האלוף במיל': לאיראן יש יכולות סייבר מרשימות, אך ישראל בליגה אחרת

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי ידלין מתייחס בראיון למלחמת הסייבר שנפתחה בין ישראל לאיראן: "אני חושב שאנחנו נמצאים בסייבר הרבה לפני איראן, ואנחנו בעצם בליגה אחת מעליה, ישראל היא מעצמת סייבר עולמית"

חרבות ברזל 21.5.2020 | 15:08

מחשבים בצה"ל. אילוסטרציה צילום: אתר צה"ל

אלוף במילואים עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס בראיון נרחב היום עם אלון בן דוד ויואב לימור ב-103FM לההתקפת הסייבר על הנמל באיראן מה שגרם לנזק אדיר במדינה.

על התקיפה, שמיוחסת על פי פרסומים זרים לישראל, הוא אמר כי "אנחנו כולנו יודעים כבר עשור שהסייבר הוא ממד מלחמתי חדש של המאה ה-21, זה לא קרה השבוע ולא בחודש שעבר". הוא ציין כי "אם במאה ה-19 היה לנו יבשה וים, במאה ה-20 הצטרף הכוח האווירי ובמאה ה-21 הסייבר הוא ממד מלחמה, הראיון הובא ב'מעריב.

לגבי התקיפות באתרים האזרחיים אמר, כי "גם זה לא חדש, אני לא זוכר שהרקטות של חיזבאללה או חמאס מתמקדות בבסיסים אלא ביישובים, קיבוצים, קריית שמונה, שדרות. אבל מה שישראל ניסתה זה להסביר לאיראן, זה שבסייבר הם הרבה יותר פגיעים מאיתנו ולכן כדאי באמת להוציא את התשתיות אזרחיות מאותו עימות. אני לא חושב שזו מלחמת עולם, מלחמת סייבר, אם ניקח מונח שנקרא מב"ם אז הם מב"ם קטן בסייבר, יותר החלפת מסרים מאשר באמת נזקים".

ידלין נשאל אם היה נכון לחשוף את התקפת הסייבר על הנמל ואמר "אני חושב שהכלי שנשלף הוא כלי שלא המציאו אותו ב-6 בבוקר ב-9 במאי. מבצע סייבר מהסוג הזה מחייב איסוף מודיעין רב שנים, בניית כלי סייבר התקפיים, שיהיה לך הדק או כפתור הפעלה לזמן שהוא הרלוונטי והחשוב. אבל בוא נניח שהנמל באיראן הוא לא התשתית האזרחית הכי פגיעה ושעושה הכי הרבה נזק באיראן. לכן ישראל, בוודאי יש לה גם יכולות נוספות, היא רמזה לאיראנים שכדאי שיחשבו עוד פעם, ויעשו שיקולי עלות-תועלת אם יש היגיון לפגוע בתשתיות אזרחיות בישראל".

האלוף ידלין התייחס בראיון גם ליכולתיה של ישראל בתחום הסייבר. "אני חושב שאנחנו נמצאים בסייבר הרבה לפני איראן, ואנחנו בעצם בליגה אחת מעליה, ישראל היא מעצמת סייבר עולמית - ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וישראל. איראן היא לא רעה אבל היא עוד לא שם ולכן ישראל עוסקת בהגנה בסייבר כבר הרבה שנים, כי הפגיעות מוכרת לנו. לכן, אני חושב שאם האיראנים יעשו את החשבון אחרי חילופי המסרים, מהלומות, אני קורא לזה מסרים, הם יבינו שזה אזור בו הם יותר פגיעים מאיתנו".

ידלין אמר עוד כי למרות שלאיראנים יש בעיות קשות, לדעתו הם לא יפנו כל כך מהר את הזירה הסורית.  "לאיראנים יש בעיות קשות, היכו אותם. הסנקציות היכו אותם, קורונה, ירידת מחירי הנפט, הפגיעה בסולימאני ועדיין חושבים אסטרטגית". לדבריו, לאיראנים יש שני מאמצים שהם לא יוותרו עליהם בקלות - האחד זה הגרעין והשני זה ההתבססות בעיראק, סוריה ולבנון. "הם גם עושים התאמות למצב, אנחנו יודעים שהייתה להם תוכנית מאוד גדולה שהתקיפות של חיל האוויר גרמו להם לעדכן" הסביר ידלין. "יכול להיות שהם מחליפים את הכוחות, יותר מליציות, אבל האיראנים לא עוזבים את לבנון והנושא הגרעיני הוא מטריד ביותר. אחרי שטראמפ יצא מההסכם, האירנים בחכמתם ותחכומם לא יצאו מההסכם".

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי הוסיף: "הוא טוב להם לטווח הארוך, נותן להם לגיטימציה אחרי 15 שנה לתוכנית גרעין, אבל הם מפרים אותו. במקום 350 קילו יש להם היום טון וחצי אורניום ברמה נמוכה, לא להיכנס לפאניקה, הם לא רצים לגרעין אבל הם זוחלים ומתקדמים". הוא טען כי "אם הם היו שנה מפצצה בעקבות ההסכם, הם היום 4-5 חודשים וזה מחייב את ישראל וארה"ב מה עושים עם האיראנים?

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום