תקנון השמחות שטרם נראה: ללא הזמנות מודפסות, רק תקליטן

חסידות קרלין יוצאת בשורת תקנות שנראה כי טרם נראו בעולם החסידות באשר לקיום שמחות משפחתיות, החל מהשמחות שיתקיימו בבית ועד שבת שבע ברכות בבית המחותן, לצד הדרישה לתקליטן או אורגן בחתונה ושליחת הזמנות באמצעות המייל • התקנון המלא בפרסום ראשון

חרדים 20.5.2020 | 20:23

חסידי קרלין סטולין צילום: זאבי גרין

הוועדה לסיוע בצמצום הוצאות שמחות לחסידי קרלין סטולין בארץ ישבה על המדוכה מאז פרצה לעולמנו מגפת הקורונה והחליטה לכונן שורה של תקנות לאלפי החסידים בארץ שיוזילו משמעותית את הוצאות החתונה. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי רצונו של הרבי מקרלין ששמחות החתונות ישנו מעתה את אופיים בצורה דרסטית, בעיקר משום העלויות הגבוהות שנכרכות בהן כיום. מהיום שמחת חתונה בקהילתנו לא תהיה אירוע המוני, ואף המשפחה המורחבת תצמצם את השתתפותה, והיא תיערך במימדים צנועים (כפי שהיה לפני עשרות רבות של שנים). בנוסף הביע הרבי את רצונו שבשמחת נישואין שמנגנים בה כלי זמר, תהיה התזמורת בצורה עדינה עם כלי נגינה בלבד ללא בעלי מנגנים וכן שהשמחות יסתיימו בשעה מוקדמת.

'בחדרי חרדים' מביא את התקנות של החסידות שמתייחסים החל מקידוש ועד השבע ברכות האחרון, בתקנון יש התייחסות למצוה טאנץ שהוא כולו ענינים נשגבים, ולכן יש לקיימו בהתעוררות של שמחה, אך בזריזות ובצורה ראויה, ולא להעביר ולא למשוך את זמן המצוה טאנץ מעבר לנדרש, כך נכתב.

כחלק מהמגמה, הוחלט בחסידות לקיים ככל האפשר את שאר השמחות מלבד חתונות בבית הפרטי. ההמלצה היא שכאשר המקום בבית ממש צר מהכיל, לנסות ולהשתדל מאד לבקש משכן הסמוך לערוך גם בביתו, ולערוך את עזרת הגברים בבית אחד ואת עזרת הנשים בבית שני, או אצל ידיד או קרוב שביתו רחב ידים. 

קידושא רבא

כפי שנתקן מכבר, הכיבוד לקידוש גם בעזרת נשים יוכן ע"י גבאי ביהכ"נ כדלהלן: אצל הגברים יוגש טורט וקוגל איטריות ומשקאות קלים. לנשים יערך בעזרת נשים בלבד, ובמידת הצורך באולם שבבנין ביהכ"נ, והכיבוד יכלול שני סוגי עוגות, קוגל איטריות או קוגל תפו"א ומשקאות קלים. בעל השמחה ישתתף בעלויות הכיבוד. אין להכין או להביא כיבוד באופן פרטי.

בר מצוה

במקום אירוע ה'קבלת קהל' באולם, יחגגו מעתה את שמחת הבר מצוה בבית הכנסת בקידושא רבא בשבת שלאחר יום הבר מצוה, כשחתן הבר מצוה יושב בראש, עם שירת 'קשר תפילין' לאחר 'אסדר לסעודתא', הכיבוד יוכן כפי התקנות שנתקנו לעריכת קידושא רבא, הן אצל הגברים והן בעזרת הנשים. אין להביא משפחה מחוץ לעיר לשבת מלבד הסבים.

לחילופין במקום לערוך 'קידושא רבא' בשבת, ניתנת האפשרות (למשל למי שחפץ שמשפחתו המורחבת או אורחים שאינם ממתפללי בית מדרשו יוכלו להשתתף באירוע), לערוך אירוע 'קבלת קהל' עם התפריט של 'קידושא רבא' בליל הבר מצוה לאחר מעריב, כל אחד בבית הכנסת בו הוא מתפלל. הכיבוד יוזמן ע"י הגבאים וכפי התקנות הנ"ל שנתקנו לקידושא רבא (ולמי שחפץ בכך גם בעזרת הנשים). בעל השמחה ישלם עבור כל ההוצאות. אפשרות נוספת, במקום האירוע בביהכ"נ בליל הבר מצוה, ניתן לערוך את אותו אירוע עם אותו כיבוד בבית הפרטי.

אירוסין עד החתונה

שכר שדכנות: שכר שדכנות לא יעלה על ארבעת אלפים ש"ח לכל צד.

מסיבת אירוסין: תערך שמחת 'ווארט' בבית (או בבית אחד מהמשפחה), ויוזמנו בני המשפחה הקרובה וידידים קרובים מאד. המוזמנים יכובדו בכיבוד קל ללא הזמנת קייטרינג, ובתפריט דומה לקידושא רבא. אלו שסגרו מאוחר בלילה או באמצע היום יכולים לערוך את אירוע ה'ווארט' באותה מתכונת בימים שלאחר מכן בבית פרטי.

הזמנות: מומלץ להימנע מהדפסת הזמנות שהיא טירחה והוצאה מיותרת, ולהסתפק בהזמנה בבתי הכנסת, בהודעות, במייל, ובקוים טלפוניים. 

שבת אויפרוף

סעודות שבת: את הסעודות יערכו בבית המחותן. (וכשאין אפשרות טכנית בבית או שהדבר קשה מאד, ניתן לשכור אולם קטן וזול). כשהורי הכלה גרים מחוץ לעיר, וברצונם להשתתף בשמחת האויפרוף, ניתן להזמינם עם
בני ביתם (ללא צאצאיהם הנשואים). במקום הצורך ניתן להוסיף מספר אורחים מצד משפחת החתן, אך להשתדל שעל ידי הזמנתם לא יצטרכו להעביר את הסעודות לאולם. עליה לתורה: אחר עלות החתן לתורה יזרקו מעזרת הנשים אגוזים- שקדים בשקיות, וסוכריות בלבד שיוזמנו ע"י הגבאים.

חתונה

שמחת החתונה: תערך באולם או במקום ששכירת המקום לא תעלה יותר משלשת אלפים ₪, ושהמחותנים לא יחוייבו בהזמנת מינימום של מנות לסעודה או בהזמנת מנות בר דוקא אצל קייטרינג מטעם האולם – שמחיריו הם הרבה מעבר למחירי עלות. (פתרונות לקיום תקנה זו יפורסמו בנפרד).

סעודת המצוה: בסעודה ישתתפו החתן והכלה, המחותנים, הסבים והסבתות, אחי ואחיות החתן והכלה עם כל צאצאיהם, אחי ואחיות המחותנים עם בני ביתם (ללא צאצאיהם הנשואים), וכן מספר מצומצם של ידידים
קרובים.

מנות בר לכיבוד קל: יוגבל לכיבוד הכי פשוט ומשקאות קלים, וכפי שיראו לנכון ארגוני החסד הקהילתיים המכינים את הבר, כאפשרות הכי זולה וכדאית למחותנים.

תזמורת: יוזמן תקליטן או אורגן לנגן בחתונה. ניתן להוסיף לאורגן: או בעל מנגן או כלי זמר נוסף. לא מעבר לכך.

מצוה טאנץ: יש לערוך את המצוה טאנץ בזריזות ולא למשוך הזמן מעבר לנדרש. יש להימנע מלקחת גראמער, ואם מכריזים בהזמנה לרקוד לפני הכלה, להשתדל להכריז בצורה פשוטה. במצוה טאנץ ירקדו לפני הכלה, המחותנים, הסבים והחתן בלבד, ויש להמנע מלכבד אחי וגיסי החתן והכלה או אחי וגיסי המחותנים וכן אורחים וכדו'. כשיש אורח או קרוב משפחה – רב ונשוא פנים אפשר גם לכבדו. כשאב המשפחה נעדר ל"ע מהשמחה ניתן לכבד את בניו על מקומו.

שבע ברכות

מאוד מומלץ להשתדל לערוך את שמחות השבע ברכות בבית פרטי (או במקום הניתן לשימוש עבור תשלום הוצאות בלבד) ובצורה מצומצמת ולחסוך ככל שניתן בהוצאות מיותרות.

שבת שבע ברכות

סעודות שבת: את הסעודות יערכו בבית המחותן. (וכשאין אפשרות טכנית בבית או כשהדבר קשה מאד, ניתן לשכור אולם קטן וזול). ניתן להזמין את הורי החתן עם בני ביתם (ללא צאצאיהם הנשואים). במקום הצורך אפשר להזמין 3-2 מחברי החתן לסעודה. וניתן להוסיף מספר אורחים מצד משפחת הכלה, אך להשתדל שעל ידי הזמנתם לא יצטרכו להעביר את הסעודות לאולם.

מי שנשתדך עם אחד שלא מאנ"ש: יבקש וישתדל לערוך יחד עם המחותן את כל השמחה לפי התקנות, ואם המחותן אינו חפץ בכך, ישתדל בכל זאת ככל האפשר ברוח טובה להיצמד לתקנות בחלקו שלו, כגון מתנות, שבת אויפרוף בצד החתן או שבת שבע ברכות בצד הכלה, שבע ברכות שנערכים מצד המחותן מאנ"ש וכן הלאה. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום