המחסור בביצים: האם יותר היבוא מאוקראינה לקראת פסח?

אחרי שמכסות היבוא שנפתחו כרגיל ללא מכס לא הספיקו למלא את הביקושים האדירים של הציבור שאוגר ביצים – נשקלת האפשרות לפתיחת היבוא מאוקראינה עם רשת הגנה מהמדינה של 7 מיליון שקלים למקרה שאלה לא יימכרו • כמו”כ נשקלת האפשרות לשווק לצרכנים נוזל ביצים שנעשה בו שימוש במלונות ובבתי קפה לחביתות וכיוצ”ב, וכעת יש ליצרניות עודף ממנו • ומה מצב העופות והשחיטה?

כלכלי 24.3.2020 | 09:27

ביצים | צילום: שרה שוכמן, פלאש 90

 

ראש הממשלה אמנם הצהיר שיש מלאי אדיר של מזון ואין טעם לרוקן את מדפי רשתות המזון – אולם ההסתערות על מדפי הקירור של הביצים ברשתות כבר נותנת את אותותיה. אם תחילה הגבילו הרשתות את הרכישה לשתי תבניות בלבד לכל לקוח, הרי שעתה, ברשתות המזון שבריכוזים החרדיים אין להשיג ולו ביצה אחת, ואילו בחנויות מרכול קטנות באזורים מעורבים או חילוניים, מגיעה אספקה כפעם בפעם.

עובד באחד הרשתות תיאר, כי המלאי שיוצא אל החנויות מתרוקן בעודו על המלגזה… “אני לא מספיק להוריד את הסחורה, וכבר אנשים חוטפים”, אמר.

מול ההסתערות הזו קרא מנכ”ל ארגון מגדלי העופות מוטי אלקבץ לרשתות השיווק ולציבור: “לקראת חג הפסח, אני קורא לרשתות השיווק השונות להגביל את כמות הביצים הנמכרת לכל צרכן ומבקש מהציבור במדינת ישראל שלא לקנות ביצים לצורך אגירתם במקרר ללא צורך. מדינת ישראל חוותה לא פעם אירועי חירום ומעולם לא היה מחסור בביצים”.

כדי למנוע את המחסור ובשל השבתת בתי המלון והמסעדות, עלתה האפשרות של שיווק נוזל ביצים מפוסטרות בגלונים שמתאים להכנת חביתות, חביתיות, וכיוצ”ב.

כמו”כ משרד החקלאות דיווח כי גם השנה נפתחה האפשרות למכסות יבוא ללא מכס, לקראת פסח. מהמשרד נמסר כי לאור הביקוש נפתחו אפשרויות יבוא ממדינות נוספות, לצד היבוא הקבוע מספרד.

נורית קדוש ב’כלכליסט’ דיווחה אמש, כי במשרד החקלאות שוקלים עתה להעניק רשת הגנה ליבואני ביצים מאוקראינה.

לפי הדיווח, המשרד פרסם טיוטה להערות הציבור, לפיה קבלנים מורשים לשיווק ביצי מאכל בעלי רישיון יבוא ביצים מאוקראינה בפטור ממכס, יוכלו ליהנות מרשת הגנה של המדינה בהיקף של עד 7 מיליון שקל. רשת ההגנה הכלכלית נועדה, כך דיווח האתר, למקרה שלא יירשם מחסור כבד והביצים שייבואו לא יימכרו.

עוד פורסם באתר, כי במשרד החקלאות טוענים, שמאחר שקיימת אי ודאות באשר ליכולת היבואנים לרכוש ביצים, וקיים חשש להפסד כספי של היבואנים, נוצר צורך למתן רשת ביטחון ליבואנים שלא יצליחו למכור את הביצים מאוקראינה.

‘כלכליסט’ אף ציין, כי לפני ארבע שנים התגלה כי ביצים שיובאו לישראל מאוקראינה, נשאו חיידק סלמונלה מזן אנטריטידיס. בעקבות כך, עצר משרד החקלאות את יבוא הביצים מאוקראינה ואת שיווקן ומכירתן על ידי רשתות השיווק. בנוסף, פעל המשרד לשינוי ארצות הייבוא על מנת לספק את הביקוש ודרש מהשירותים הווטרינריים באוקראינה לערוך תחקיר על מקור החיידק.

נציין, כי גם בעופות נרשם מחסור, בעיקר בעופות טריים. לפי פרסומים שונים, המחסור נבע מהעובדה שחלק מהשוחטים נכנסו לבידוד, דבר שהקשה על השחיטה הרציפה.

“בימים אלה בלולים יש כמויות שיא של בשר פטם והודו והמשחטות עברו לשחיטה במשמרות כפולות על מנת לעמוד בביקושים לרגל החג, כך שלא צפוי כל מחסור בעופות טריים וקפואים ובבשר הודו”, הרגיע מנכ”ל ארגון מגדלי העופות מוטי אלקבץ את המסתערים על הקצביות.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום