"בישראל יהיו 200 אלף מפוטרים - זאת קטסטרופה"

יו"ר ההסתדרות לשעבר, התייחס למצב הכלכלי במשבר הקורונה בראיון לבן כספית וינון מגל ברדיו 103FM ואמר: "הממשלה לא עושה מספיק, אנשים ימצאו את עצמם במצב שלא יוכלו לקנות אוכל"

כלכלי 18.3.2020 | 10:17

אילוסטרציה צילום: pexels

עופר עיני, לשעבר יו"ר ההסתדרות, שוחח על מצב הכלכלה במדינת ישראל בעקבות משבר הקורונה, עם בן כספית וינון מגל ברדיו 103fm. לטענתו, "עוצמת המשבר תלך ותגבר ותגיע לממדים שעסקים יקרסו, אנשים ימצאו את עצמם במצב שהם לא יוכלו לקנות אוכל".

נגיף קורונה הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו בחודשים האחרונים והוא משפיע על כל תחומי החיים ובראש ובראשונה על בריאות הציבור. אך, גם על ההשכלה, לאחר שנקבע שמרבית מוסדות הלימוד ייסגרו; התרבות, לאור איסור התכנסויות מעל ל-10 אנשים; תחומי הפנאי הכוללים מסעדות, ברים, חנויות, חדרי כושר ועוד שנסגרו אף הם; שוק העבודה שאולץ לעבור למתכונת חירום ועשרות אלפי עובדים שנותרו חסרי אונים וחסרי מענה.

עיני טען כי "גם אם מתבקש לסגור חלק גדול מהמשק, יש חובה לממשלה למצוא פתרונות. זה לא מצב רגיל והממשלה תצטרך להכניס את היד לכיס, ולהכניס עמוק, כדי שהעסקים הפרטיים בעיקר, וציבור העובדים יוכל לשרוד את התקופה הזו, ואת התקופה שלאחר הקורונה. הם עושים טיפה בים. אם אתה משקיע היום והרבה - זה יחסך ממך ביום שאחרי הקורונה".

יו"ר ההסתדרות התריע: "כמות המפוטרים תעבור את ה-200 אלף, עסקים ביום שאחרי הקורונה לא יהיו יכולים להמשיך והאבטלה תגדל. בחלק הזה לא נערכים נכון ולא עושים מספיק". הוא התרעם ואמר: "האנשים האלה משלמים ביטוח לאומי ומס הכנסה, ברגע הזה המדינה צריכה להחזיר להם".

האווירה כיום, לדבריו, "היא אווירה של דיכאון, חצי משכורת, לא יודעים מה יהיה, כשאנשים יושבים בבית עם הילדים ההוצאות הן פי כמה וכמה , מה הם יעשו?" לדבריו, כל הפתרונות שהוצעו עד היום מהווים לכל היותר 'פלסטר'. דחיה של תשלומים לא תסייע ליום שאחרי המשבר, כי האנשים עדיין לא יצליחו להחזיר את ההפסדים, עדיין לא יוכלו לעמוד בתשלומים וחלק גדול מהם לא יוכל להמשיך להתקיים.

"המשבר הוא כל כך גדול והוא ילך ויעמיק"

בהמשך דבריו ביקר את המדיניות הנהוגה כיום בהקשר הכלכלי, וטען: "מתנהגים כאילו עוצמת המשבר היא הרבה יותר מינורית, אני אומר שהיא תלך ותגבר, עסקים יקרסו. ציבור העובדים שלא יקבל כמה חודשים משכורת, או יקבל משכורת חלקית, ימצא את עצמו במצב שהוא לא יכול לקנות אוכל. יש הרבה כאלה שמרוויחים 6-7 אלף שקל, מעל מיליון".

והביע את דעתו על הסכום שהוקצב על-ידי משרד האוצר כדמי אבטלה לכל העובדים שנותרו ללא עבודה, בין אם פוטרו ובין אם הוצאו שלא מתוך רצון לחל"ת, ואמר שזה "ממש מעט". אם הדבר היה תלוי בו, "הייתי שופך כמה שצריך, יש להם 'ספיירים'. קרן חירום שיושבת בבנק ישראל, שיישפכו אותה. בשביל 3 מערכות בחירות מצאו 8 מיליארד שקל. מאיפה הם מצאו אותם? מה זה גדל על העצים?"

לכן, הציע לשלם לציבור העובדים החלש, שמרוויח שכר מינימום ואולץ לצאת לחופשה כפויה ללא תשלום, משכורת מלאה. לדבריו, חייבים "להכין מודל שמכפה על הנזקים ונתן להם את האופק ביום שאחרי להמשיך להתקיים. תוותר על מיסים לשנה אחת, מה קרה? תעזור להם, זו תפקידה של מדינה בעת הזו. שיכניסו את היד לכיס".

יתרה מכך, עיני הציע "לפשט את כל ההליכים כרגע, לשפוך כסף. לתת לאנשים, שגם ככה חרדים, את התקווה שיש להם אופק ליום שאחרי. אי אפשר לעשות את זה עם מספרים כאלה". הוא סיכם, ואמר: "המשבר הוא כל כך גדול והוא ילך ויעמיק. אם לא ייערכו עכשיו, בעוד חודשיים נראה קול צעקה שאלוהים ישמור".

(עריכה: עופר גליכמן, 103FM)

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום