי חוק המכר. לאחר מכן יינתנו לו עוד חודשיים אורכה, שבהם יחוייב בתשלום מחצית משכר הדירה לרוכשים, כלומר שליש מהסנקציה המוטלת כיום. החל מהחודש החמישי לעיכוב ישוב לחול החיוב העונשי המוגבר, והקבלן יחויב ב-150% משווי שכר דירה של דירה דומה. חריגה כאמור תחייב את הקבלן בפיצוי רטרואקטיבי מהיום ה-61 לאיחור.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, נתן את הגיבוי לדוח וכתב כי הוא ממליץ על הליכי תחיקה שתואמים להמלצותיו.

ואולם ליצמן מסר היום כי הוא "מאמץ את מתווה דוח קמיניץ, ומבקש להותיר את מספר ימי העיכוב במסירה על 40 ימים", מה שאומר, שבפועל השר דוחה את המתווה.

המתווה של משרד השיכון נחשף הרבה לפני פרסום המלצות הצוות הבין משרדי, והוא מתבסס על פשרה בין האיחורים שהתגלו בסקר שערך המשרד, שנעים בין 70 ל-90 יום, לבין המצוקה שאליה נקלעים רוכשי הדירות שלא מקבלים את הדירות בזמן. על פי מתווה זה, לקבלנים תינתן אורכה של 100 ימים, שבהם לא ישלמו דבר - 60 יום כקבוע בחוק המקורי ועוד 40 ימי תוספת, שאחריהם תחול ההוראה של תשלום 150% מס רכישה.

ליצמן הדגיש כי האלטרנטיבה להשאר בעמדתו, כלולה בדוח, כך שהוא מבקש לקבוע אותה כעמדה ממשלתית. אפשרות של עדכון חקיקה תיבחן בהמשך.

הוא הוציא תשובה למשרד המשפטים בו הוא מברך על מסקנות הדוח ומבקש לאמץ את עמדת משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר כפי שהוצגו בדוח ולקבוע את מכסת ימי האיחור במסירה בשל משבר הקורונה על 40 ימים נוספים.

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום