כך נרתם צה"ל למלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה

בצה"ל נערכים לרגע בו הם ידרשו לסייע במאבק למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל. צה"ל יקצה בשלב ראשון שמונה גדודים שתפקידם יהיה לסייע למשטרה בשמירה על הסדר הציבורי

חדשות בארץ 24.3.2020 | 13:40

חיילים מחפשים אחר רוצחי דביר שורק הי"ד צילום: פלאש 90

מתחילת התפרצות הקורונה, צה"ל נרתם ככל שביכולתו למשימה הלאומית של מניעת התפשטות הנגיף ופועל כדי לסייע ולתמוך במרחב האזרחי במגוון דרכים ובאמצעים שונים 

‏למקרה שהתחבורה הציבורית תושבת וכדי לצמצם סכנת הידבקות, צה"ל מקים מערך היסעים עצמאי מיוחד לחיילים. בכל אוטובוס יורשו לעלות עד 25 חיילים בלבד. פיילוט כבר התבצע.

בשיחה עם עיתונאים הבוקר (שלישי), ‏דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן אמר כי צה"ל יקצה בשלב ראשון שמונה גדודים שתפקידם יהיה לסייע למשטרה בשמירה על הסדר הציבורי, אכיפה ועוד.

בשלב השני, אם יהיה צורך בכך, צה"ל יקצה 16 גדודים לטיפול בקורונה, כאשר לדברי תא"ל זילברמן, לכל שוטר מוצמד חייל ואלה יסתובבו בזוגות בדומה לשיטור המשולב שקיים בכמה ערים.

לחיילים שיגוייסו לצורך הסיוע למשטרה במבצע הקורונה, לא תהיה סמכות משפטית על האזרחים והם גם לא יהיו חמושים. "חיילים לא צריכים להיות חמושים במשימה כזו" הדגיש דובר צה"ל.

מה עוד בסיוע הצבאי?

• סיוע לחוזרים מחו"ל: קליטת הטיסות המגיעות לישראל בימים אלו, לפי ההנחיות של משרד הבריאות, והעברת הנוסעים למלוניות בידוד, למלון לחולי קורונה ולבידוד ביתי על פי הצורך.

• סיוע לאוכלוסיות בסיכון: גויסו כ-1,000 אנשי מילואים ליקל"רים (יחידות הקישור לרשויות המקומיות), כדי להבטיח את סיוע פיקוד העורף בעיקר באספקת מזון ותרופות. 

• מלוניות החלמה: בהנחיית שר הביטחון, נפתחו מלוניות החלמה קהילתיות לנשאי נגיף הקורונה במצב קל. ישנן 2 מלוניות שפועלות בשני מיקומים מרכזיים: תל אביב, במלון דן פנורמה. ירושלים - במלון דן בהר הצופים. המועצה האזורית "גולן" - במלון "כינר".

• סיוע למד"א: מתחמי היבדק וסע (דרייב אין) בנהגים וסדרנים
נפתח מתחם היבדק וסע בגני יהושוע הפועל במתכונת של בידוק מהיר בתוך המכונית של הנבדק - במינימום מגע עם האזרחים, באמצעות הכוונת הרכבים במסלולים השונים וסריקת ברקודים. לטובת המתחם הוקצו כ-18 חיילי הסדר שישמשו כסדרנים. בהמשך, מתוכננים להיפתח כחמישה מתחמים נוספים בחיפה, ירושלים, פתח תקווה, ראשון לציון ובאר שבע. המתחמים החדשים יפעלו מסביב לשעון, 24 שעות ביממה.

סיוע לניידות בדיקה: צה"ל מסייע למד"א בלקיחת דגימות - כ-100 חיילים מחיל הרפואה ונהגים (בהובלת אט"ל והתמיכה של פקע"ר), וכ-150 רכבים צבאיים הוקצו למשימה עד כה.

פתיחת מוקד מידע של מגן דוד אדום בפיקוד העורף
מטרת המוקד הייעודי היא לתגבר את המענה לאוכלוסיות השונות בנוגע לנגיף הקורונה. לצורך כך גויסו אנשי מילואים שמאיישים את המתחם. המוקד מיועד למי שנמצא בבידוד בבית ופיתח תסמינים דוגמת חום מעל 38 מעלות, שיעול או קשיי נשימה. ניתן לפנות באמצעות חיוג לקו הקבוע של מד״א שמספרו 101. המוקד מאויש 24 שעות ביממה על ידי אנשי מד"א ואנשי פיקוד העורף בסדיר ובמילואים.

• משימות מערך מגן בשמרטפיות צוותי רפואה בבתי החולים: מערך השמרטפיות של פיקוד העורף וחיל החינוך והנוער החל לפעול במטרה להקל על גורמי הרפואה במדינה, כדי שיוכלו למלא את משימתם הלאומית בימים אלה. השמרטפייה הראשונה נפתחה בבית ספר ברמת גן, בסמוך לבית החולים "שיבא" תל השומר והיא תקלוט כ-150 ילדים של רופאי ועובדי בית החולים, אשר יתפנו לעבודתם החשובה. הילדים יחולקו לקבוצות קטנות, לפי הנחיות משרד הבריאות, ויופעלו ע"י כ-50 חיילי פרק המשימה הלאומית ממסלול הנח"ל של חיל החינוך בתוכניות פדגוגיות שהכינו למטרה זו ובאמצעי הלמידה מרחוק של משרד החינוך.

משימות טיהור: מתחילת האירועים נרתם צה"ל ופיקוד העורף לסייע ככל יכולתו למשימה הלאומית של מניעת התפשטות נגיף הקורונה. משימת החיטוי והטיהור היא אחת מהמשימות הלאומיות הרבות אותן ממלא בימים אלו פיקוד העורף. בעקבות אבחונה של מטפלת בהוסטל במרכז הארץ כחיובית לנגיף הקורונה, מחוז ירושלים והמרכז וכ-40 לוחמי חטיבת החילוץ של פיקוד העורף הגיעו לנקודה על מנת לסייע לרשות ולגורמי הרווחה בפינוי וחיטוי ההוסטל, כך שיאפשר בידוד לאזרחים הגרים בו מבלי לעורר בהלה ולפגוע בשגרת חייהם.

• פעילויות הסברה: מוקד 104. פיקוד העורף פתח מוקד טלפוני במספר 104 שבאמצעותו ניתן לקבל מענה בנוגע להנחיות ההתנהלות הנדרשות ומידע בנושא התגוננות מהתפשטות הנגיף. המוקד מופעל על ידי קציני פיקוד העורף וחיילי צה"ל שעברו הכשרה מתאימה ויפעל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. פורטל חירום לאומי עבור אזרחי מדינת ישראל בשפות עברית, ערבית ורוסית.
הפורטל מרכז עבור תושבי המדינה את המידע וההנחיות המתעדכנות של משרדי הממשלה וכללי ההתמודדות השונים עם התפשטות נגיף הקורונה במטרה לסייע במאמץ ההסברה לתושבים על התפשטות הנגיף.
באמצעות פורטל החירום הלאומי, יינתן מידע לאזרח באופן מרוכז על נגיף הקורונה, הנחיות להתנהלות מונעת במהלך היום ושלוחת קישור למד"א לצורך טיפול רפואי ופינוי בעת הצורך.

• סיוע של יחידת 81: היחידה התגייסה במטרה לסייע במתן מספר פתרונות לחלק מהאתגרים הרפואיים בעקבות משבר הקורונה. ביחידה החלו לעבוד על מספר פרויקטים בתיאום ובשיתוף משרד הבריאות, מד"א ובתי החולים ברחבי הארץ ביניהם: שימוש במעבדות היחידה ובטכנולוגיה מתקדמת להתאמת מכשיר "הביפאפ" (מכשיר הנשמה ביתי) להנשמה לחולי קורונה, ייצור מסכות מגן לצוותים רפואיים, יצירת מדגים לאפליקציית ניהול מידע עבור מעבדת הבדיקות של הקורונה ועוד פרויקטים נוספים.

• יחידה 8200 מסייעת לעשרות מורים ועובדי הוראה: היחידה פנתה למשרד החינוך בעקבות הפסקת הלימודים הפרונטליים בבתי הספר, על מנת לנסות ולסייע במה שנדרש. ממיפוי הפערים עלה כי ישנו צורך בסיוע והכוונה בהפעלת הפלטפורמות הטכנולוגיות. הוחלט כי המשרתים ביחידה, אשר נמצאים כעתודה בבית, ינצלו את כישוריהם לסייע לעשרות מורים ועובדי הוראה לתפעל את השיעורים הרשתיים כדי להצליח לשמור על שגרת החינוך בעבור התלמידים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום