אין סמכות לבתי החולים לאסור הכנסת חמץ בפסח

אבסורד: שופטי העליון הכריעו כי בתי החולים לא יוכלו למנוע הכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח, כך שגם ההסדר שהיה קיים לפיו יאכלו חמץ רק מחוץ למתחם בתי החולים - מבוטל • למאבטחים אסור לחפש מזון בתיקים של הבאים לביה"ח • גפני: "השופטים חצופים גדולים"

חדשות בארץ 30.4.2020 | 12:54

pixabay

בהרכב של השופטים ניל הנדל, עמית פוגלמן ועמית גרוסקופף הוחלט לפני שעה קלה (חמישי) לקבל את העתירה של עמותת הפורום החילוני וחברי סייעת מרצ.

העליון קבע בדעת רוב כי אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור על הנכנסים בשעריהם להכניס מזון לתוך מתחם בית החולים במהלך חג הפסח. שעוד נקבע כי למאבטחים בבתי החולים אסור לחפש מזון בכלים של באי בית החולים או לפנות לבאי בית החולים בכל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון במהלך חג הפסח

יצוין כי הסוגיה המשפטית עלתה בשנים האחרונות כאשר משרד הבריאות והרבנות הראשית הציעו מתווה לפיו יוקם מתחם מחוץ לשערי בית החולים לאוכלי החמץ במהלך החג, אלא ששניים מהשופטים קבעו כי הדבר "נעשה בחוסר סמכות", ועל כן קבעו השופטים פוגלמן וגרוסקופף כי האיסור הגורף על הכנסת מזון שהוא לא ירקות ופירות טריים או מזון ארוז הנושא תוויות כשרות לפסח במהלך חג הפסח - פוגע בזכויות יסוד מן השורה הראשונה לאוטונומיה של הפרט ולחופש מדת.

עוד קבעו השופטים כי האיסור פוגע בכבוד המטופל ובהכרה בזכותו להגדרה עצמית ולמימוש בחירותיו והעדפותיו, בהינתן הנסיבות המובילות בדרך כלל לאשפוז בבית חולים ונוכח מאפייני מתכונת האשפוז, אשר במסגרתה חדרו של המטופל הוא מרחב המחיה האישי היחידי העומד לרשותו, נקבע כי עוצמת הפגיעה בזכויות אלו היא ניכרת.

עוד נקבע בפסק הדין, כי המאבטחים המועסקים על ידי בתי החולים במהלך חג הפסח אינם רשאים לחפש מזון בכלים של באי בית החולים ואינם רשאים לתפוס כל דבר מזון שהיה ברשות אדם שנכנס לבית החולים או להגביל את תנועתם החופשית של מבקרים בבית החולים בשל החזקת מזון לשם תכלית זו. בהמשך לכך נקבע כי המאבטחים לא רשאים לפנות אל באי בית החולים בכל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון לבית החולים במהלך חג הפסח, נוכח פערי הכוחות המובנים במפגש בין המאבטח לבין האזרח.

במסגרת ההחלטה הוחלט לתת לבתי החולים, למשרד הבריאות ולרבנות הראשית פרק זמן של 10 חודשים להיערך למציאת פתרון שיהלום את הקביעות בפסק הדין. שבסיכום פסק הדין נכתב "אנו תקווה כי העוסקים במלאכה ישכילו למצוא דרך לשמור ולהגן על המרקם האנושי העדין המאפיין את בתי החולים, אשר מקבלים בשעריהם מטופלים מכל גווניה של החברה הישראלית ואמונים על מתן שירות שוויוני, המעמיד במרכז את בריאותו ורווחתו של כל מטופל כאדם".

השופט  הדתי ניל הנדל סבר, בדעת מיעוט, כי הנושא הוא עניין חברתי המצריך פתרון חברתי. לא מדובר בהתנגשות בין זכויות המחייבת הכרעה לטובת צד אחד, אלא במקרה שבו לכל הצדדים יש זכויות בחברה דמוקרטית, ושראוי להסדירו בהסכמה מחוץ לכתלי בית המשפט ולא בהכרעה שיפוטית.

תגובות הפוליטיקאים

גדעון סער: ‏כך נראה אקטיביזם שיפוטי על סטרואידים. בפחות משבוע: ביטול חוק הפקדון למסתננים. ביטול איכוני שב"כ - קורונה. צו בינים למניעת הארכת כהונתו של מ"מ פרקליט המדינה. ביטול איסור הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח. בשתי מלים: שכרון-כוח.

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני בתגובה: "אני מציע שיהיו פריימריז לשופטי בג"צ ולקבוע שבדברים שנוגעים לחקיקה של הכנסת שהנושא יעבור את תהליך החקיקה כמו בכנסת”.

ח”כ גפני תקף את שופטי בית המשפט העליון: "השופטים חצופים גדולים. את מה שאנחנו המחוקקים עושים באינספור דיוני ועדות וארבע קריאות במליאה, הם מבטלים במחי החלטה שאין בה שום הגיון, ופוסקים על פי השקפת עולמם ככל העולה על רוחם. אם חפצי חיים דמוקרטים ויהודים אנחנו – יש לעשות סוף לתהליך הזה".

חבר הכנסת יעקב מרגי: לא מפליא אותי שדוקא אותם נאורים וסובלנים בעיני עצמם דורסים ברגל גסה סממנים מרכזיים ביהדות וברגשותיהם של מליוני יהודים בארץ ובעולם בזמן שהם דורשים להכיר בתפיסת מיעוט בחברה ולא לפגוע ברגשותיהם מסקנה מתבקשת ‏חוסר סובלנות ורדיפת היהדות היא נאורות בעיניהם ובעיני צביעות ושנאה עצמית.

ח"כ יעקב אשר: "החלטת בג"צ לאפשר בפסח הכנסת חמץ לבתי חולים היא 'פיסקת ההתנתקות' של שופטי בית המשפט העליון מהציבור בישראל שרובו מעריך ומכבד את המסורת היהודית ושומר את מנהגי חג הפסח. מול המדרון החלקלק בו ערכי היהדות נדרסים ברגל גסה מוטלת על נבחרי הציבור האחריות למחות ולפעול בכל הכלים החוקיים לשמירת צביונה היהודי של המדינה"

השר בצלאל סמוטריץ’: "בג"ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית ולהשליט עליה עקרונות פרוגרסיביים מטורללים בצורה לא דמוקרטית ובחוסר סמכות. ובכלל, נראה שבג”ץ מנהל כאן את המדינה ומקבל החלטות בעוד ועוד נושאים בצורה שמייתרת את המערכת הדמוקרטית ואת העם. השאלה מתי העם יתעורר ויפסיק לחשוב שזה גשם".

חבר מפלגת ש"ס, ח"כ מיכאל מלכיאלי: "בג”ץ שוב מגלה ניתוק מוחלט מהעם. החלטה הינה פגיעה קשה בציבור הישראלי. ברוב הסקרים שנעשו בשנים אחרונות, התוצאות היו שרוב הציבור מקפיד שלא לאכול חמץ בפסח".

ח"כ ישראל אייכלר: כולם כבר יודעים את השיטה הדיקטטורית של שלטון הבג"צ. הם כבר לא מסתירים את הרודנות האנטי יהודית ואנטי דמוקרטית שלהם. פוטין כבר דמוקרטי יותר משליטי בג"צ. בג"ץ ממשיך לבטל את סמכויות הכנסת ומטיל אימה ובוז נגד נבחרי הציבור המייצגים את הבוחר הישראלי. אפשר לסגור את מליאת הכנסת. בג"ץ אימץ את ההמנון המורדים: "ובחוקי הכנסת אין אנו מתחשבים".

אין שום התחשבות בעמדה היהודית והדמוקרטית של רוב העם. הפרלמנט הישראלי קבע חוק לאסור חמץ בפומבי, משום שזו דעתו של רוב העם שבחר את המחוקקים נבחרי ציבור. בג"ץ מזלזל בדת היהודית ובדעת העם ורומס ברגל גסה ואלימה את החוק כלאחר יד. מאותה סיבה בג"ץ דוחה הארכת מינוי מקצועי של פרקליט מדינה שמונה כחוק על ידי שר המשפטים. בג"ץ נגד המחוקק, בג"ץ נגד הרשות המבצעת. בג"ץ נגד כולם. כולם נגד בג"צ.

סגן השר פרוש בתגובה לפסיקת בג"צ: "הדיאלוג שלנו עם הבג"צ בנושאי דת כבר מזמן בגדר של שיח חרשים, התקוה שלנו לשינוי הוא בג"צ עצמו, שימשיך לפסוק נגד דתיים ויוסיף לפסוק בענין של דן אלדד וכדומה ופסקת התגברות קום תקום".

ח"כ תמר זנדברג, מיוזמות העתירה: "בגץ עשה היום צדק נגד הכפייה הדתית ועצר נוהג מחפיר בבתי החולים. למשטרת חמץ אין מקום לא בבתי חולים ולא בשום מקום אחר. השלה הבא יהיה ביטול חוק החמץ".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום