המנהלים זועמים: המתווה של הישיבות בלתי ישים - דרעי מציע מתווה חדש

בשיאה של ישיבת ראשי הסיעות החרדיות עם ראש הממשלה בנוגע לאישור המתווה של 'וועד הישיבות' עולים שאלות לגבי המתווה שאינו ישים כלל ומעורר שאלות אצל ראשי הישיבות והמנהלים, השר דרעי מציע מתווה חדש הכולל חזרה של הבחורים הביתה שקיבל את ברכת נשיא המועצת

חרדים 28.4.2020 | 15:48

היכלי הישיבות סגורים וחשוכים צילום: שוקי לרר

מתווה וועד הישיבות שהוצג בנוגע לחזרה של עולם התורה לישיבות בתנאי קפסולות של לימוד בחורים בקבוצות של עד כ - 30 בחורים במקום אחד למשך 14 יום בלי לצאת אינם עולים בקנה מידה אחד עם מנהלי הישיבות. 

בעולם התורה הספרדי וגם בעולם הישיבות החסידי קוראים למתווה "המתווה הליטאי" ולדבריהם הם לא שותפים בהחלטות והם מחפשים אופציות אחרות.

בשעה זו ישיבת ראשי הסיעות, דרעי, ליצמן וגפני עם ראש הממשלה בנוגע לאישור המתווה.  

'בחדרי חרדים' חושף כי מנהלי ישיבות הביעו תרעומת רבה על המתווה של 'ועד הישיבות' וטוענים שהמתווה אינו ישים כלל. שכן אין אפשרות להכניס בחורים לתוך כלא וכי הם לא יוכלו לשהות במקום משך זמן של 14 יום, בפרט שאחר כך כשהם נמצאים בריאים להיות בסך הכל 45 יום במקום יותר גדול. 

מנהלי ישיבות ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' ומעדיפים להישאר בעילום שם הביעו זעם רב על המתווה וטוענים שאינו ישים. לדבריהם, זה אולי ישים רק בישיבה של הרב סורוצקין בראשון לציון שם יש לו דונמים ומרחבים, כשגם שם המתווה מורכב מאוד וקשה ליישום.

לדבריהם, "גם אם נגיד שזה ישים, יקח עוד הרבה זמן לטפל בכל המקרה הזה והאישורים של המל"ל ומשרד הבריאות. אי אפשר ביומיים להכשיר את הישיבות בשביל זה". המנהלים הוסיפו: "בוא ניקח לדוגמה בחור ישיבה שרוצה לצאת לשידוכים או לרופא או כל דבר אחר, הוא אמור להכנס לעוד מסלול של 14 יום בקבוצה חדשה שתיפתח זה מאוד קשה ולא ישים".

"בשביל לסדר ערכת לימוד – לכל תלמיד ערכה אישית ללא השאלה לאחר, ובשביל להשיג מכונות כביסה בתורנות מסודרת/או החלפת כביסה בנוהל ספקים כפי המתווה זה לוקח זמן". 

המתווה החדש שיחזיר את הישיבות למסלול

ל'בחדרי חרדים' נודע כי יו"ר ש"ס השר אריה דרעי מציע מתווה אחר שיחזיר לפעילות מיידית את מרבית הישיבות הקדושות והכוללים. על פי ההצעה, הישיבות יפעלו ללא הפנימיות, כשסידורי השינה יהיו חיצוניים לישיבה, כשהבחורים יכולים לשבו הביתה כל ערב או למקומות אחרים, ולא ייצטרכו לשהות בכלא כהגדרת מנהלי הישיבות.

לגבי הכוללים: האברכים ילמדו בקבוצות בשטחים פתוחים כשגם הם לא שוהים במוסד במשך כל שעות היום.

לדברי ההצעה של השר לאחר שהציבור כולו, ובפרט הציבור החרדי, התרגל לכללי הזהירות החדשים והוכיח שהוא רציני מאוד בשמירה עליהם – כך שאין כאן סכנת הדבקה המונית, אם פותחים את מקומות העבודה, את החנויות ואת גני הילדים – אין סיבה שלא לקיים לימודים תורניים במתכונת כזו. 

השר דרעי וראש הממשלה. צילום: פלאש 90

הדרישה: שמחות ולוויות עד 100 איש

בנוסף, השר דרעי העלה דרישות נוספות בפני הממשלה, באשר לעריכת אירועי שמחה ואבל. לדברי השר דרעי, יש להתיר עריכת חתונות באולמות שמחה, תחת הגבלה של 100 איש בצד הגברים ו-100 איש בצד הנשים, תוך שמירה מקפדת על כללי הריחוק החברתי. גם הלוויות הוא דורש לאשר באותה מתכונת, ואירועי שמחה קטנים במתכונת מצומצמת.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן שאישר את המתווה הקודם נתן את ברכתו למתווה החדש דבר שיחזיר את עולם הישיבות למסלול.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום