הקורונה באיראן: בכל שעה מתים 3 ונדבקים 40

הפרשן הבכיר לענייני ערבים צבי יחזקאלי מ'חדשות 13'', התראיין לרדיו 103FM על המצב הקשה באיראן וסיפר כי "הקורונה פוגעת בעיקר בבכירי המשטר; בכירים איראנים מודים שהמצב יצא מכלל שליטה"

חדשות בעולם 23.3.2020 | 09:38

צבי יחזקאלי צילום: מתוך פייסבוק

העיתונאי והפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי מ'חדשות 13', שוחח עם ניסים משעל ברדיו 103fm על המצב הקשה באיראן בעקבות התפרצות נגיף קורונה, ואמר: "כל 20 דקות יש אדם אחד שמת מקורונה כל שעה מתים 3 איראנים מקורונה ויותר מ-40 נדבקים במחלה. השלטון באיראן חרד לגורלו".

יחזקאלי אמר בתחילת התפרצות המגפה באיראן כי " הטיפול הזה יקבע האם הקורונה יהווה איום על המשטר. היום אני יכול להגיד לך שהמגפה הזו היא סוג של איום על המשטר. אני לא יודע אם זה איום קריטי, אבל בהחלט אסטרטגי, שאם הם לא יתעוררו ויתעשתו הם לא יוכלו בסופו של דבר להתעלם מהגורם הזה". הוא השווה את התפרצות המגפה באיראן להתפרצות העולמית והודה כי"איראן מובילה במספרים מאוד מדאיגים", והדגיש כי "זה רק הנתונים שהאיראנים מפרסמים".

הוא תהה "האם באמת לאיראנים יש את היכולת מבחינת תשתיות, משמעת, סדר ושליטה למגר את המגפה הזאת. התשובה היא לא, הם לא מצליחים" . עוד הוסיף ואמר: "אותם איראנים שכל הזמן אומרים 'מוות לאמריקה ומוות לישראל', מבקשים עזרה. כנראה שהמצב יצא מכלל שליטה". יחזקאלי סיפר כי בכירים איראנים מודים שהמצב "יצא מכלל שליטה", והוסיף: "שמעתי איש דת שיעי שאומר 'איזה מכה אללה הביא כדי להכות את המערב', הוא כבר קבור, הוא לא בין החיים".

המגפה באיראן פוגעת בעיקר בבכירים, העיתונאי הסביר כי הנגיף הגיע "מסטודנטים שלמדו בסין והסתלקו לשם, מהעיר הראשונה בה התפרצה המגפה, והגיעו מהר לאיראן בהוראת המשטר". לטענתו, רק אנשי השלטון יכולים ללמוד בחו"ל מבחינת המעמד הסוציואקונומי שלהם. ייתכן וזאת הסיבה שכל "ישיבות הממשלה, מועצה עליונה, מועצות ערים, כולן נערכות בבידוד או עם מסכות". לטעמו, "בגלל שהבכירים באיראן ובני משפחותיהם ומקרוביהם יוצאים לחו"ל, הם הראשונים שנפגעו והם הראשונים שהפיצו את המגפה".

"אין להם יכולת אפילו לאבחן את זה"

לדבריו של יחזקאלי, הממשל באיראן לא מתמודד עם המגפה, "אני חושב שגם הציבור האיראני כרגע מבין שיש פה שלטון שלא בדיוק דואג להם , הדאגה שלהם היא מטלטלה ומחוסר יציבות. יש אזורים שלמים באיראן שהאזרחים בעצמם מנהלים בידוד, בעצמם מנהלים סגירה של שכונות, מנהלים ניהול מסוים של מי חולה ובמה חלה. אין להם יכולת אפילו לאבחן את זה".

הוא השווה את המצב באיראן למצב במצרים אשר דומה לה מבחינת גודל האוכלוסייה, במצרים "יש 275 אנשים שנפגעו מהנגיף ו-7 נפטרו מהקורונה. זאת לא מדינה עם יכולות ותשתיות, אבל עם משמעת ושלטון מסודר, שפנוי גם לטפל באזרחים - אפשר למגר את זה. באיראן זה לא קיים. זה מראה לנו את החלל השלטוני העצום שיש באיראן ואת חוסר היכולת של השלטון הזה, חוץ מלאיים החוצה, לנהל פנימה את המדינה".

עוד הוסיף ואמר: "הם משחררים אסירים עכשיו, יש חנינות המוניות כי הם לא מצליחים לנהל את בתי הכלא. יותר מכך, יש צילומי לוין של קברים המוניים שמוכנים כבר להרוגי הקורונה, האופוזיציה מדברת על מספרים של 6,000 ואפילו 10,000. הוא סיכם ואמר: "כנראה שאנחנו רק בהתחלה של הסיפור הזה, השלטון האיראני מודה שהמגפה הזאת יצאה מכלל שליטה".

עריכה: עופרי גליכמן, רדיו 103FM

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום