ביהמ"ש גזר עונש חמור על מפקד צוות יס"מ שהכה מסתננים

בית המשפט גזר חמישה חודשי מאסר בפועל ופיצוי כספי לארבעה מתלוננים על מפקד צוות יס"מ המשרת במשטרת ישראל בגין אלימות והכאת מסתננים • "מעשיו של הנאשם פגעו לא רק בערכים החברתיים של השמירה על שלום הגוף, הביטחון האישי וכבוד האדם, אלא גם בתדמית המשטרה ובמוניטין שלה"

חדשות בארץ 6.5.2020 | 18:39

כוח משטרה צילום: unsplash

אחרי חודש וחצי שבו הציבור החרדי ספג אלימות קשה מצד השוטרים ולעתים אף ללא הבחנה, פסק דין שהתקבל השבוע בבית משפט השלום מעלה תהיות האם למערכת אכיפת החוק יש דרגות שונות של רגישות וסולם ערכים המשתנה לפי זהות העותרים.

בבית המשפט השלום בתל אביב נגזר עונש חמור נגד מפקד צוות יס"מ המשרת במשטרת ישראל בגין אלימות והכאת מסתננים  - חמישה חודשי מאסר בפועל ופיצוי כספי לארבעת המתלוננים.

השופט ציין בפסק הדין כי "מעשיו של הנאשם פגעו לא רק בערכים החברתיים של השמירה על שלום הגוף, הביטחון האישי וכבוד האדם, אלא גם בתדמית המשטרה ובמוניטין שלה, לרבות בהגנה הנדרשת על מערכת היחסים העדינה שבינה לבין האזרחים".

על פי כתב האישום, שהוגש השבוע על ידי המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה על מקרה שאירע בתאריך 18.09.16  ולפי המתואר בכתב האישום, מפקד צוות היס"מ פנה אל המתלוננים, אשר ישבו בסמוך לאחד השולחנות בעסק בתל אביב והורה להם לעזוב את המקום שפעל בצורה לא חוקית.

עוד עולה מכתב האישום, כי המפקד ניגש אל המסתננים מיוזמתו וללא כל צורך "תקיפת סתם" כפי שמתואר בכתב האישום. בהמשך מתואר כי "הצפייה במכלול סרטוני האבטחה מלמדת על מצב של 'עולם הפוך' מזה האופטימלי, כלומר עולם שבו החשודים - לכאורה הם דווקא אלה שמתנהגים באופן שקט ותרבותי, יושבים ומשוחחים ביניהם, ואילו השוטר – איש החוק – נכנס לפתע, מתנהל באופן פרובוקטיבי."

בהמשך מתואר בכתב האישום שמפקד היס"מ "הרים את אחד המתלוננים מדש חולצתו והפילו ארצה. בשלב מסוים, דחף את שני המתלוננים האחרים לכיוון דלת היציאה מהמקום והכה אותם באגרופים בפניהם. לאחר שיצאו, המפקד המשיך ונהג באלימות כלפי המתלוננים גם מחוץ למקום".

גם לאחר שהמסתננים יצאו מהמקום, תואר שהמפקד "עבר לאלימות חמורה ו'הולך מכות'; והכל בעוד החשודים רק מנסים להגן על פניהם ממכותיו החוזרות ונשנות ואפילו נמנעים מלקלל". מח"ש טענה כי "במעשיו אלה פגע הנאשם לא רק בביטחונם האישי של המתלוננים אלא גם בתדמית המשטרה בעיני הציבור ובאמון שהציבור רוכש לה וביקשה לגזור עליו מאסר בפועל".

בטיעונים לעונש נכתב בספק הדין "הנאשם החל את פעילותו באירוע בהתייחסות בלתי מכבדת וגסה כלפי ארבעת המתלוננים, השייכים לאוכלוסייה מוחלשת, ועבר במהירות רבה לשימוש בכוח כלפיהם, ללא כל הצדקה. הנאשם ביצע את העבירות במסגרת תפקידו כמפקד צוות ביס״מ, והכל תוך פגיעה ממשית במתלוננים ותוך ניצול פערי כוחות שבינו לבינם, כאשר מדובר באזרחים זרים המשתייכים לאוכלוסייה מוחלשת"

השופט קבע כי "במעשיו אלה פגע אפוא הנאשם לא רק בביטחונם האישי של המתלוננים, אלא גם בתדמית המשטרה בעיני הציבור ובאמון שהציבור רוכש לה. כלומר, מעשיו של הנאשם פגעו לא רק בערכים החברתיים של השמירה על שלום הגוף, הביטחון האישי וכבוד האדם, אלא גם בתדמית המשטרה ובמוניטין שלה, לרבות בהגנה הנדרשת על מערכת היחסים העדינה שבינה לבין האזרחים"

לקראת סוף פסק הדין קבע השופט: "דווקא הרשות אוכפת החוק צריכה לשמש דוגמא בכל הקשור לכיבוד החוק ולעולה אך ורק במסגרת ד' אמות שנקבעו בו. יתר על כן, שימוש משטרתי באלימות בלתי חוקית פוגע קשות בתדמית המשטרה, באמון הציבור בה ובשיתוף הפעולה שלו עמה, וממילא ביכולתה של המשטרה למלא את תפקידה כראוי".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום