התנועה דורשת: לבדוק את הורדת התוכנית "קלמן-סגל"

התנועה לאיכות השלטון פנתה במכתב לשר התקשורת וראשי תאגיד השידור הציבורי בדרישה לבחון אם ביטול התכנית "קלמן סג"ל" נעשה ללא סמכות ובניגוד לחוק, זאת לאחר פניית אראל סגל בעצמו וגם ארגון העיתונאים בישראל

תקשורת 23.6.2020 | 07:20

אראל סגל וקלמן ליבסקינד צילום: מתוך שידורי כאן 11

התנועה לאיכות השלטון פנתה במכתב בהול לשר התקשורת יועז הנדל, ליו"ר תאגיד השידור גיל עומר ולמנכ"ל תאגיד השידור אלדד קובלנץ בטענה כי הורדתה מלוח השידורים של תוכנית האקטואליה "קלמן סג"ל" נעשתה ללא אישור המועצה האמונה על כך, ועל כן עולה חשש כי נעשתה בניגוד לחוק. "ההחלטה להוריד תוכנית מלוח השידורים, הנוגעת לליבת העשייה העיתונאית, צריכה להתקבל בפורום הרחב של המועצה ובאישורה, ולא במחשכים, בפורום יחיד, וללא הנמקה כלל".

לאחר הקמת תאגיד השידור הציבורי ב-2015, נקבעו בחוק סמכויות מועצת תאגיד השידור הישראלי, ביניהן, בין היתר, קביעת מדיניות תאגיד השידור, אישור לוחות השידורים, מינוי המנכ"ל ופיקוח על פעולותיו, קביעת כללי אתיקה לשידור הציבורי ועוד. סמכויות אלו שנתינו למועצה, המורכבת מ-12 אנשי מקצוע, מבטאות את הרצון לקיומו של שידור ציבורי איכותי, מקצועי, אמין, נטול פניות, ובעיקר כזה הנתון לפיקוח אובייקטיבי ורחב.

למרות זאת, מוקדם יותר החודש פורסם בתקשורת כי תכניתם של העיתונאים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל - "קלמן-סג"ל" - הוסרה מלוח השידורים בהחלטת מנכ"ל התאגיד, אך ללא אישור המועצה שמונתה על ידי שר התקשורת הנכנס, יועז הנדל, רק יום קודם לכן. בהודעה לעיתונות שהופצה מטעם המועצה נכתב כי "השינוי נעשה שעות ספורות לאחר הודעת שר התקשורת על מינויה של מועצה חדשה וללא אישורה של מועצה, האמורה לאשר שינויים מהותיים בלוח השידורים". מכתבות נוספות שהתפרסמו בנושא, עולה כי המועצה לא נתנה את אישורה למהלך שכלל לא עלה בפניה מלכתחילה.

תאגיד השידור הינו רשות מנהלית לכל דבר ועניין, ובהיותו כזה הוא כפוף לדיני המשפט הציבורי והמנהלי החלים על כלל הרשויות במדינה, ובהן החובה לפעול בסמכות, בסבירות, בשקיפות, בתום לב ותוך הפעלת שיקול דעת. אין ספק כי החלטות כמו ההחלטה להוריד תוכנית מלוח השידורים, הנוגעות לליבת העשייה העיתונאית והנתונות לביקורת ציבורית רחבה, צריכות להתקבל בפורום הרחב של המועצה ובאישורה, ולא במחשכים, בפורום יחיד, וללא הנמקה כלל.

לכן פנתה התנועה לשר התקשורת יועז הנדל, ליו"ר תאגיד השידור גיל עומר ולמנכ"ל תאגיד השידור אלדד קובלנץ בדרישה כי ייבחנו האם הורדת התכנית נעשתה בסמכות הגורם הרלוונטי ובהתאם לאמור בחוק.

ביום חמישי האחרון פנה יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי בנושא תוכניתם של קלמן ליבסקינד ואראל סג״ל אשר ירדה מהאוויר, למנכ"ל תאגיד השידור הציבורי אלדד קובלנץ, והתריע בפניו כי החלטתו מהווה חריגה מסמכותו. במכתבו למנכ"ל התאגיד, טען יו"ר ארגון העיתונאים כי ההחלטה חורגת מסמכותו עפ"י חוק ופוגעת בעצמאותו של מנהל חטיבת החדשות. החלטות כגון אלו כתב טרצ'יצקי, מהוות סכנה אמיתית לחופש העיתונאי ב'כאן' ופוגעות באמון הציבור בתאגיד.

זאת בנוסף לפנייתו של המגיש אראל סג"ל, במכתב התראה למנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, בו דרש: "בטל את הורדת התוכנית, החלטתך בלתי חוקית".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום