מבזקים

איזו מכונית תראו הכי הרבה בכבישי ישראל?

נתוני 2019 נחשפים במלואם: בדרך לשגרה, תעמדו בפקק עם כ-3 מיליון כלי רכב פרטיים, כ-300 אלף משאיות, כ-140 אלף אופנועים, כ-22 אלף אוטובוסים, כ-15 אלף מיניבוסים וכ-6,000 כלי רכב מיוחדים • כ-4 כלי רכב לכל מאה איש • איזו חברה מכרה הכי הרבה ב-2019? איזה צבע שולט בארץ ולכמה כלי רכב יש מערכות בטיחות?

רכב ותחבורה13.5.2020 | 17:17


פקקים בכבישים | צילום: הדס פרוש, פלאש 90


צפוף בכבישים. בסוף שנת 2019 – בטרם פרצה הקורונה לחיינו והפכה סדרי בראשית, התרוצצו בכבישי הארץ כ-3,600,600 כלי רכב מנועיים, מתוכם כ-3,085,300 כלי רכב פרטיים; כ-306,900 משאיות (מתוכן 107,100 משאיות מעל 3.5 טונות); כ-143,000 אופנועים; כ-22,600 מוניות; כ-22,200 אוטובוסים; כ-14,900 אוטובוסים זעירים וכ-5,700 כלי רכב מיוחדים. אין פלא שבשעות מסוימות אין אפשרות להכניס סיכה בכביש.

על פי נתוני הלמ”ס בשנת 2019 כולה עלו לכבישי ארצנו כ-356 אלף כלי רכב, מדובר בגידול של 3.0% במצבת כלי הרכב לעומת שנת 2018. אלא שזהו לא המספר הסופי. מול עלייתם לכביש של רכבים חדשים, מתו או נעלמו כ-251 כלי רכב שעל פי הגדרת הלמ”ס ‘נגרעו ממצבת כלי הרכב הפעילים’. כך שבסופו של דבר, הצפיפות בכבישי עלתה ‘רק’ בכ-105 אלף גושי מתכת המעוצבים ככלי רכב.

ואם חשבתם שהשנה נוספו רכבים רבים לכביש, מסתבר שלא. במספר כלי הרכב הפרטיים חל אמנם גידול בשנה האחרונה של 3.6%, אלא שזהו המספר הנמוך ביותר מבין השנים האחרונות. 4.3% בשנת 2018, 4.8% בשנת 2017, 5.6% בשנת 2016 ו-5.1% בשנת 2015.

יונדאי מלכת הכבישים

זינוק משמעותי נרשם בכמות הרכבים ההיברידיים. נכון לסיום שנת 2019 ישנם בכבישי הארץ כ-175,200 כלי רכב פרטיים היברידיים ועוד 1,642 מוניות היברידיות. זוהי עלייה של כ-45% במספר כלי הרכב ההיברידיים לעומת מספרם בשנת 2018. גם החשמל שולט יותר בכביש. במדינת ישראל ישנם כיום 1,196 כלי רכב המונעים בחשמל בלבד. 84 אוטובוסים ו-1,316 אופנועים שלא רואים תחנת דלק אפילו לא בחלום.

מניתוח הנתונים עולה כי למרות מיליוני כלי הרכב בישראל, יש רק 394 כלי רכב לכל 1,000 תושבים. מדובר בעלייה ברמת המינוע בישראל, כאשר בשנת 2019 נוספו עוד 4 רכבים לכל אלף איש (390 בשנת 2018). זאת רמת מינוע נמוכה בהשוואה למדינות המפותחות בעולם.

מעניין אתכם איזו חברה שולטת בכבישי ארצנו? על פי נתוני הלמ”ס בשנת 2019, עמדה יונדאי במקום הראשון מבין יצרני כלי הרכב הפרטיים החדשים שנוספו בשנה זו, וחלקה עמד על 16.2%. במקום שני הייתה טויוטה עם 15.4% מנתח השוק, ובמקום השלישי – קיה עם 12.9% מהשוק. מסיכום ארצות הייצור עולה כי כ-25% מכלל כלי הרכב הנעים בישראל יוצרו ביפן (מאזדה, סובארו, מיצובישי, טויוטה, סוזוקי והונדה), 14.1% בקוראה הדרומית (יונדאי, דייהו, קיה ושברולט), ו-6.7% בגרמניה.

מערכות בטיחות באחוזים ניכרים

על פי הנתונים הקיימים, ככל שכלי רכב חדש יותר, מותקנות בו יותר מערכות אבזור בטיחות. מבין כלי הרכב הפרטיים, שעלו לכביש בשנת 2019 ל-99.8% קיימות מערכות בקרת סטייה מנתיב וניטור מרחק מלפנים, זאת לאחר שמערכות אלו הפכו להיות חובה בכלי הרכב המיובאים לארץ מינואר 2018. גם לאביזרי בטיחות אחרים נרשמים אחוזי התקנה גבוהים יחסית: ב-96.1% מכלי הרכב קיימות מערכת עזר לבלם, ב-95.6% קיימת מערכת חיישני לחץ אוויר בצמיגים, ב-87.0% תאורה אוטומטית בנסיעה קדימה, ב-86.6% מערכת זיהוי הולכי רגל וב-80.1% מערכת לבלימה במצב חירום.

אביזרי בטיחות נוספים בכלי רכב פרטיים שעלו לכביש בשנת 2019 הם: מצלמות רוורס (76.7%), חיישני חגורות (61.4%), זיהוי תמרורי תנועה (52.0%), בקרת שיוט אדפטיבית (47.8%), שליטה אוטומטית באורות גבוהים ונמוכים (46.4%), וזיהוי בשטח מת (17.7%). ולאחר כל מערכות הבטיחות עדיין צריך את המוח ותשומת הלב האנושי כדי שלא ייגרמו תאונות מסכנות חיים.

והנה עוד מקבץ נתונים על כלי הרכב בישראל: הגיל הממוצע של כלי הרכב בשנת 2019 עמד על 6.8 שנים. 41% מכלי רכב עדיין לא חגגו 4 שנים. כ-30% היו בני 5–9 שנים וכ-29% הם רכבים ‘מיושנים’ בני 10 שנים ויותר. 14.2% מכלל כלי הרכב המנועיים מונעים בסולר, ו-5.4% מכלי הרכב הפרטיים. 87.5% מכלי הרכב הפרטיים היו בבעלות פרטית (87.1% בשנת 2018) ו-12.5% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) – 7.2%, חברות (לא כולל עצמאיים) – 4.2%, והשכרה או תיור – 1.1%.

לבן עולה, אפור שולט

הצבע הדומיננטי בכלי הרכב הפרטיים, שעלו לכביש בשנת 2019 הוא כמובן הצבע הלבן (46.7%). לעומת זאת מתוך כלל כלי הרכב הפרטיים, הצבע הדומיננטי הוא אפור. 37.9% מהרכבים נושאים עליהם את הצבע האפור. 31.9% נעים בצבע לבן. הרחק משני הצבעים הדומיננטיים השולטים בכ-70% מעולם הרכב, ממוקם הצבע השחור עם 11.0% מכלל הרכבים, 8.6% כחול, 5.5% בז’-חום, 2.7% אדום, 1.3% ירוק ו-1.0% צהוב.

ואיך אפשר לדבר על כלי רכב מבלי להזכיר תאונות דרכים. המעורבות של משאיות מעל 34 טונות בתאונות עם נפגעים הייתה 10.9 תאונות ל-1,000 כלי רכב בשנת 2019, ירידה מ-11.2 בשנה הקודמת. מעורבות של אופנועים הייתה 15.5 ל-1,000 אופנועים, ירידה מ-16.3 ב-2018. מעורבות של אוטובוסים הייתה 28.3 ל-1,000 אוטובוסים, עלייה מ-26.8 בשנת 2018.

ולסיום, לא חשוב מאיזו שנה הרכב שלכם, האם הוא שלכם, של הבנק או של החברה, באיזה צבע הוא, איזו מערכות בטיחות יש עליו ומהי האנרגיה המפעילה אותו. מערכת ‘ביזנעס’ קוראת לכם שוב שוב, סעו ונהגו בזהירות מרבית וחיזרו הביתה לשלום.

ביזנעס

 

שתף כתבה זו