הפרופסור מנתח: "איראן נמצאת בשעה קשה ביותר"

פרופ' עוזי רבי ניתח את המתיחות מול איראן אחרי תקיפות הסייבר ההדדיות: "אמירות חמינאי מבטאות אובדן שליטה" ולדבריו, "הם עושים התקדמות גם בלוחמת הסייבר"

מדיני 22.5.2020 | 09:50

האייתולה עלי חמינאי צילום: מתוך הטוויטר שלו

על רקע מלחמת הסייבר והמתיחות ההולכת וגוברת מול איראן, ביום שלישי האחרון פרסם מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, ברכה לכבוד יום אל-קודס ובה 'הפתרון הסופי'. פרופ' עוזי רבי, ראש המרכז ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת ת"א ניתח בראיון לרדיו 103FM את ההתפתחויות במתיחות הגוברת בין איראן וישראל.

בשבועות האחרונים התקיפו ישראל ואיראן האחת את השנייה במתקפות סייבר, שראשיתן במתקפת סייבר שביצעה איראן על מערכי המים בישראל. פרופ' עוזי רבי התייחס לאירועים והסביר שאיראן "נתונה אולי בשעה הקשה ביותר שהיא חוותה מאז 1977, המהפכה האיסלמית". הוא הביע את דעתו על הכרזתו של המנהיג העליון עלי חמינאי, והודה כי "עבורי תמיד השתלחות משולחת רסן בישראל היא גם עדות בסופו של דבר למעט אובדן שליטה של איראן".

ראש המרכז ללימודי המזרח התיכון ואפריקה ציין שהשבוע מתקיימים "אירועי יום ירושלים זה בעצם אירוע שמדי שנה מצוין בהתלהבות באיראן, השנה אי אפשר לעשות תהלוכות ענק בשל הקורונה ולכן מעתיקים דגש כאן למרחבי הרשת. גם עלי חמינאי. המנהיג העליון באיראן, מנצל את נפלאות הרשת ושם ציוץ שמדבר על הפתרון הסופי, לא פחות ולא יותר, ביטוי שטעון וטראומטי מאוד בהוויה היהודית, ומתלווה לכך בעצם איור שמתאר בעצם את כל באי עולם, מנהיגי איראן, פלסטינים, מרכבות, צבא ומשחררים סוף סוף את ירושלים ומביאים לקיצה של, מה שהאיראנים מתחילת הדרך הגדירו כנגע במזרח התיכון, הישות הציונית הזאת".

כמו כן, תקיפת ישראל באיראן לדעתו של פרופ' רבי "מרשימה אותו במובן שהוא שוחק שיניים, הוא מאוד זועף וכועס על ההתנהלות האיראנית בשטח, שמוכיחה פעם אחר פעם, אם בסוריה ואם באיראן, עד כמה נשמרים ממדי האסימטריה הטכנולוגית הקונבנציונלית בין ישראל לאיראן". עם זאת, רבי התריע מפני הקלת ראש בעניין מכיוון שאיראן "היא שחקנית שעושה התקדמות הדרגתית גם בשטח הסייבר ולוחמת הסייבר".

לטעמו, "מי ששלח יד מזוהמת וניסה לחבל או לזהם בבקטריות ואינני יודע יותר מדי על מלחמה ביולוגית אבל במערכי המים והביוב של ישראל זה כנראה לא אחרת מאשר האירנים. אם אינך מגיב בזמן אמת במחיר כבד מול אירן על משהו שהיא עושה, בין אם בסוריה ובין אם בנושא הזה - אתה בסופו של דבר תישאר מאחור". עוד טען כי "אסור לתת לאיראן את החשיבה שישראל נרדמה בשמירה כי אז היא תעלה רמה ברף. אחד הדברים שישראל עושה זה לשמור או לתחזק את העימות עם איראן בצורה מדודה, חודרנית ומכאיבה לעיתים, אבל לשמר את ההבנה שאם היא הולכת להעלות דגש או רמה לכיוון האזרחי, יבולע לה".

על פי פרסומים זרים, מנהיג דאעש החדש, עבד אל-נאסר קרדאש נלכד בעיראק. פרופ' רבי אמר כי מדובר בסיפור חשוב ובהישג מאוד משמעותי לראש הממשלה העיראקי החדש, "עיראק נראית לנו מדינה מרחוק, מתחת לפני השטח רוחשים שם עדיין תאים של דאע"ש בצורה מאוד פעילה והאיש הזה הוא אופרטור מאוד מרכזי שניסה בסופו של דבר בעיראק השסועה לתת לדאע"ש חיים מחודשים. המאבק הזה לא תם הוא יימשך משום שהפעילים של דאע"ש נטועים בדמה של עיראק אבל ההישג הוא הישג מעניין וצריך לעקוב ולראות איך יתפתחו דברים".

עריכה: עופרי גליכמן, רדיו 103FM

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום