בניו-זילנד מקצרים את שבוע העבודה ל-4 ימים בלבד

ראש ממשלת ניו-זילנד, ג'סינדה ארדרן, מקדמת הצעת חוק לקיצור ימי העבודה השבועיים ל-4 בלבד. בניסוי דומה שנערך ביפן, התפוקה זינקה בכ־40%, הוצאות החשמל ירדו ב-23%

חדשות בעולם 27.5.2020 | 14:51

אילוסטרציה צילום: pexels

בניו זילנד מתכננים לקצר את ימי העבודה השבועי לארבעה ימי עבודה, מי שמקדם את התכנית היא ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן, כמובן זה קשור לקורונה ולשיח העכשווי על שינוי שיטת העבודה, כך דיווח יואב זהבי בכאן חדשות.

תקוותם של שכירים רבים שהדבר יונהג גם בישראל אך האם הדבר בריא? או האם זה גם רווחי? כלל לא בטוח.

השאלה המרכזית האם התכנית הזאת אכן תעבוד, תיאורטית זה נשמע נהדר. יותר זמן עם המשפחה, יותר זמן לתחביבים, פחות הוצאות חשמל, אחזקה ומים למעסיק, ובעיקר – פחות זמן בפקקים. אך האם בפועל זה עובד? לא בטוח.

בשנה שעברה מייקרוסופט יפן ערכה ניסוי וקיצרה את שבוע העבודה לארבעה ימים למשך חודש אחד. "אתגר הבחירה בחיים ועבודה" הם קראו לזה. התוצאות? התפוקה זינקה בכ־40%, הוצאות החשמל ירדו ב-23%.

בבריטניה, למשל, עובדים בממוצע 37 שעות בשבוע, כל עובד מייצר 54 דולר בשעה. בישראל תיקו – 41 שעות ו־41 דולר. בהולנד עובדים רק 29 שעות בשבוע. שם כל עובד מייצר לא פחות מ־68 דולר בשעה. בכלל, יש כאן מגמה מעניינת ודי ברורה – פחות שעות עבודה = יותר פרודוקטיביות. זה אומנם לא מוכיח קשר סיבתי, אבל לא פלא שעוד ועוד פוליטיקאים מעוניינים לקצר את שבוע העבודה.

איך זה משפיע על הבריאות? כדי לעמוד בלוח זמנים כזה צריך על פניו לעבוד יותר שעות במשך אותם ארבעה ימים. באוניברסיטת אוהיו חקרו זאת, ולפי הממצאים, קיצור שבוע העבודה בלי קיצור משמעותי של שעות העבודה – מגדילה ב־37% את הסיכון לבעיות בריאותיות.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום