עסקנים חרדים ניהלו מגעים עם המשטרה אך נתקלו בחומת ברזל

עסקנים בכירים מהמגזר החרדי כולל דמויות משפיעות בעדה החרדית ובחצרות חסידים ניהלו כבר לפני מספר שבועות שיחות בכדי להטמיע ולהנגיש את שמירת כללי ההתרחקות ומניעת התקהלות, הם אף פעלו מול גורמים בכירים במשטרה, אולם ל'בחדרי חרדים' נודע כי באופן תמוה נתקלו החל מיום שני שעבר בחומה בצורה מצד בכיר במחוז ירושלים • הפרטים המלאים בפרסום ראשון

חרדים 30.3.2020 | 21:08

שוטרים במאה שערים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בישראל. עסקנים בכירים, מהמגזר החרדי, ודמויות חזקות בעדה החרדית, וחצרות החסידים, ניהלו מלפני מספר שבועות עבודת צוות היגוי, להטמעת התודעה לשמירת כללי ההתרחקות, ומניעת התאספויות בניגוד לכללים. וזאת מתוך הכרת אופייו הפנימי של המגזר החרדי, שיש להנגיש בפניו את הסיבות ההלכתיות והרפואיות לקביעת נהלים מסוג זה.

לצורך כך. אף פעלו יחד עם גורמים בכירים במשטרת ישראל, בתיאום מלא, בדרכים והאופנים להעביר את המסרים, בעיקר לראשי החצרות, וכתוצאה מכך למנוע את הצורך שמשטרת ישראל תהיה האוכפת לכללים אלו. עד כה נעשו מספר רב של צעדים, שהביאו לשקט ורוגע והפנמה רוחבית, בהתאם ליכולות שהיו בידיהם, ללא כל סיוע מצד משרד הבריאות.

אך באופן תמוה, ביום שני שעבר 23/3/2020, למרבה הפלא, נתקלו בחומת ברזל. ובניכור מזעזע מצד גורם בכיר במחוז ירושלים - שהורה לניתוק מגעים אלו. לטענת הצוות, אף ביודעין שללא צוות היגוי זה, המצב היה יוצא מכלל שליטה כבר לפני זמן רב, וללא כל תחליף לצוות היגוי זה, וכל פעילות לעבור חומה וניכור זה, נתקלה בסירוב חוזר ונשנה.

"כנראה שיש מי שאוהב לשחק שוטרים וגנבים. וכעת מצא את ההזדמנות" אומר אחד העסקנים ל'בחדרי חרדים'. "שנים שלא ראינו את המחזות הללו זמן רב. מה קרה עכשיו?" אומר תושב מאה שערים ומוסיף "המחזות שאנו רואים ביממה זו, ראינו רק בעבר, מי זה שהחליט לחזור לדרך הזו".

לדברי אחד העסקנים עמו שוחחנו: "תוצאות ניתוק המגעים הראו את השלכותיו באופן מיידי, מחוסר יכולת ביצוע פעולות משולבות, המחייבות קשר צמוד". כוחות משטרה במאה שערים ושכונת גאולה, אינו זר לתושבים. הם רגילים לכך, בהקשר להפגנה ממוקדת, ומפגינים מסויימים, ובכך איכשהו התושבים עצמם לא ניזוקים באופן ישיר מצד המשטרה.

אך כעת כשפלוגות יס"מ עוצרים ונותנים דוחו"ת, לעיתים לתושבים תמימים או כאובים, זה כבר ללא כל הגיון, ולא מתקבל על הדעת, כך טוענים חלק מהתושבים. מדובר בשכונות צפופות, מלאות אוכלוסין, שכל יציאה של כמה שכנים בודדים מבתים, לצורך דבר חיוני, באופן טבעי נהפך לכ-10 הולכי רגל.

שכנים שהולכים במיוחד לחנות שהותאמה לתקופת הקורונה, חנות רחבה ומונגשת, מעוכבים על ידי שוטרים על שהיה במרחק של 100 מטר מביתם, והשוטרים היום כבר לא מוכנים להבין שהיציאה עדיין תחת כללי ההסגר.

אמנם במאה שערים יש הפרה בוטה של ההנחיות, של קומץ קטן מהתושבים, אולם הם מבקשים להדגיש כי הפרת הכללים של משרד הבריאות, הינה תופעה נרחבת באיזורים שונים ברחבי הארץ ולא מעט גם בצה"ל. "למשטרה נוח לבוא למאה שערים, זה נראה ומצטלם טוב", כך לדבריו.

בנוסף, הנחיות משרד הבריאות לא הונגשו מספיק למגזר החרדי בהסברים מפורטים, אלא באיחור ניכר ולא מספיק. המגזר החרדי שמע רבות על סגירת בתי כנסת, ישיבות ותלמודי תורה, אולם פחות מכך על כללי הגיינה בסיסיים, ריחוק משכנים ומגני ילדים.

צוות ההיגוי שחלקו אף מתגורר במאה שערים, עסק רבות בשבוע האחרון מול כלל החצרות החסידויות, קהילות ומגזרים, כולל אלו המוגדרים כקיצוניים ביותר - ואף החתימו בסופו של דבר את כלל הרבנים כולל אלו המוגדרים "קיצונים" וגם "סיקרקים".

לטענתם, לא הייתה כל חומה ומניעה מציות לכללי עולם הרפואה, פשוט לא היה מי שינגיש לרבנים את המידע באופן מסודר, עם הסבר שאין זה דווקא בתי כנסת, אלא את עצם ההרחקה. אכן בימים האחרונים יצאו קריאות לציבור מכלל הרבנים, מהעדה החרדית, הפלג הירושלמי ועוד רבנים שדעתם עד כה לא הייתה ברורה וממוסדת.

עסקנים חרדים קוראים למשטרה ישראל: "הרפו את הדוקטרינה הקשה, ככל שאין זה מניב את התוצאה הרצויה". הם מסבירים כי "אין כאן כל בקשה להימנע מנתינת דו"חות למפירי הכללים, אך לא עם גדודי שוטרים, צוותי תקשורת וכותרות רועשות ומיותרות, שיביאו להכפשתם ולהתרת דמם של החרדים ברחבי הארץ על לא עוול בכפם.

לאלו שתמהו למה לא נכתבו איסורי תפילה במניין, בכרוזים האחרונים של חלק מהרבנים, מסביר ל'בחדרי חרדים' גבאי של אחד הרבנים: "עצם הוראה תורנית והלכתית לאיסור ההתקרבות שני מטר ותפילה במקום סגור, מייצרת את המשוואה של איסור תפילה בבית הכנסת, מחוסר היכולת לשמירת הכללים, וההלכה מתירה תפילה כזו רק במציאת תחליף ראוי".

לדברי הגבאי, "משלא קיים תחליף ראוי - הציבור מכורח כללי ההלכה - יתפללו ביחיד, וכך מתנסח פסק הלכה תורני, שיש לאסור תפילה. זה ניסוח של יחצ"נים וכתבי עת - רבנים מתנסחים אחרת. פניית הרבנים היא לתלמידיהם, ולא לתקשורת. ועל זה שלא יתפללו במניין וזה יצער את הציבור, קיבלו חיזוק ברור שתפילתם תתקבל לפני בורא כל עולמים כתפילת רבים".

עם זאת, כפי שנוכחנו לראות, וכך גם אומר לנו גורם במשטרה, ישנם גורמים בכירים ביותר במשטרה המקיימים קשרים עמוקים ביותר עם המגזר החרדי בכל יום וגם בימים אלו. "הקשרים הללו כוללים גם את הרבנים הבכירים ביותר שרואים באנשי הקשר המשטרתיים, את הסמכות היחידה על מנת לקבל מידע מהימן הן בהתנהלות במרחב הציבורי.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום