השבוע: ביקור מדיני ראשון מאז פרוץ הקורונה

הדבר עדיין לא אושר רשמית, אך שר החוץ האמריקני מייק פומפאו צפוי להגיע באמצע השבוע לביקור בזק בישראל | גם מ"מ ראש הממשלה המיועד בני גנץ דורש פגישה עמו| אם אכן יגיע, יהיה זה ביקור מדיני ראשון מאז פרצה המגיפה

מדיני 10.5.2020 | 07:02

פגישת נתניהו עם פומפאו בליסבון צילום: קובי גדעון, לע"מ

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו צפוי להגיע ביום שלישי הקרוב לביקור חריג ומהיר בישראל. פומפאו צפוי לדון בנושא איראן עם נתניהו, הוא ביקש להיפגש רק עם ראש הממשלה וראש המוסד יוסי כהן, אך בסביבתו של גנץ לוחצים לקיים פגישה גם אתו, הדבר טרם אושר ע"י האמריקנים ולא ברור אם אכן תתקיים.

הדיונים שיעמדו במוקד הפגישה עם פומפאו הם בנושא עסקת המאה וההתבססות האיראנית בסוריה. גורם בכיר בישראל הסביר שבאזור מתחוללים שינויים משמעותיים, שמקרינים על מצבה של ישראל. הראשון, לדבריו, הוא מצבה של אירן בסוריה. "נדמה שהם נדחקים לאט לאט. עוד מוקדם לשמוח, אבל הם לא מצליחים להרים את המשימה בלי קאסם סולימאני". כך דווח בערוץ 12.

נראה כי הלחץ על איראן עושה את שלו, על פי פרסומים זרים חיל האוויר שילש את כמות התקיפות שביצע על מטרות של איראן וחיזבאללה בשבועות האחרונים. ישראל מצידה, נערכת לניסיונות נקמה מצד איראן, ולאפשרות שתנסה לירות רקטות משטח סוריה או טילי שיוט ממערב עיראק לעבר מטרות אסטרטגיות בישראל.

בסוף השבוע שעבר ביצעו משמרות מהמפכה ניסוי ברקטה מסוג פאג'ר 4. הפעם, בוצעה הטלה של הרקטה המדויקת ממטוס קרב - דבר שעשוי להקשות על היירוט שלה בידי מערך ההגנה האווירי בחיל האוויר. מהלך נוסף שמטריד את ישראל הוא החלטת המשטר הסורי להעביר שטחים במזרח סוריה לידי האירנים - כדי שיחפשו בהם נפט תמורת נתחים גדולים מההפקה.

אמש, מנהיג העליון באיראן חמינאי כי נכון לגמישות, בציוץ חריג כתב חמינאי כי "אנחנו לא נגד מהלכים דיפלומטיים ראויים ורציונליים, בין אם זה בתחום הדיפלומטי, או בתחום הפוליטיקה הפנימית". חמינאי השתמש בביטוי "גמישות הרואית", האם הוא רומז משהו? כנראה שבקרוב נדע.

גם נושא עסקת המאה תהיה בפגישה, ארצות הברית מקיימת מגעים מואצים עם ישראל כדי לקדם את יישום הסעיפים בתכנית "עסקת המאה", כדי לבצע את סיפוח ההתנחלויות ובקעת הירדן. גורמים מדיניים בירושלים מזהים חלון הזדמנויות להשלמת תהליך הסיפוח - לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב.

במערכת הביטחון מודאגים כי כל ניסיון להוביל מהלך מדיני בבקעה תעלה את המתיחות ברחבי יהודה ושומרון. בפיקוד מרכז התקיימו השבוע דיונים לקראת האפשרות שהלחץ הפלסטיני יתבטא בעלייה בניסיונות לבצע פיגועים ברחבי יהודה ושומרון. במקביל, נערכים בצה"ל לתגבר כוחות במידת הצורך.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום