ראש אמ"ץ: "נניח את כל הכלים על השולחן למנוע מאיראן פצצה גרעינית"

ראש אגף המבצעים בצה"ל אומר כי "אנחנו פועלים בצורה מאוד מדויקת ועקבית, בכפוף להערכות מצב ממושכות ומשמעותיות באופן שמטפל היטב בהתבססות האיראנית במרחב כולו". עוד הוסיף: "צה"ל צריך להיערך גם להשלכות של עסקת המאה"

חרבות ברזל 29.4.2020 | 17:06

דובר צה"ל

ראש אגף המבצעים בצה"ל, אלוף אהרון חליוה, מתייחס בראיון ל'וואלה' לתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה ואומר כי "אני חושב שאסד מבין, או מתחיל להבין, שאם האיראנים היו שם כדי לסייע לו בלחימה נגד דאעש כמשהו שהציל אותו, היום הם אלו שמסכנים את המשך שלטונו. במיוחד מסכנים בצורה משמעותית את היכולת לשקם את סוריה".

לדבריו, רואים את היציאה של האיראנים מסוריה במספרים היום. "אני חושב שיום אחד כשנראה את ההיסטוריה, המערכה שבין המלחמות (מב"מ) הישראלית (הפעולות החשאיות) של השנים האחרונות וגם של העת האחרונה תירשם כנקודת הצלחה למדיניות הישראלית".

האלוף מתייחס למאמצי איראן להגיע לנשק גרעיני ואומר כי "אנחנו פועלים בצורה מאוד מדויקת ועקבית, בכפוף להערכות מצב ממושכות ומשמעותיות באופן שמטפל היטב בהתבססות האיראנית במרחב כולו. אנחנו נמשיך לעקוב באופן צמוד אחרי כל מה שקורה בעולם הגרעין האיראני ולהניח את כל הכלים על השולחן כדי למנוע מאיראן פצצה גרעינית".

על חיסול מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, הוא מעריך כי טרם התגלו כלל המשמעויות של הפעולה האמריקנית. "האיראנים חכמים גדולים ודוחפים את כולם להילחם בנו. בוא נראה אותם שידאגו לאוכל לאוכלוסיית טהראן, שידאגו לרופאים באיראן", אומר ראש אמ"ץ בראיון לאמיר בוחבוט.

על מחליפו של סולימאני, אסמאעיל קאני, הוא אומר כי "זה עולם אחר. זו איראן אחרת. תוסיף לזה את הלחץ האמריקני האדיר, תוסיף לזה את המשבר של הקורונה שעוד הרחיק חלק מהמדינות מעזרה לאיראן. איראן בלחץ פנימי והיא אחת מנפגעות הקורונה המובילות בעולם, במספרים שלהערכתי הגסה הם פי שלושה ממה שהם מצהירים. מי שחושב שזה יכול לעבור ככה לא מבין מה זה סיפור הקורונה".

על האפשרות למלחמת לבנון שלישית הוא אומר כי "נסראללה יודע היטב מהו איזה מחיר חיזבאללה ולבנון ישלמו על כל הסלמה. אני חושב שלבנון תנסה כמו כל מדינות האזור לצאת מהקורונה, גם פה מדברים על אסטרטגיית יציאה. בוא ננסה לחזור לחיים הרגילים ואז גם דברים אחרים חוזרים לשולחן".

לדבריו, העברת אמצעי לחימה מסוריה ללבנון וההתבססות האיראנית לא נעלמו, אבל אני אומר באחריות שנסראללה מבין שמדויקים (טילים – ד.ג.) זה קו שמדינת ישראל לא תאפשר אותו. הוא יודע שמדינת ישראל נחושה להתמודד עם ההתבססות האיראנית בסוריה. הוא יודע שאסד מבין שחלק מהשותפים הפכו להיות יותר נטל מנכס".

"נסראללה לא טיפש. הוא יודע מה המודיעין שלנו, איזו עוצמה זאת אמ"ן, יודע מה היכולת של חיל האוויר ומה יכולות האש. כשהם שומעים על תקיפות מסתוריות בכל מיני מקומות על הגלובוס ברמת דיוק הוא יודע שזה יכול להיות משוכפל במלחמה בצורה מאוד כואבת. האם זה משהו שאזרחי לבנון רוצים ? לא".

הוא מתייחס גם למצב ביהודה ושומרון ברקע הקורונה ואומר כי "עוד לפני המשבר, אנחנו נמצאים בתקופה של מאבק ירושה פנימי ברשות הפלסטינית. אנחנו נמצאים בשנים של סכסוך בין הרשות הפלסטינית לחמאס, בין פתח לחמאס, בידול הולך ומעמיק בין יהודה ושומרון לעזה. צה"ל צריך להיערך גם להשלכות של 'עסקת המאה', למימוש שלה ולהתמודדות איתה. עכשיו על זה תטיל את הקורונה, כסף ומשאבים".

"אבו מאזן לא נהיה יותר צעיר. 'עסקת המאה' יכולה להגיע לנקודת הבשלה של החלטות על סיפוח, או כל דבר אחר. לכל דבר כזה יש פוטנציאל שיכול להזיז את השטח ימינה או שמאלה. החוכמה הגדולה ביותר בהיערכות שלי כראש אמ"ץ זה לשאול לאיזה תרחיש אני מתכונן".

האלוף חליוה נשאל האם ההתקדמות לסיום החומה בפני המנהרות תגרור את חמאס להסלמה הוא אומר כי "אם יחיא סינוואר רוצה לקחת את מעט ההישגים שיש לו בשקט, בהסדרה ובכסף הקטארי לאחור. סינוואר זוכר את התמונות משנת 2014. במה צוק איתן קידם את העזתים? אני חושב שהוא מבין היטב שיש לו תפקיד אזרחי. זו לא רק תנועת התנגדות כי בעצם חמאס שולט ברצועת עזה וסינוואר צריך לדאוג לשני מיליון פלסטינים. אני מקווה בשבילו שהוא מבין שהפעלת הכוח היא לא הדרך לשפר את הדבר הזה".

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום