בעקבות הקורונה: דיונים בבתי המשפט ללא נוכחות העצורים

אושר בקריאה ראשונה: בעקבות התפרצות נגיף הקורונה - קיום דיונים בבית משפט שלא בנוכחותם הפיזית של העצורים אלא בהשתתפותם מרחוק באמצעים טכנולוגיים

חדשות בארץ 3.6.2020 | 20:36

בית משפט השלום בירושלים, אילוסטרציה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק קיום דיונים באמצעים טכנולוגיים. מדובר בדיונים בבתי משפט ובבתי דין בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים. 

בהצעה שכאמור, אושרה בקריאה ראשונה, הוצע לתקן את חוק סדר הדין הפלילי וחוק השיפוט הצבאי בהוראת שעה ולעגן את עיקרי ההסדר שנקבע בתקנות שעת חירום עקב התפרצות נגיף הקורונה, ובתוך כך לאפשר בנסיבות מסוימות המפורטות בהצעת החוק, קיום דיונים שלא בנוכחותם הפיזית של העצורים או האסירים, אלא בהשתתפותם מרחוק באמצעים טכנולוגיים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לנוכח החובה הקבועה בדין לעניין נוכחות של עצורים בדיוני מעצרם, והחובה הכללית הקבועה בדין לעניין נוכחות נאשמים בדיונים בהליכים פליליים, ולנוכח החשיבות שיש להשתתפותם של אלה בהליכים אלה שבהם נידונה חירותם - מזה, ולנוכח החשש המוגבר מהתפשטות הנגיף במתקני הכליאה עקב סיכויי ההדבקה הגבוהים במהלך שינוע יום יומי של קבוצות עצורים ואסירים לדיונים בבתי משפט, שהייתם במקום והחזרתם למתקני הכליאה - מזה, מתעורר צורך, בתקופה שבה קיימת התפשטות רחבת היקף ומהירה של הנגיף במדינה, לאפשר קיום דיונים שלא בנוכחות העצורים או האסירים, אלא בהשתתפותם באמצעות מכשירים טכנולוגיים.

גם בימים אלה, שבהם ניכרת האטה בתחלואה ובקצב התפשטות הנגיף במדינה, וכתוצאה ממנה יש הקלה בהגבלות המוטלות על הציבור, וכאשר בתי המשפט ובתי הדין חוזרים לפעול במתכונת רגילה, סיכון ההדבקה בנגיף לא חלף, ובפרט הסיכון המיוחד והמוגבר בכל הנוגע לאוכלוסייה השוהה במתקני כליאה, בשל הנסיבות הייחודיות המאפיינות את מתקני הכליאה.

על פי חוות דעת מטעם משרד הבריאות עדיין לא ניתן להביא את כל העצורים והאסירים לבתי המשפט ובתי הדין לדיונים המתקיימים בעניינם, ונותר צורך לאפשר קיום דיונים בהשתתפותם באמצעים טכנולוגיים."

23 תמכו 6 התנגדו וההצעה תועבר לוועדת חוקה להמשך דיון.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום