הסתה לפיגועי אבנים ברשתות החברתיות הערביות

נעם בנעט, מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, מסביר על תופעת ההסתה לפיגוע אבנים ברשתות החברתיות הערביות

חרבות ברזל 13.5.2020 | 16:39

הסתה לפיגועי אבנים ברשתות החברתיות צילום: באדיבות המצלם

על כוחן של הרשתות החברתיות דובר רבות, התיוגים כמובן מגיעים לצד הפוליטי ובהקשר הטרגי שלנו – גם לפיגועים.

לוחם סיירת גולני סמ"ר עמית בן יגאל הי"ד, נפל במילוי תפקידו במהלך פעילות מעצרים שגרתית בכפר יעבד הסמוך לג'נין שבצפון השומרון. הסיבה למותו היא מחבל שזרק אבן לעבר הכוח. הפיגוע היה לפנות בוקר, בזמן שרבים היו ערים כנהוג בחודש הרמדאן.

בדומה לאירועים אחרים, גם פה החלו תיוגים ברשתות החברתיות דוגמת 'האבן של יעבד' בהתייחס לכפר בו היה הפיגוע. המטרה היא כמובן להביא לעלייה באירועים מסוג אלה.

נעם בנעט , מרצה וחוקר של המזרח התיכון מציין, כי אחד הקריקטוריסטים עַלַאא' א-לַקְטַה, רופא מעזה המשמש כקריקטוריסט הבית של חמא"ס, בשיח עם אחד העוקבים שאמר ש'אבן קבאטיה' (כמו האבן הירושלמית) יותר מתאימה פה.

מקורה של האבן מג'נין ונחשבות לאבנים החזקות ביותר לבנייה נמצאות באזורנו. א-לַקְטַה אמר שרוב הגולשים לא בקיאים כל כך וזו הסיבה לבלוק, אך בקריקטורה הבאה יכניס את אבן קבאטיה.

הכותרת של הקריקטורה של עלאא א-לקטה, היא וריאציה של פתגם הלקוח ממנהגי ההטהרות לפני התפילה (ממש כמו ביהדות) - כשאין מים מותר להיטהר בחול. המשמעות היא שכאשר אין את הדבר האמיתי משתמשים בתחליף.

נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים בליווי קריקטורות עדכניות מהעולם המוסלמי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום