יו”ר ההסתדרות לנתניהו: הארך את הזכאות לדמי אבטלה

הקריאה מגיעה לקראת סוף חודש העבודה הנוכי כאשר עתידם של מאות אלפי דורשי עבודה עדיין לוטה בערפל • במקביל, אושרו התקנות שימנעו הגבלת חשבונות של אזרחים שהשיקים שלהם חזרו במהלך משבר הקורונה

כלכלי 23.6.2020 | 21:56

המוסד לביטוח לאומי | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בעקבות הסחבת הבלתי נתפסת בטיפול של המדינה, במאות אלפי דורשי עבודה שפוטרו או הוצאו לחל”ת, במהלך משבר הקורונה – פנה בדקות האחרונות יו”ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר ישראל כץ, בבקשה להארכה גורפת של תקופת הזכאות לדמי אבטלה עד לחודש אוגוסט.

“אני קורא לכם למנוע את הפגיעה האנושה במאות אלפי משקי בית”, כתב יו”ר ההסתדרות בר-דוד. “הגדלת רשת הביטחון הסוציאלית התבררה כהכרחית, לאור העובדה שנתוני האבטלה ממשיכים להיות גבוהים בצורה חריגה, ולאור החזרה האיטית מאוד של המשק לפעילות”.

מניעת הגבלות על אזרחים שהשיקים שלהם חזרו

במקביל, שר המשפטים, ח”כ אבי ניסנקורן, פרסם תקנות שאושרו בוועדת החוקה של הכנסת, ושמטרתן למנוע הגבלת חשבונות של לקוחות, שהשיקים שלהם חזרו במהלך משבר הקורונה. התקנות החדשות נועדו להקל על הציבור בתהליך החזרה לשגרה ולסייע לאוכלוסיות המתקשות לשמור על יציבות כלכלית בעקבות משבר הקורונה.

מנתוני הפיקוח על הבנקים עולה, כי המאבק בקורונה הביא לעלייה בשיעור השיקים החוזרים, ובכללם אלה החוזרים מסיבת אין כיסוי מספיק, שגדלו פי 2.5 בשיא המשבר. בחודש האחרון קיימת מגמת ירידה בשיעור השיקים החוזרים מסיבת “אין כיסוי מספיק”, אם כי זו עדיין גבוהה, בהשוואה לשיגרה. כתוצאה מכך אזרחים רבים שלא צפו את המשבר, וביניהם עצמאים ובעלי עסקים קטנים, עלולים היו למצוא את חשבונותיהם מוגבלים, באופן שיקשה על המשך התנהלותם הכלכלית.

חוק שיקים ללא כיסוי קובע שחשבון בנק יוגבל אם בתקופה של שנה חזרו 10 שיקים או יותר, כיוון שלא היה להם כיסוי מספיק בחשבון. להגבלת חשבון בנק משמעות מרחיקת לכת. כך למשל, בעל החשבון לא יכול להוציא שיקים נוספים. בנוסף, הגבלת החשבון משבשת את פעילותו הכלכלית של בעל החשבון ופוגעת במוניטין שלו. על פי התקנות החדשות, שיק שהופקד החל מה 4.3.2020 ועד ליום 22.6.2020 וחזר מחמת היעדר כיסוי לא יובא בחשבון בספירת השיקים לצורך הטלת הגבלה לפי החוק. עוד קובעות התקנות כי השיקים הללו גם לא יימנו לעניין משלוח התראות שבנק נדרש לשלוח לבעל חשבון, אם חזרו חמישה שיקים מחמת היעדר כיסוי.

עו״ד רני נויבואר, ראש אשכול משפט אזרחי בייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי), שהובילה את המהלך במשרד המשפטים, מבהירה כי ״התקנות שנחתמו משלימות את המהלך שהחל עם תחילת המשבר, ושנועד למנוע הגבלת חשבונות בנק של אותם לקוחות שהשיקים שלהם חזרו בגין הפגיעה בשגרה הכלכלית כתוצאה מהמאבק בקורונה. התקנות יאפשרו לאותם לקוחות להמשיך לנהל את עסקיהם ולהשתקם מהמשבר, והן מאזנות בין הצורך להגן על הלקוחות מצד אחד, ועל ההגנה על השיק כאמצעי תשלום מקובל ומשמעותי בישראל״.

על רקע התקנות, ועל רקע הגידול בשיעור השיקים שחזרו בתקופת משבר הקורונה, אנחנו קוראים לציבור להגביר את המודעות לסיכוני הגבלת חשבונות כתוצאה משיקים ללא כיסוי. על הציבור לשים לב ששיקים שיחזרו מסיבת אין כיסוי מספיק החל מיום 23 ביוני 2020, יימנו לצורך הטלת הגבלה חשבונות. גם לקוחות שביטלו שיקים, בשל אי אספקת שירות או מוצר עליו שילמו מראש, או מסיבות אחרות, חשופים לסיכוני הגבלת חשבונות.  הבנקים מונים שיקים שחזרו מחמת אין כיסוי מספיק גם במקרים של שיק מבוטל שאין לו כיסוי.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום