בעקבות מגיפת הקורונה: רבני בני ברק התכנסו ואלו הן ההוראות

פרסום ראשון: גדולי רבני עיר התורה והחסידות בני ברק, התכנסו הערב לישיבת חירום תחת הכותרת 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם', לאחר הישיבה הוחלט על שורת צעדים והוראות לציבור בכדי לצלוח את המאבק בהתפשטות הנגיף הקטלני | אין תפילת ערבית בבתי הכנסת ולא להביא ילדים כלל

חרדים 18.3.2020 | 21:48

כינוס רבנים ואנשי החירום בעקבות הקורונה צילום: שוקי לרר

ביממות האחרונות, גוברים המאמצים של רבנים בכירים במגזר החרדי לגרום לציבור להתעורר ולהקפיד ככל הניתן על המצווה מדאורייתא של וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם עקב נגיף הקורונה - covid19.

הערב (רביעי) הסתיימה ישיבה מורחבת בעיר בני ברק, בהשתתפות רבני הקהילות, ראש העיר אברהם רובינשטיין, אנשי משרד הבריאות, כוחות החירום והביטחון. בישיבה נקבעו תקנות בעקבות הקורונה, שיפורסמו מחר או מחרתיים ברחבי העיר במטרה למנוע ככל הניתן את המשך התפרצות נגיף הקורונה. הרבנים צפויים לחתום על מסמך מוסכם על כולם, והוא יופץ ברחבי העיר.

בין התקנות עליהם חתמו הרבנים, ומתפרסמים לראשונה ב'בחדרי חרדים' הוחלט כי בשלב זה תפילת ערבית לא תיערך עוד בבתי הכנסת, כי אם בפתחי בנייני מגורים ובחצרות הבתים - מניין מצומצם של דיירי הבניין בלבד, תוך שמירת מרחק בין המתפללים, על פי הנחיות משרד הבריאות.

באשר לתפילת שחרית, בשלב זה הוחלט כי הם ייערכו במניינים מצומצמים מאוד - בבתי הכנסת, החל מנץ החמה ועד לסוף זמן תפילה. בהודעת הרבנים מודגש כי אין להביא כלל ילדים לבית הכנסת. 

במהלך הישיבה, המשתתפים העלו הצעות ורעיונות שונים, כאשר המטרה של כולם מאוחדת ומגויסת למטרה של וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם. בין ההצעות שהועלו, מניין ענק של כלל תושבי בני ברק - מהבית. מדובר בהצעה אותה העלה הגאון הרב חיים יצחק אייזיק לנדא, רב העיר וראש מערכת הכשרות, שהציע כי התפילה תיערך באמצעות מערכת רמקולים או דרך תחנות הרדיו החרדיות.

אם ההצעה נשמעת לכם לא ריאלית, במכתב משותף עליו חתמו יו"ר רבני צהר הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני בית הלל הרב נהוראי, והרב אליעזר מלמד מהר ברכה שמזוהה עם האגף היותר חרד"לי - מכתב אותו פרסם יאיר שרקי - נקבע כי אין להתפלל במניין, גם בשבת. הרבנים גם קראו לכולם להתפלל קבלת שבת ולכה דודי בכניסת השבת בשעה 18:00 - כולם יחד אך כל אחד ואחד בביתו.

בין המשתתפים בפגישה היו: הגאון רבי יצחק זילברשטיין, הגאון רבי שמעון בעדני, הגאון רבי שמעון גלאי, הגאון רבי שריאל רוזנברג, הגאון רבי יהודה אריה דינר, הגאון רבי מרדכי בונים זילברברג הגאון רבי יהודה סילמן, הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט, הגאון רבי חיים יצחיק אייזקי לנדא, הגאון רבי יהודה אריה דינר, והגאון רבי מרדכי בונים זילברברג.

הרבנים התכנסו לישיבה מצומצמת באולם גדול מאוד בבית הכנסת שבבתי אבות פוניבז', ברחוב הרב הירש בעיר, אך שמרו על מרחק של מטר ויותר בין אחד לשני. את הישיבה פתח הגר"ש גלאי עם פרק תהילים. בהמשך נשאו דברים הרבנים ואנשי משרד הבריאות. כמו כן נכח קצין אג"מ דן סנ"צ הוד לוי ונציגי פיקוד העורף. 

מוקדם יותר הערב התפרסם פסק דין תקדימי של הפוסק החרדי הבכיר הגאון רבי יצחק זילברשטיין, חתנו של מרן פוסק הדור הרב אלישיב זצ"ל המחייב את מי שממתין לתוצאות בדיקת הקורונה לענות לטלפון בשבת בשינוי. "אדם שנלקחה ממנו בדיקה לנגיף הקורונה, חייב להיות זמין בשבת קודש, ולענות לטלפון המתקשר בשבת, בשינוי, קרי שלא כדרך הרגילה בחול, אך עליו כאמור לענות לשיחה".

הרב גם התיר לאנשי משרד הבריאות להיערך לעדכון במגזר החרדי על צורך בבידוד וכתב, "מותר להודיע באמצעות כריזה, או בשאר דרכים שימצאהו לנכון על ידי נכרי". הכריזה בפועל תתבצע באמצעות גל שקט בתחנות הרדיו החרדיות וכרוזים של ארגוני זק"א בשכונות החרדיות.

להלן עיקרי הדברים מכינוס החירום של רבני העיר בני ברק בראשות מרנן ורבנן שליט"א:

1. תפילות ערבית בשבת ובחול יתקיימו בבניינים ובמקומות מרווחים אין צורך לבוא לבית הכנסת.
2. תפילות שחרית ומנחה יתקיימו רק במניין מצומצם. כל בית כנסת ישתדל לקיים מניינים מהנץ החמה עד סוף זמן תפילה בכל חדר אפשרי. קריאת התורה אפשר לשמוע דרך פרוזדור או ברחבה סמוכה ויוצאים בזה ידי חובה.
3. נשים וילדים מתחת לגיל בר מצוה לא יתפללו בבתי הכנסת.
4. בני שבעים ומעלה, וכן בעלי רקע רפואי יתפללו בביתם.
5. ראוי להמנע מטבילה במקווה. ומי שהולך בכל זאת, יקפיד ביתר שאת על כללי הזהירות. ריחוק, כל אחד לבדו ושהייה של בודדים בלבד.
6. אין לקיים חתונות ואירועים מרובי משתתפים בבתים פרטיים הדבר עלול לסכן אותם ואת סביבתם.

כמו כן הורו הרבנים כי חובה לציית להוראות משרד הבריאות מכל משמר. וכן על ההורים להשתדל להשרות אווירה רגועה ושמחה בבית בכדי לעבור את התקופה בהצלחה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום