כך תוכלו להבחין אם נדבקתם בנגיף הקורונה

לאחר שחולים רבים אמרו כי הם איבדו את התחושה של טעם וריח לפרק זמן, בישראל פיתחו פלטפורמה מקוונת המאפשרת לבצע ניטור עצמי של חוש הריח, בכדי לאתר חולי קורונה

בריאות 3.4.2020 | 09:38

שוטרים בבני ברק צילום: פלאש 90

חוקרים במכון ויצמן למדע שברחובות, בשיתוף המרכז הרפואי וולפסון שבחולון, פיתחו פלטפורמה מקוונת המאפשרת לבצע ניטור עצמי של חוש הריח, בכדי לאתר חולי קורונה, זאת לאחר שחולים רבים אמרו כי הם איבדו את התחושה של טעם וריח לפרק זמן.

העדויות הרבות המצטברות בקרב החולים, הובילו לכך שחוקרים ברחבי העולם מנסים לפענח את הקשר בין אובדן זמני של חוש הריח והטעם ובין נשאות הנגיף.

מנתונים שנאספו ברחבי העולם עולה אחוזים רבים מקרב החולים דיווחו על אבדן זמני של תחושת הטעם וריח בדרום קוריאה לדוגמא כ-30% מהחולים עם תסמינים קלים דיווחו על פגיעה בחוש הריח ואילו בגרמניה כשני שלישים מהחולים
דיווחו על תסמינים אלו.

ממחקרים ראשוניים שנערכו בכמה מקומות בעולם, ובהם ישראל ואיראן, עולה כי תסמין זה מופיע בכ-60% מהחולים.

מדענים מעריכים כי קיימים כיום בעולם שמונה זנים פעילים של הנגיף, ובמכון ויצמן סבורים כי ייתכן שאובדן חוש הריח מהווה אינדיקציה מבדלת בין הזנים.

עוד עולה כי תסמינים אלו מופיעים כ-4-3 ימים לאחר שמופיעים התסמינים הראשונים של הנגיף.

במדינות מסוימות אף מכירים באבדן תחושת הטעם והריח כתסמין ממשי של המחלה, כמו בצרפת למשל, שם חולה שיצהיר על תתרנות פתאומית יאובחן כחולה קורונה - גם מבלי שעבר בדיקה לאיתור הנגיף, ובבריטניה בוחנים את הנושא.

פרופ' נעם סובל, מהמחלקה לנויורביולוגיה במכון ויצמן, מתמחה בחקר חוש הריח. בעבר פיתח במעבדתו מודל מתמטי לאפיון מדויק של תפיסת הריח הייחודית של כל אדם, שמהווה מעין "טביעת אצבע אישית". כעת, הוא החליט לרתום את הניסיון בנושא למען מחקר בתחום המגפה המתפשטת.

על-בסיס אלגוריתם זה פותח ה-SmellTracker - מבחן ריח מקוון שמדריך את המשתמשים כיצד למפות את חוש הריח שלהם בעזרת חמישה ריחות הנמצאים בכל בית (תבלינים, חומץ, משחת שיניים, תמציות ריח שונות, חמאת בוטנים וכיו"ב). באמצעות מבחן הריח, האורך כחמש דקות, ניתן לנטר שינויים פתאומיים בתפיסת הריח שעשויים להוות אינדיקציה מוקדמת להתפתחות נגיף הקורונה.

החוקרים מדווחים כי כמה מהתוצאות של הכלי הצליח לאתר בכמה מקרים תסמינים של המחלה שאכן התבררו לבסוף כמקרים מאומתים של המחלה. מעבדתו של פרופ' סובל מחלקת גם ערכות "גרד והרח" בקרב חולי קורונה מאומתים,

יש לציין כי המבחן זמן בשפה העברית, וכמו כן אף בשפות אנגלית ערבית, וצפוי להיות זמין גם בשוודית, בצרפתית, ביפנית, בספרדית, בגרמנית ובפרסית - שכן המיזם יקודם בימים הקרובים באופן רשמי גם בשוודיה, צרפת ומדינות נוספות.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום