הסיפור המלא: מאחורי השטריימל של שר התורה

'כל רגע' מביא את הסיפור מאחורי התיעוד הנדיר של שר התורה הגר"ח קנייבסקי חבוש בשטריימל בחול המועד פסח בביתו • מתי קיבל את ה'שטריימל' פעם ראשונה? ומתי הוא חובש אותו בימים טובים? 

חרדים 18.4.2020 | 20:52

הגר"ח קנייבסקי בחול המועד פסח צילום: שוקי לרר

התיעוד הנדיר שפורסם במוצאי חג הפסח ב'בחדרי חרדים' של שר התורה הגר"ח קנייבסקי חבוש ב'שטריימל' מהודר לראשו, הביא רבים לשאול מה הסיבה לדבר ומה המנהג לכך. 

שר התורה הגר"ח קנייבסקי נוהג ללבוש את השטריימל בברכת המזון בימים טובים אך מעולם לא יצא תיעוד כזה החוצה. 

בעלון 'דברי שי"ח' היוצא לאור מתורתו של הגר"ח הובא פעם המעשה סביב השטריימל וכך נכתב "כך מספרת בתו של הגר"ח קניבסקי הרבנית צביון (מובא בספר בית אמי)  "כאשר הגיעה לפרקה חיה, בתם השלישית של סבא וסבתא לוין (השווער של הרב אלישיב חמיו של הגר"ח), הוצע לשדכה עם הבחור יוסף שלום אלישיב, בן יחיד להוריו - אביו רבי אברהם, 'הרב מהומלא', ולאמו מרת חיה מושא. סבתא חיה מושא הייתה בתו של המקובל הקדוש רבי שלמה אֶלְיָשׁוֹב (עליאשאוו) זצ"ל, שנודע בכינוי 'בעל הלשם' על שם ספרו 'לשם שבו ואחלמה'".

"כשהגיעו ה'לשם' ומשפחתו לארץ, הראה להם הסבא רבי אריה את הלבוש הנהוג בירושלים. ואכן, מאז החל ה'לשם' לחבוש ספודיק, וה'הומלער רב' – שטריימל".

"אותו ספודיק התגלגל והגיע לידי הסבא הסטייפלר" מספרת הרבנית צביון: "כאשר נישאו אבא ואמא, (הגר"ח והרבנית בת שבע) מסר רבי אריה את הספודיק לאבא כדי שיחבוש אותו בשבתות ובמועדים כאשר הוא עולה ירושלימה לבית חמיו הרב אלישיב, לבל יהיה יוצא דופן ביניהם. אולם הסטייפלר הורה לאבא: 'אינך צריך לחבוש את הספודיק, הביאהו לי'. מאז עבר הספודיק לרשותו של הסטייפלר, והוא היה חובשו בברכת המזון של סעודה שלישית".

"אחר פטירתו של הסטייפלר זצ"ל הניחו את הספודיק בשקית, וכשפתחוה לאחר כשנתיים, ראו כי הוא התפורר ואיננו. כיום חובש גם אבא שטריימל במועדים – בקידוש ובברכת המזון. הוא אבא החל בכך כאשר קיבל סבא הרב אלישיב שטריימל חדש ומסר לו את הישן לאבא".

הגר"ח עם השטריימל בחול המועד פסח. צילום: שוקי לרר

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום