האם השמחה של חברת התרופות היתה מוקדמת מידי?

בהצהרה דרמטית מטעמה של חברת 'מורדנה' נאמר כי היא נמצאת בשלב מתקדם לפיתוח חיסון לנגיף. אך כעת מתברר כי הרבה פרטים עוד חסרים, והפרסום יצא מוקדם מידי • "מדאיג שהם פרסמו את התוצאות מהניסויים בהצהרות לתקשורת ולא בכתבי עת מדעיים" אמרו החוקרים

בריאות 20.5.2020 | 18:40

אילוסטרציה צילום: unsplash

חברת "מורדנה" יצאה בהצהרה דרמטית לפיה היא נמצאת בשלב מתקדם ביותר בדרך לפיתוח החיסון, בהודעה נאמר כי נעשה ניסוי על 45 מתנדבים בריאים, שקיבלו מנות שונות של החיסון. כולם הצליחו לפתח נוגדנים לנגיף הקורונה, אך יתכן כי ההודעה היתה מוקדמת מדי.

למעשה רק שמונה מתוך 45 המתנדבים הצליחו לפתח נוגדנים מנטרלים – הסוג המשמעותי שחיוני עבור יעילות החיסון. עם זאת זה לא אומר ששאר 37 המתנדבים לא פיתחו, שכן בדיקת נוגדנים מנטרלים לוקחת זמן וייתכן שפשוט לא היה להם עד כה זמן לזה וזה מה שהם הספיקו עד לשלב זה. הרבה פרטים חסרים על שאר המתנדבים והדברים עדיין אינם ידועים.

בנוסף חסרים עוד הרבה פרטים בנוגע למתנדבים שכן הספיקו לייצר נוגדנים, ידוע כי טווח הגילים של המתנדבים נע בין 18 ל-55, אך לא ידוע בני כמה הם אלו שפיתחו נוגדנים.

עוד צריך לבדוק האם הנוגדנים הללו יכולים להיות עמידים לאורך זמן. נוכחות הנוגדנים המנטרלים בגופם של המתנדבים נמצאה בבדיקת דם שנעשתה שבועיים לאחר שהם קיבלו מנה שנייה של החיסון.

חוקרים ברחבי העולם מטילים ספק ביכולתה של החברה לפתח חיסון לנגיף, עד כה החברה לא פרסמה נתונים על ניסויים שהיא מבצעת בכתבי עת מדעיים, אלא רק בהצהרות לתקשורת. חלק מהחוקרים טוענים כי הדבר מעורר ספק ביכולתה של החברה לפתח אכן חיסון לנגיף "זה מדאיג שהם טרם פרסמו תוצאות מכל הניסויים הקליניים שהם מבצעים, שצוינו עד כה רק בהצהרות לתקשורת. הם לא פרסמו (בכתב עת מדעי, מ"ג) אף אחד מהם", מציינת אנה דורבין, חוקרת חיסונים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום